InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Audi, auto uit Duitsland

Audi, auto uit Duitsland

Audi, auto uit Duitsland Audi is de Latijnse naam van de oprichter, namelijk Horch. Rond 1910 richt hij zijn bedrijf met deze naam op. In de loop van de jaren gaat het bedrijf door middel van fusie of verkoop over in andere handen. Het is nu als sinds 1965 in handen van Volkswagen, maar blijft onder het eigen merk produceren.

Geschiedenis van de Audi

August Horch (geboren op 12 augustus 1868) begint in 1899 voor zichzelf onder de naam Horch Werke. Hiervoor was hij het hoofd van de afdeling automobielbouw bij Benz. Daar hij zelf geen startkapitaal had was hij aangewezen op compagnons. Tien jaar later, 1909, stapt hij met ruzie uit zijn eigen bedrijf.

Het is niet helemaal zeker, maar de verhalen doen de ronde dat de zoon van een vriend met een oplossing kwam voor Horch. Franz Fikentscher was een vriend van August, zijn zoon vertaalde de naam Horch in het Latijn en het gevolg was “Audi”. Hij gebruikte zijn eigen naam en sportieve activiteiten om de naam Audi bekendheid te geven.

Er werd begonnen met het produceren van vrachtwagens, tot in de jaren ´30 van de vorige eeuw was dit allemaal succesvol. Dan breken de economische crisisjaren aan, welke uitdraaien op een fusie van:
  • DKW, opgericht in 1902, maakte kleine auto´s
  • Audi, opgericht rond 1910, maakte middelgrote luxe auto´s
  • Wanderer, opgericht in 1885, maakte middenklasse auto´s
  • Horch, opgericht in 1899, maakte topklasse auto´s

De geschiedenis van de Audi na de fusie

De merken bleven bestaan, maar er was een overkoepelende merknaam, namelijk Auto Union. Het logo van de tegenwoordige Audi, die van vier ringen, werd het symbool voor de samenwerking tussen de vier bovengenoemde bedrijven. Onder deze overkoepelende merknaam werden ook de Grand Prix race wagens van Porsche geproduceerd.

  • Voor de Tweede Wereldoorlog was het bedrijf in handen van Mercedes Benz. In de oorlog kwam de productie stil te liggen.
  • In 1965 deed Mercedes Benz haar belang in Auto Union over aan Volkswagen. Tevens kwam de eerste auto met de naam Audi op de markt; de Audi 60
  • In 1968 werd zonder dat het moederconcern Volkswagen hiervan op de hoogte was de Audi 100 ontwikkeld. Toch kregen de ontwerpers groen licht voor productie
  • In 1969 lijft Auto Union het automerk NSU in. Het bedrijf heet vanaf dit moment Audi NSU Auto-Union A.G.
  • In de 70´er jaren kwam de Audi 50, (hij werd vrijwel ongewijzigd als Volkswagen Polo op de markt gebracht). De Audi 80 met een fastback achterkant was de Volkswagen Passat.
  • In 1985 veranderd Audi NSU Auto-Union A.G. in Audi A.G.
  • Pas in de 80´er jaren werd Audi het luxemerk binnen Volkswagen. Audi gaat samenwerken met Porsche in de 917 en Audi introduceert de Audi Quattro, een vierwiel aangedreven wagen. Audi veranderde het imago van een 4x4 door het wereldkampioenschap rally te winnen. Daarna won het ook nog vele andere rally´s, ongeveer alles wat op dit gebied te winnen valt.
  • In 1994 komt dan de eerste versie van de A serie, de A4. Al snel volgt de A6
  • In 1995, de Audi TT
  • In 1998 neemt Lamborghini over
  • In 2006 doet Audi voor het eerst mee aan de 24 uur van Le Mans met een dieselmotor

Audi in Nederland

De Audi 80 en 100 waren de modellen waarmee Audi doorbrak in Nederland. De Audi A4 werd een succes en bracht de merknaam in een stroomversnelling.

Audi anno 2007

Tijdens de auto RAI van 2007 zijn er 3 nieuwe modellen gepresenteerd; namelijk de TT roadster, de Q7 en de A5. Het Duitste blad Bild heeft al een afbeelding in handen van de nieuwe Audi A4 die in 2007 nog moet worden gepresenteerd, de wagen zal in 2008 pas op de markt komen.

Leuk om te weten

  • Wanneer iemand een nieuwe Audi aanschaft, wordt de mogelijkheid geboden deze zelf op te kunnen halen bij de fabriek in Ingolstadt in de buurt van München. Daar staat namelijk ook het Audi museum, dus dat is dan gelijk een leuk dagje uit. Racen maar!
Gerelateerde artikelen
De geschiedenis van AudiDe geschiedenis van AudiAudi is een Duitse autofabrikant opgericht in 1909 door August Horch. De naam komt van de achternaam van de oprichter wa…
De geschiedenis van het automerk AudiDe geschiedenis van het automerk AudiDe Audi is een auto die vooral klasse en stijl uitstraalt. Sportieve en toch degelijke belijningen en tal van mooie luxe…
Auto onder de loep: AudiAuto onder de loep: AudiAudi is een Duits merk en opgericht in 1899. Audi produceert auto's die een degelijk uiterlijk hebben. Wat de voor en de…
De historie van AudiDe historie van AudiVoordat het moderne Audi tot stand kwam, kende het bedrijf veel verschillende vormen. Wie Audi vandaag de dag bekijkt, z…

Reageer op het artikel "Audi, auto uit Duitsland"

Reactie

C. E. van Doorne, 15-11-2012 08:02 #1
Goedemorgen, Er staan wat onjuistheden in dit artikel o.a. dat voor de oorlog Auto Union van Mercedes Benz zou zijn.Dat is niet waar. MB kocht het bedrijf pas in 1958. Ook zou Auto Union vergevorderd zijn met hun eerste auto in 1965. Onjuist. Hun eerste naoorlogse auto's waren de Schnellaster en F89p (1948). Hun laatste model was de F102 waar na de aankoop van AU in 1965 door VW een 4taktmotor werd in gepropt., Dat werd de Audi 60.

C.E. van Doorne
lid van DKW club Nederland

Infoteur: Storm
Gepubliceerd: 17-09-2007
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 1
Schrijf mee!