InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Albion, auto uit Schotland

Albion, auto uit Schotland

Albion, auto uit Schotland Een auto merk dat al meer dan 100 jaar geleden werd opgericht. In Schotland waren het de heren Murray en Osborne die het automobielbedrijf Albion oprichtte. Tot aan halverwege de Eerste Wereld Oorlog werden er ook personenauto’s gefabriceerd. Daarna ging men over op de bouw van trucks en bussen. Tot aan ongeveer 1983 werd reden ze de fabriek uit.

Algemeen

In 1899 wordt Albion Motor Car Company Ltd opgericht door Thomas Blackwood Murray en Norman Osborne. De beide heren hebben dan hun dienstverband bij Arrol Johnston reeds beeïndigd. De fabriek van Albion is gevestigd in Glasgow in de Finnieston Street, en begon met maar 7 werknemers.

Geschiedenis

De geschiedenis van Albion in een vogelvlucht:
  • Na de oprichting rolt in juni 1900 de eerste auto van de band; de 8 HP Dogcart had een tiller stuur, stevige banden en er was een “Patent Combinatie Ontkoppelingspedaal” in aangebracht. De aanschafprijs van de auto was maar £ 400,--, voor die tijd een heleboel geld. De wagen wordt tot 1904 geproduceerd. Ook komt datzelfde jaar de Albion 12 op de markt, deze auto blijft tot 1906 in productie. Beide modellen zijn twee cilinder wagens.
  • In 1903 verhuist Albion naar Scotstoun
  • In 1905 krijgt de Albion 8 en 12 een opvolger, de Albion 16. Een grotere inhoud dan zijn voorgangers, namelijk 3.141 cc. De auto wordt gemaakt tot 1913 en is een twee cilinder.
  • In 1906 wordt een zwaarder broertje geboren, de Albion 24/30 heeft een inhoud van 3.164 cc en is een wagen met vier cilinders. Dit model wordt gebouwd tot 1912
  • In 1912 komt de Albion 15 op de markt, 2.292 cc en vier cilinders. Deze personenauto zal het laatste model zijn dat Albion bouwt. In 1915 stoppen de autobouwers met het produceren van personenwagens en stappen over naar truck en bussen.

Voortzetting van de bussen en trucks

  • In 1950 nam Leyland Motors het bedrijf over
  • In 1968 werd British Leyland Motor Corporation opgericht. Vanaf dit moment werden de twee basis modellen voortgezet; de Albion Clydesdal truck en de Albion Viking bus.
  • In 1980 wordt de productie van de Clydesdal en de Viking overgebracht naar Bathgate
  • In 1987 wordt er gestopt met de naam Albion, wat mede te maken heeft met de naamswijziging naar Leyland-DAF.
  • In 1998 komt het bedrijf wederom in Schotse handen.
  • In 1998 neemt The American Axle & Manufacturing Company het bedrijf over. De nieuwe eigenaars komen uit Detroit, Michigan.

Ieder model bus die door Leyland werd ontwikkeld, begon met de letter “V”. Er is onder de naam “Albion” geproduceerd tot ongeveerd 1983.
  • Victor, 3 verschillende modellen.
  • Viking, 3 verschillende modellen.
  • Venturer (Double Decker), 2 verschillende modellen.
  • Valkyrie, 2 verschillende modellen
  • Valiant, 2 verschillende modellen

Het logo van Albion

Het motto van Albion was “Sure as The Sunrise”, zo zeker als de zonsopgang. Dit was opgenomen in het logo, welke onder ander op de radiator werd aangebracht. Het woord “Albion”, wordt omringd door rode of blauwe stralen, welke de opkomende zonnestralen moeten vertegenwoordigen.

Archieven

The Albion Vehicle Preservation Trust, oftewel de AVPT, houdt registers bij van nog bestaande Albions. Tot op heden zijn zij in het bezit van details van ongeveer 750 modellen die wereldwijd nog moeten bestaan, veelal in de verzamelingen van musea of liefhebbers.

Op dezelfde plaats waar ooit Thomas Blackwood Murray zijn eerste auto vanuit zijn fabriek testte, is nu het Albion Archief, het adres voor de liefhebber:
  • Albion Archief
  • 9 Edingburgh Road
  • Biggar
  • M126aX
  • South Lanarkshire
  • Scotland.
© 2007 - 2017 Storm, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
DAF, truck uit NederlandDAF, truck uit NederlandIn 1928 richt Hub van Doorne zijn bedrijf op, maar pas in 1936 zal de eerste vrachtwagen zijn fabriek uitrijden, de Loss…
Triumph, auto uit EngelandTriumph, auto uit EngelandEen merknaam die nog wel bestaat, maar niet op de markt komt is de Triumph. Het bedrijf is opgericht in 1897 en in 1984…
De terugkeer van de Detroit ElectricDe elektrische auto is terug van weg geweest. De wereldwijd toenemende smog in de grote steden noopt mensen ertoe altern…
Argyll, auto uit SchotlandEen vrij onbekend automerk is de Argyll, een auto uit Schotland. De eerster auto van dit merk verscheen in 1899, de Argy…
MG, auto na Morris GaragesIn 1968 fuseert MG met British Lelyand. Hiermee komt een einde aan de zelfstandigheid van MG, Morris Garages. Enkele jar…

Reageer op het artikel "Albion, auto uit Schotland"

Infoteur: Storm
Gepubliceerd: 29-09-2007
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!