InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Elektrische voertuigen: KOBOT

Elektrische voertuigen: KOBOT

Op de 2011 Tokyo Motor Show trekt het bedrijf TSMUK veel bekijks met haar drie conceptvoertuigen. Het zijn elektrische voertuigen, tweemaal een eenzitters en een tweezitter. Ze zijn bedoeld voor inzet op drukke plaatsen, zoals binnensteden of toeristische plekken, waar soepelere doorloop kan worden bereikt. De robots, want zo worden ze gekwalificeerd, kunnen wel eens een eerste stap richting de toekomst zijn. Leuk zijn ze in ieder geval, de Kobot!

TSMUK

In februari van het jaar 2011 heeft TMSUK – het Japanse robotica bedrijf dat ondermeer service robots zoals de telerobotic shopper en de Showa Hanako 2 (robotische tandarts patient) – de handen ineen geslagen met het bedrijf Kowa. Zij is actief in de pharmaceutische en electro-optronische industrie. Doel van dit partnerschap is om milieuvriendelijke elektrische voertuigen te ontwikkelen voor het stedelijk personenvervoer. Het gezamelijke bedrijf is nog geen jaar op weg, en nu al heeft het niet één, niet twee, maar zelfs drie in het oogspringende concept voertuigen ontwikkeld. Zij maken hun debuut op de 2011 Tokyo Motor Show.

Kobot

De concept voertuigen waar het over gaat, zijn de eenzitter Kobot V, de Kobot β (beta) en de tweezitter Kobot II. Het zijn allemaal elektrische voertuigen die ontworpen zijn om de opstoppingen en het vastlopen door grote menigte mensen op drukke plaatsen in steden te versoepelen. Ze kunnen ook gebruikt worden op toeristische locaties die een milieuvriendelijke inslag hebben. Het bedrijf ziet in de toekomst voor zich dat er parkeerplaatsen komen aan de rand van drukke stadskernen of toeristische plekken. Vanaf hier kan men verder de stad in of de toeristische plek bezoeken met de elektrische, emissievrije voertuigen. Ook doelt men met de voertuigen op car-sharing projecten (delen van auto’s). De voertuigen zouden dan vanaf of op bijvoorbeeld stations of toeristische plekken kunnen worden gehuurd.

Handig in vele opzichten

De ontwikkelde conceptvoertuigen, de eenzitters in dit geval, zijn al klein van zichzelf. Toch kunnen ze nog kleiner worden gemaakt voor het parkeren. Door het telescopische ontwerp kan het achterwiel en de zitting worden opgevouwen in het voorste deel van het voertuig. Uiteraard kun je dit doen met een druk op de knop via een applicatie op je smartphone. Opgevouwen neemt het nog geen vierkante meter in beslag en kunnen de voertuigen makkelijk worden opgeborgen. Wanneer je extra bescherming wilt tegen bijvoorbeeld het slechte weer, of je wilt een extra zitplaats, dan kun je kiezen voor de iets grotere Kobot II. Alle voertuigen zijn zeer beweeglijk, met zeer kleine draaicirkels. Ze kunnen 30 kilometer per uur bereiken. Het bedrijf beweert dat het leren berijden van deze voertuigen makkelijker is dan leren motorrijden.

Toekomst

Tot op heden zijn de ontwikkelde conceptvoertuigen niet meer dan concepten. Er is geen informatie bekend of de voertuigen ook in productie genomen zullen worden. Echter, gezien de achtergronden van de beide partnerbedrijven en alle tijd, energie en geld die al in deze voertuigen zitten, lijkt het zeer onwaarschijnlijk dat het slechts blijft bij een idee.

Lees verder

© 2011 - 2017 Solnah, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Telegraaf.nl
  • Gizmag.com

Reageer op het artikel "Elektrische voertuigen: KOBOT"

Infoteur: Solnah
Laatste update: 26-02-2013
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Nieuwe auto's
Schrijf mee!