InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Mitsubishi, de fabriek in Nederland

Mitsubishi, de fabriek in Nederland

Mitsubishi, de fabriek in Nederland Het Japanse autoconcern Mitsubishi besluit aan het eind van de jaren ’60 om te gaan exporteren naar Europa, zij kiezen voor een productie vanuit Nederland. Tot op heden wordt de Colt, en binnenkort ook de Outlander, gemaakt door NedCar in de fabriek in het Nederlandse Born.

Algemeen

De Japanse Yataro Iwasaki richt rond 1873 het bedrijf Mitsubishi op. Pas in 1917 zal de eerste auto worden geproduceerd, het geesteskindje van zijn neef Koyata Iwasaki. Aan het eind van de jaren ’60 begon Mitsubishi te exporteren naar Europa, één van de eerste landen waar zij een import- en distributienetwerk opzette was Nederland.

Geschiedenis van NedCar

NedCar is de enige serieproducent van personenauto’s in Nederland. Tevens is het bedrijf één van de meest geavanceerde bedrijven in ons land.
  • Aan het begin van de jaren ’70 begon Mitsubishi met het produceren van auto’s in Nederland, de fabriek stond en staat nog steeds in Born.
  • In 1965 bouwde het Nederlandse autobedrijf DAF een nieuwe fabriek in Born, deze was in 1967 gereed en begon de productie
  • In 1975 had Volvo de autoafdeling van DAF overgenomen.
  • In 1991 wordt NedCar opgericht, een joint venture van Mitsubishi Motors Corporation, Volvo Car Corporation en de Nederlandse staat.
  • In 1999 verkoopt Nederland zijn aandelen aan Mitsubishi en Volvo
  • In 2001 stapt ook Volvo uit de joint venture en blijft Mitsubishi als enige over

In het Nederlandse Born wordt de Colt geproduceerd alsmede de Smart ForFour van DaimlerChrysler. De Colt wordt gemaakt in zowel de driedeurs als de vijfdeurs uitvoering en een CZ. De Colt CZC is de cabrio uitvoering en in Born worden de onderdelen voor deze auto gefabriceerd.

NedCar in de problemen

In 2006 besluit Chrysler de productie van de Smart te stoppen en wordt alleen nog maar de Colt gemaakt. Dit leidt tot onzekerheid binnen NedCar, met name als het om de banen gaat. In april van dat jaar maakt Osamu Masuko (de topman bij Mitsubishi Motors Corporation) bekend dat het aantal werknemers bij NedCar worden teruggebracht tot 300 personen.

In november 2006 gaan de geruchten dat NedCar overgenomen gaat worden door een Chinees bedrijf, die op deze manier geen eigen fabriek in Europa hoeven te bouwen. Deze geruchten worden met klem tegen gesproken.

Dan maakt het management van NedCar aan haar personeel op 16 februari 2007 bekend dat zij bezig zijn met het voorbereiden van aanvragen om 110 medewerkers gedwongen te ontslaan.

De redding van NedCar

Een maand later, maart 2007, komt de FNV met de melding dat Mitsubishi de Colt tot 2010 wil blijven produceren, met waarschijnlijk een uitloop tot 2012 door een facelift van de wagen. Met deze mededeling blijft de jaarlijkse productie gelijk aan 70.000 auto’s.

Op 18 september 2007 is bekend gemaakt dat de Outlander geproduceerd zal gaan worden bij NedCar in Nederland. Hiermee lijkt het behoud van NedCar een feit. Alleen voor Japan is er al een vraag van 30.000 exemplaren zij. Met de productie die normaal al een feit is, komt de jaarproductie hoogst waarschijnlijk boven de gestelde 70.000 auto’s uit.

Leuk om te weten

  • De Nederlander Tonnie van Deijne rijdt in 2007 voor derde keer de Parijs Dakar race in een Mitsubishi
  • In 2007 rijdt hij samen met Wouter Rosegaar, die de navigatie verzorgd, in de nieuwe L200 Evolution II. Een auto met een spaceframe, 4.0 V6 liter motor met 280 pk is gebouwd in de Mitsubishi sporttak fabriek in Ralliart (Frankrijk)
Gerelateerde artikelen
De jaarlijkse Dakar RallyJaarlijks hoor je wel wat nieuwsberichten op de tv over de Dakar Rally, maar wat is dit nu precies en waar wordt deze ge…
Automerken - Contactgegevens auto-importeursAutomerken - Contactgegevens auto-importeursBen je opzoek naar contactgegevens van de auto-importeurs en/of fabrikanten van de in Nederland leverbare merken of auto…
Concept Cars - Chrysler NassauConcept Cars - Chrysler NassauOp de Detroit Auto Show van 2007 kwam Chrysler op de proppen met de Nassau, een wagen die door zijn gedrongen uiterlijk…
Auto onder de loep: VolvoAuto onder de loep: VolvoVolvo is begonnen met kogellagers en uitgegroeid tot een auto die bekend staat om zijn veiligheid. Voordat iemand een Vo…
Volvo S80, een legendeDe Volvo S80 wordt niet voor niets gebruikt door het koningshuis. De auto biedt comfort, is degelijk en is een zeer veil…

Reageer op het artikel "Mitsubishi, de fabriek in Nederland"

Infoteur: Storm
Gepubliceerd: 18-09-2007
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!