InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Car sharing: auto delen of eigen auto verhuren

Car sharing: auto delen of eigen auto verhuren

Car sharing: auto delen of eigen auto verhuren Car sharing of autodelen is een fenomeen dat aan populariteit wint. Ook in Nederland zijn er steeds meer bedrijven die car sharing aanbieden. Er zijn verschillende vormen, zoals het verhuren van de eigen auto (particulier autodelen) en georganiseerd autodelen (car sharing via een organisatie). Wat is car sharing en wat zijn de voordelen en nadelen?

Wat is car sharing?

Voor veel mensen is de auto onmisbaar. Ze gebruiken hem voor hun werk, de dagelijkse boodschappen en om de kinderen naar school te brengen. Een auto brengt echter veel kosten met zich mee. Naast de benzinekosten zijn er verzekeringskosten en onderhoudskosten. Car sharing, oftewel autodelen, is een manier om de kosten te delen. Bij car sharing leent de eigenaar zijn auto uit, in ruil voor kostenvergoeding. Dat wordt particuliere car sharing genoemd. Er zijn ook organisaties die zelf auto's in beheer hebben: georganiseerd autodelen.

Voordelen car sharing / autodelen

Je betaalt alleen wanneer je de auto gebruikt. Dit kan een hoop geld schelen. Vaste lasten, zoals verzekeringen en onderhoudskosten, worden verdeeld onder de eigenaar en de gebruikers of komen voor rekening van de organisatie (zie “georganiseerd autodelen”). De Consumentenbond heeft uitgerekend dat de gemiddelde maandelijkse besparing € 120 is.

Eigen auto verhuren

Het verhuren van de eigen auto is een vorm van particulier autodelen. Het principe van particulier autodelen is eenvoudig. De eigenaar stelt zijn auto ter beschikking aan meerdere mensen, die tegen kostenvergoeding de auto kunnen huren. De eigenaar kan de vaste lasten van de auto delen, maar de kosten voor onderhoud en reparatie komen voor eigen rekening.

De eigen auto verhuren brengt echter ook een aantal risico’s met zich mee. De meeste Nederlandse autoverzekeringsmaatschappijen hebben geen polisdekking wanneer de eigen auto wordt verhuurd. Dan is het nodig om een aanvullende autoverzekering af te sluiten. Dat brengt meer kosten met zich mee, maar ook is er een eigen risico van € 250. Een ander nadeel is dat de verzekering is uitsluitend geldig is binnen de landsgrenzen.

Gezamenlijk een auto kopen

Verschillende mensen of gezinnen kunnen ook samen een auto aankopen. In dat geval geldt dat men gezamenlijk verantwoordelijk is voor onderhoud, verzekering en andere kosten. Het nadeel is dat het administratieve rompslomp met zich meebrengt.

Georganiseerd autodelen

Bij georganiseerd autodelen heeft een organisatie de regie in handen. De organisatie is eigenaar van de auto’s. De deelnemende leden hebben geen omkijken naar verzekering, administratie en onderhoud, want dat regelt de organisatie. Als een lid een auto wil gebruiken, moet hij die reserveren. Met een speciale chipkaart of sms-code kan hij de auto ophalen op de afgesproken plaats en hem later op dezelfde locatie terugbrengen. Deze vorm van car sharing is bedoeld voor mensen die weinig autorijden.

Car sharing in België: Cambio

Het Belgische autodeelsysteem Cambio heeft autostandplaatsen in een groot aantal steden, zoals Antwerpen, Brussel, Gent en Hasselt. Er zijn ook Duitse steden waar Cambio actief is. Leden kunnen auto’s uitlenen.

Car sharing in Nederland

Het aantal spelers voor gedeeld autorijden neemt toe op de Nederlandse markt. Bedrijven die actief zijn op het gebied van car sharing, zijn de volgende:
  • Greenwheels
  • KAV ConnectCar
  • Diks Autodate
  • StudentCar
  • Friendly Car
  • Wheels4all

De organisaties richten zich met name op de grote steden. Wheels4all daarentegen richt zich op autodelen in buitenwijken van grotere steden.
Gerelateerde artikelen
Je auto verhurenStel je hebt een auto, maar gebruikt deze niet dagelijks. Het is mogelijk om de auto te verhuren op de dagen dat je deze…
Kooptips voor een tweedehands autoKooptips voor een tweedehands autoWanneer u een auto gaat kopen heeft u de keuze om dit particulier tedoen of bij een bedrijf. Heeft u geen verstand van a…
Aanschaffen van een nieuwe autoAanschaffen van een nieuwe autoHet kopen van een nieuwe auto is meestal een bewuste keuze. Maar lang niet iedereen staat stil bij de risico’s die men l…
Particulier leasen auto: Is een privé lease auto goedkoop?Particulier leasen auto: Is een privé lease auto goedkoop?Een lease auto als auto van de zaak is inmiddels bijna ouderwets. Ook als particulier kun je tegenwoordig goedkoop een a…
Andere auto kopen of de oude reparerenAndere auto kopen of de oude reparerenDe onderhoudskosten van een auto zijn niet te voorspellen. Er zijn nieuwe auto’s die vaak mankementen vertonen, en oude…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • Autodate.nl
  • Elseiver

Reageer op het artikel "Car sharing: auto delen of eigen auto verhuren"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 04-11-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!