InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Nieuwe Volkswagen Golf VII (2012)

Nieuwe Volkswagen Golf VII (2012)

De nieuwe Volkswagen Golf VII komt eraan. Al bijna 40 jaar is de Volkswagen Golf een succesvol model in de segment compacte middenklasser. Zo succesvol dat het al jaren de lijsten aanvoert als meest verkochte model in Europa. Er is vanaf 1974 al meermaals een nieuwe Golf uitgebracht, soms een aanpassing op het voorgaande model en andere keren een volledig nieuw ontwikkelde auto. Het zesde model is al weer enkele jaren oud en daarom werkt men hard aan de opvolger: de Volkswagen Golf VII.

Volkswagen Golf

De Volkswagen Golf verscheen in 1974 en moest de uiterst succesvolle Volkswagen Kever een volwaardig opvolger bieden. De compacte middenklasser heeft die taak volbracht. In 2002, maar liefst 28 jaar nadat de eerste Golf van de band rolde, zijn er meer Volkswagen Golf modellen verkocht dan de Kever. In 2005 waren er meer dan 24 miljoen verkocht en dat aantal loopt alsmaar op. Nog altijd is de Volkswagen Golf een populair model: betrouwbaar, sportief en stoer, degelijk, in meerdere varianten (stationwagon, GTI, cabrio) beschikbaar en waardevast.

Volkswagen schrijft zelf op haar website dat één op de zeven auto's in het compacte middenklassesegment een Volkswagen Golf is. In 2011 is de Golf wederom de meest verkochte auto in Europa met ruim 484.000 auto's. De andere kant van de medaille is dat de Golf ook steevast in de top 3 staat van meest gestolen auto's.

De Volkswagen Golf is een robuuste auto. Veel leaserijders kiezen voor de Volkswagen Golf vanwege de goede rijeigenschappen, het uiterlijk en de relatief gunstige prijs. De auto doet het altijd goed in de autohandel: vanwege de goede verhandelbaarheid (populair) kan er een goede prijs voor een gebruikte Golf worden gerekend. Dat zie je ook terug op de verkoopwebsites voor gebruikte auto's. De Golf krijgt dan ook vaak een tweede, derde of zelfs vierde leven. Gewild is de Volkswagen Golf ook onder jongeren. Zeker de GTI modellen blijven immens populair. De wagen leent zich ook goed om getuned te worden.

Zeven generaties Golf

In tegenstelling tot de Volkswagen Kever, die al die tijd nagenoeg ongewijzigd verkrijgbaar is geweest, heeft de Volkswagen Golf meerdere malen een facelift gehad, of is er zelfs sprake van het op de markt brengen van een compleet nieuwe auto. In 2008 is de zesde generatie uitgebracht en medio 2012 lekken de eerste foto's uit van de opvolger: de Volkswagen Golf VII. Wordt hij regelmatig gespot als testauto, compleet onder verhullende beschermers, om de concurrentie en pers nog in het ongewisse te laten, is niet verbazend. Dat er een nieuwe Golf aankomt, dat is duidelijk. Verwachte datum dat hij bij de dealer staat is eind 2012.

  • Golf I, leverbaar van 1974 tot 1983
  • Golf II, leverbaar van 1983 - 1992
  • Golf III, leverbaar van 1991 - 1999
  • Golf IV, leverbaar van 1997 - 2006
  • Golf V, leverbaar van 2003 - 2009
  • Golf VI, leverbaar van 2009 - heden
  • Golf VII, leverbaar van 2012 / 2013

Volkswagen Golf VII

Het nieuwe model Golf wordt breder en lager dan zijn voorganger. Deze voorganger, de Volkswagen Golf VI is een doorontwikkeling van de Golf V. De nieuwe Golf VII zal wel een compleet nieuw ontwikkelde auto zijn. Zoals veel valt te bespeuren binnen de Volkswagen Groep worden delen en onderdelen van modellen van de merken binnen de groep gedeeld. Dat zien we ondermeer bij de Volkswagen Up, Seat Mii en Skoda Citigo. Het nieuwe platform waar de Volkswagen Golf VII op komt te staan, wordt ook gebruikt voor de nieuwe Audi A3 die al eerder dan de nieuwe Golf uit zal komen (medio 2012).

Op motorengebied staan de ontwikkeling nooit stil. Toch kan worden gesteld dat de nieuwe Golf wordt geleverd met de 1.2 TSI, de 1.4 TSI en de 2.0 TSI voor de GTI. Liefhebbers van de dieselmotor kunnen uit de voeten met de 1.6 TDI en de 2.0 TDI. Helemaal van deze tijd is de hybrideversie. Volkswagen zal in 2013 met de Blue-e-motion versie komen. Deze auto zal geheel elektrisch aangedreven zijn, en zal het resultaat zijn van de huidige testauto met dezezelfde naam.

Lees verder

© 2012 - 2017 Solnah, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.volkswagen.nl
  • www.autovisie.nl
  • www.autoblog.nl

Reageer op het artikel "Nieuwe Volkswagen Golf VII (2012)"

Infoteur: Solnah
Laatste update: 04-03-2013
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!