InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > De derde generatie Fiat Panda (2012)

De derde generatie Fiat Panda (2012)

Het Italiaanse automerk Fiat komt in 2012 met haar derde generatie Fiat Panda op de markt. De markante verschijning uit de tachtiger jaren heeft jarenlang een doelgroep gediend: een goedkope no-nonsense auto, waarbij functionaliteit boven design ging. Acht jaar na de herintroductie van de Fiat Panda in 2004, komt Fiat in 2012 met haar derde generatie. Het moment sluit nauw aan op de marktbehoefte: kleinere, zuinigere en goedkopere auto’s . Het Italiaanse automerk Fiat (Fabbrica Italiana Automobili Torino) komt in 2012 met haar derde generatie Fiat Panda op de markt. De markante verschijning in de tachtiger jaren heeft jarenlang een doelgroep gediend: een goedkope no-nonsense auto, waarbij functionaliteit boven design ging. "Met de Panda lach je iedereen uit" luidde het in de commercial.

Fiat Panda

In 1980 deed de eerste Fiat Panda intrede op de markt. De Panda was een blokkendoos-achtig model: menig kind zou een auto op deze wijze uittekenen. Rechte, hoekige lijnen. Zelfs de ruiten waren volledig vlak. Het eerste model is bijna 23 jaar, tot 2003 nagenoeg ongewijzigd, leverbaar geweest. Het model is overigens ook gebruikt door SEAT, die de wagen als SEAT Marbella op de markt brachten. Ook het Russische automerk LADA heeft een wagen op de markt, de LADA Oka, die sterke gelijkenis vertoond met de eerste Panda. Die LADA Oka is anno 2011 nog steeds leverbaar.

De eerste Panda blonk uit in eenvoud en functionaliteit. Dit stond voorop; voor design was geen ruimte. Het interieur, deels van stof, was uitneembaar om te wassen. De achterbank kon volledig worden uitgenomen en als slaapbank gebruikt worden. De vering was er een met bladveren. De motoren waren 652 of 850cc en leveren topsnelheden van maar liefst 140 kilometer per uur. Niet dat dit fijn rijden was in de zeer lichte wagen. In 1986 is er nog een upgrade gekomen, waarbij toch de vering is vervangen door springveren en enkele kleine aanpassingen zijn doorgevoerd aan de carrosserie. De eerste Fiat Panda is in verschillende, soms creatieve versies uitgebracht. Een vierwiel aangedreven model, een pick-up, cabrio, het is er allemaal geweest.

De tweede generatie Fiat Panda

In 2004 komt Fiat met een nieuwe versie van de Panda. Het blijft een kleine stadswagen, maar meer van deze tijd. De uitstraling van deze nieuwe Fiat Panda sluit aan bij gangbare modellen van Fiat. Ook van deze auto komen meerdere varianten op de markt, inclusief de vierwiel aangedreven (4x4) versie en een sportieve variant. De Fiat Panda werd zelfs Auto van het Jaar 2004. Het mag gezegd worden, dat Fiat met deze nieuwe Panda het succes heel hard nodig had om het hoofd boven water te houden. Daarin is men geslaagd en het bedrijf loopt weer mee voorop in de Europese automobielindustrie. Deze tweede generatie Panda liet Fiat bouwen in Polen.

Fiat Panda, de derde generatie

Ruim 8 jaar na de herintroductie van de Fiat Panda in 2004, komt men in 2011 met de aankondiging van de nieuwe Fiat Panda. Deze is leverbaar vanaf begin 2012. De ‘oude’ Panda (tweede generatie) blijft ook tot nader order nog gewoon leverbaar. Dat is iets wat we bij meerdere merken zien, zoals Peugeot nog altijd het op de Peugeot 206 gebaseerde model blijft leveren terwijl men al de Peugeot 208 op de markt zal uitbrengen. De nieuwe Fiat Panda zal weer in Italië worden gebouwd. Hij zal alleen als 5-deurs leverbaar zijn, net als de vorige Panda. Ook van deze nieuwe Panda komt een vierwiel aangedreven variant. Deze wordt medio einde 2012 verwacht.

Concurrentie

Fiat wil een stevige positie in het populaire A-segment veroveren en vasthouden. Door de crises is de huidige consument zeer vatbaar voor goedkopere, zuinigere, schonere en kleinere auto’s. Nagenoeg alle automerken zetten daarop in en brengen nieuwe modellen in dit A-segment uit. De Volkswagen groep opent het offensief met de Volkswagen Up, en de genetisch identieke wagens: de Skoda Citigo en SEAT Mii. Kia heeft een sterke troef met de vernieuwde Kia Picanto, en zo zijn er nog vele anderen. Fiat wil haar positie veiligstellen door beide generaties Fiat Panda te (blijven) leveren.

Techniek

De derde generatie Panda wordt in ons land enkel aangeboden met TwinAir-motoren en het Start&Stop-systeem is standaard op alle modellen. Naast de inmiddels bekende tweecilinder turbomotor met 85 pk -‘International Engine of the Year’- zal ook de nieuwe turboloze 65 pk TwinAir-motor z’n intrede doen. In de loop van 2012 volgen ook de TwinAir 80 pk Bi-fuel, de Natural Power (groengas) en de Panda 4×4.

Standaard is de Fiat Panda onder meer uitgerust met anti whiplash hoofdsteunen, gordijnairbags en een waarschuwingssysteem bij het niet dragen van veiligheidsgordels op alle zitplaatsen. Later zal er ook een innovatief remsysteem leverbaar worden, dat bij snelheden onder 30 km/h obstakels kan ontdekken waarbij vervolgens de auto automatisch wordt afgeremd.

Verkoopverwachtingen

Fiat zet voorzichtig in met de verkoopverwachtingen van de nieuwe Panda. Fiat verwacht in 2012 totaal 185.000 exemplaren van de nieuwe Panda te verkopen. Ter vergelijking: in het beste verkoopjaar van het model van de tweede generatie verkocht men net geen 300.000 stuks. Bovenop de 185.000 van de nieuwe Panda rekent men ook nog op verkoop van zo’n 40.000 tot 50.000 stuks zijn van het bestaande model.

Modellen en prijzen

De Fiat Panda zal in tal van kleuren beschikbaar zijn en door middel van een rijk pallet aan interieurkleurstellingen kan de wagen helemaal naar eigen smaak worden aangepast. De Fiat Panda wordt leverbaar in de versie Pop, Easy en Lounge. Dit zijn namen die we voorheen ook voorbij hebben zien komen. De nieuwe Fiat Panda is al vanaf € 9.290 verkrijgbaar, oplopend tot ruim € 11.000.

Lees verder

© 2011 - 2017 Solnah, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Auto's met 14% bijtellingAuto's met 14% bijtellingVanaf 2010 zijn de percentages van de bijtelling voor privé gebruik van een zakelijke auto aangepast. Er zijn steeds mee…
Auto - Autoverkopen - Cijfers 2009 - 2011Auto - Autoverkopen - Cijfers 2009 - 2011Auto - Autoverkopen - Cijfers periode 2009-2011. De totale autoverkopen van nieuwe personenauto's waren over het modelja…
Top 10 meest verkochte en zuinigste auto'sTop 10 meest verkochte en zuinigste auto'sWe kunnen tegenwoordig niet meer zonder onze auto. De autohandel blijft daardoor een lucratieve handel. Maar wat zijn no…
Fiat Multipla (6 persoons)Fiat Multipla (6 persoons)De Fiat Multipla kennen de meeste mensen als die vreemde auto met die rare neus, welke in 1998 op de Nederlandse markt k…
SEAT, auto uit SpanjeSinds 1953 bestaat het automerk SEAT, al had het een samenwerkingsovereenkomst met het Italiaanse Fiat. Pas in 1980 gaat…
Bronnen en referenties
  • Fiat.nl
  • Autovisie.nl

Reageer op het artikel "De derde generatie Fiat Panda (2012)"

Infoteur: Solnah
Gepubliceerd: 16-12-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!