InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Bentley, auto uit Engeland

Bentley, auto uit Engeland

Bentley, auto uit Engeland Een zeer typisch Engels automerk is toch wel de Bentley. Tot aan 1998 blijft het bedrijf ook in Engelse handen, maar dan wordt het verkocht aan Volkswagen. De rechten van Bentely gaan over in handen van BMW. Tot op heden worden er gewoon nog auto´s geïntroduceerd onder de oorspronkelijke naam en het aantal liefhebbers blijven gewoon groeien.

Algemeen

Op 16 september 1888 wordt Walter Owen Bentley geboren als jongste van 9 kinderen. Hij had nog 4 broers en 4 zusters. Hij volgde een opleiding aan de Clifton Universiteit van Bristol in Engeland en ging daarna werken als leerling spoorwegingenieur bij de Spoorwegen in Doncaster te Engeland.

Geschiedenis Bentley

  • Nadat hij gewerkt had bij het Nationale Motortaxi bedrijf, ging hij in 1912 bij zijn broer Horace Millner werken in het bedrijf “Bentley and Bentley”, waar zij Franse DFP auto’s verkochten. Ontevreden over hun prestatie, begint Walter (ook wel bekend als “W.O.”) met het ontwerpen van aluminium zuigers en een nokkenas voor de DFP.

  • Dan breekt de Eerste Wereldoorlog aan en Walter wordt kapitein bij de Marine. Hier verbeterde hij het ontwerp van de Clerget motoren die voor de Sopwith vliegtuigen werden gemaakt. Deze motoren zijn bekend onder de modellen BR1 (Bentley Roterend 1) en de BR2, ze werden door Humber gemaakt. Er werd een onderscheiding voor deze modellen toegekend met een MBE en een prijs van 8.000,-- Engelse ponden.

  • Op 18 januari 1919 richt hij het bedrijf Bently Motors Limitd op. Het merk Benley bezat, net als de wagens van zijn vrienden Charles Rolls en Henry Royce, een zelfde soort technische overmacht en Engelse grandeur. Bentley richtte zich meer op sportiviteit. Een goed voorbeeld hiervan zijn de Bentley Boys.

  • Walter ontwierp de Bentley 3 liter, een auto waarmee hij de 24 uur van Le Mans zou winnen. Dit was in 1924. Met opvolgende modellen won hij ook deze race in 1927 tot aan 1930. In 1930 waren het Barnato en Kidston die met een snelheid van 122 km p/u de race voor Bentley wonnen. Ruim 20 jaar later werden deze resultaten pas geëvenaard door Jacquar en nog later door Ferrari.

  • Barney Barnaot werd aandeelhouder. In 1931 werd de Bentley 8 liter geïntroduceerd, een auto voor de extreem rijken. Hetzelfde jaar wordt Bentley opgekocht door Rolls-Royce, wegens grote financiële problemen.

Bentley na de verkoop

  • In 1936 komt de state-of-the-art V12 motor op de markt. Een trendsetter voor alle andere grote en sportieve merken. De eerste Bentley na de oorlog was de MK VI.
  • 3 september 1971 sterft Walter Owan Bentley.
  • In 1972 komt het importschap voor Bentley in handen van Hessing
  • Vanaf 1991 komt de Continental R en aanhang op de markt. Deze naam Continental komt regelmatig terug in de geschiedenis van het automerk. Het is te omschrijven als “Iets Speciaals”, vaak met iets extra sportiefs.
  • In 1998 gaat het bedrijf Rolls-Royce over in handen van Volkswagen. BMW groep verkrijgt het merkenrecht op Rolls-Royce en op Bentley omdat een bedrijfsonderdeel van het Engelse automerk buiten de deal met Volkswagen viel.
  • Voordat Volkswagen het bedrijf overnam, kwam er nog een volledige nieuwe Bentely op de markt, de Bentely Arnage. De eerste volledig nieuwe wagen sinds 1980. De auto heeft een maximale snelheid van 240 km p/u.
  • In 2002 komt de Bently Mulliner Arnage Limousine op de markt. Dit is een hele dure wagen, met en prijskaartje dat in Nederland ver boven de € 500.000,--. De volledig handgebouwde wagen kan nog duurder worden, afhankelijk wat de klant in zijn Limousine wil hebben.
  • In 2003 komt de Continental GT uit, een wagen die ruim een halve meter korter is dan zijn voorgangers van begin 1990. Het interieur bestaat voornamelijk uit wortelnotenhout en leer.
  • In 2006 wordt de Continental GTC uitgebracht. Een cabrio met dezelfde specificaties als de Continental GT, hij is door zijn extra gewicht iets langzamer. Wanneer het dak van de cabrio dicht is, haalt de wagen en maximale snelheid van 312 km p/u. Staat het dak open dan haalt hij 6 km snelheid minder.
  • In 2006 komt ook de Bentley Azure (AKA Arnage Cabrio) op de markt.

Bentley anno 2007

Op 1 augustus 2007 werd de Bentley Continetal GT Speed onthult, een sterkere uitvoering van de Continental GT. Een auto met 610 pk. De naam dankt het model aan de Speed modellen uit de jaren ’20. De wagen heeft een maximale snelheid van 326 km p/u en dat is de snelste wagen die ooit onder de naam Bentley is uitgebracht.

Bentley en de toekomst

Voor 2008 staat de nieuwe Bentley Brooklands (vernoemd naar het Britse 100 jarige racecircuit), een auto die ruimte biedt aan vier personen. Dit is een gelimiteerde wagen van 550 stuks. Het model is al geheel uitverkocht. Het is een grote, gestroomlijnde, krachtige auto. In deze wagen wordt de krachtigste Benley motor ooit ingebouwd, een twin-turbocharged 6.75 liter V8 met 530 pk. De prijs van deze bolide ligt rond de € 500.000,--.

Voor 2010 staat een vernieuwing van de Arnage op het programma, met als bedoeling de concurrentie met Rolls Royce nieuw leven in te blazen.

Weetjes en uitspraken over Bentley

  • Tijdens een veiling in Le Mans in 2004 heeft een Bentley Speed Six, (uit 1930) €3.800.000,-- opgebracht. Dit is volgens automobielclub ACO een wereldrecord voor de verkoop van een auto.
  • Harry Mens: “Een rijke stinkerd zit achter in een Rolls Royce en een rijke man die van stijl houdt
  • zit zelf achter het stuur van een Bentley”.
  • Liefdesverklaring van Maarten Sigmond: “Als de motorkap opengaat, kom ik al in hogere sferen. Dan zie ik de Bentley geschiedenis aan mij voorbijtrekken. Dat gevoel hè. Ik beschouw het als een intense liefde. Na veertien jaar rijdt mijn Bentley nog als een nieuwe auto”.
  • De Bentley is de duurste boodschappenauto van de Nederlandse nouveau riche
  • In Nederland zijn meer dan 1.500 liefhebbers van de echter Benley rijders.
Gerelateerde artikelen
De historie van BentleyDe historie van BentleyDe historie van Bentley wordt gekenmerkt door twee belangrijke gebeurtenissen. De overname door Rolls-Royce en de overna…
Rolls Royce, auto uit Groot BrittaniëRolls Royce, auto uit Groot BrittaniëEen echt typisch Engelse auto is de Rolls-Royce. Hij is qua uiterlijk natuurlijk in de loop der jaren gewoon met de tijd…
De 24 uur van Le MansDe 24 uur van Le MansWie echt eens een spectaculaire autorace wil zien moet naar Le mans gaan. Daar wordt ieder jaar de 24 uur van Le mans ge…
Bentley Continental GTC by Minichamps: droomauto op schaalIn april 2006 wordt de nieuwste Bentley Continental GTC onthuld tijdens de International Automobile Show in New York. De…
BMW – Tweede WereldoorlogBMW – Tweede WereldoorlogOveral rijden ze tegenwoordig. De BMW. In allerlei kleuren en maten, met verschillende opties en vele extra's. Niet meer…

Reageer op het artikel "Bentley, auto uit Engeland"

Infoteur: Storm
Gepubliceerd: 24-09-2007
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!