InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Nieuwe MINI Cargo (2012)

Nieuwe MINI Cargo (2012)

Het Duitse automerk MINI, onderdeel van de BMW Groep, is een groots offensief begonnen om haar aandeel op de automarkt te vergroten en versterken. Men wil uiteindelijk 10 varianten op de markt brengen van het alom bekende model New MINI dat in 2003 het levenslicht zag. Men is daarmee goed op weg, nu eind 2011 ook de MINI Roadster en MINI Coupé zijn uitgebracht. Een volgend model zou de MINI Cargo kunnen worden. Op de Autosalon van Genève presenteert het Duitse automerk MINI, onderdeel van de BMW Groep een nieuw model met de naam MINI Cargo (2012). De naam doet al vermoeden dat het om een auto gaat waarbij vervoer van goederen het uitgangspunt is bij het ontwikkelen van deze nieuwe MINI variant.

Plannen van MINI

De MINI Cargo zou prima passen in het grootse offensief van MINI om haar aandeel op de automarkt te vergroten en versterken. Men wil uiteindelijk 10 varianten op de markt brengen van het alom bekende model New MINI dat in 2003 het levenslicht zag. Men is daarmee goed op weg, nu eind 2011 ook de MINI Roadster en MINI Coupé zijn uitgebracht. Deze MINI Cargo zou alweer het zevende model in de familie zijn.

MINI Cargo

De MINI Cargo is een van-achtige auto. De MINI Cargo is gebaseerd op de 3,96 meter lange MINI Clubman. Men heeft de achterstoelen verwijderd zodat een ruime, vlakke laadvloer ontstaat met een kofferinhoud tot 930 liter. Zoals ook bij andere auto's verplicht op grijs kenteken, ontbreken ook bij de MINI Cargo de achterste zij- en achterruiten. Deze worden dus dichtgemaakt met panelen. Gezien het model gebaseerd is op de MINI Clubman, kent het voertuig een achterklep die uit twee deuren bestaat. Over het motoraanbod is nog geen definitieve informatie over vrijgegeven.

Doelgroep

MINI hoopt met het model bedrijven over de streep te trekken die het vervoeren van (kleinere) goederen als primaire activiteit hebben. Denk hierbij bijvoorbeeld aan bedrijven als post- en voedseldiensten (pizzabezorging). MINI staat bekend als een auto voor de liefhebber, die ook graag wat meer betaald voor de 'funfactor' die de MINI biedt. Zeker wanneer er gekozen wordt voor de sportieve MINI's loopt de prijs op, waarmee men zich meer in het premium deel van het marktsegment begeeft. De vraag is of de doelgroep van de MINI Cargo ook vatbaar is voor dezelfde factoren. Is een bestelauto niet meer functioneel bedoeld, in plaats van een musthave?

Concurrentie

Het aanbod van kleinere bestelauto's is niet gering. Er zijn veel merken die een soortgelijk model aanbieden, al dan niet gebaseerd op een bestaand model personenauto, zoals bij MINI zeker wel het geval is. Denk aan de Peugeot Partner, Ford Transit Connect, Fiat Doblo, Volkswagen Caddy of de Renault Kangoo. Wat deze wagens als voordeel hebben is de verhoogde dakconstructie waardoor meer laadruimte ontstaat.
© 2012 - 2017 Solnah, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Autovisie
  • Autoblog
  • Telegraaf

Reageer op het artikel "Nieuwe MINI Cargo (2012)"

Infoteur: Solnah
Gepubliceerd: 03-01-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!