InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Chrysler, auto uit Amerika

Chrysler, auto uit Amerika

Chrysler, auto uit Amerika De Amerikaanse autoproducent Chrysler heeft met zijn productie van oorlogvoertuigen de Jeep geïntroduceerd, deze wagen blijft in de volksmond nog steeds Jeep. Na diverse fusies en overnames bestaat het merk nog steeds en blijft mooie modellen op de markt brengen.

Algemeen

In Kansas wordt op 2 april 1875 Walter Percy Chrysler geboren. Zijn vader werkte bij de spoorwegen en de jonge Walter, erg geïnteresseerd in moderne techniek, vergezeld zijn vader regelmatig. Nadat hij high school heeft afgerond, volgt hij bij de Kansas Pacific Railroad een opleiding tot monteur.

Geschiedenis

In 1911 kreeg hij een baan bij de autofabrikant Buick, waar hij in 1916 al de eerste man is. Drie jaar later is hij vice-president bij de moedermaatschappij van Buick, namelijk GM. Na onenigheid met de grote GM baas Durant vertrekt hij en komt bij Willys-Overland terecht.

Hier leerde hij de ingenieurs Breer, Skelton en Zeder kennen. Deze drie heren hadden een zescilinder ontworpen. Hij nam deze ingenieurs in dienst toen hij directeur werd van Maxwell Chalmers, dit resulteert in de presentatie van de eerste Chrysler in 1924; de Chrysler Six.

De geschiedenis van Chrysler verloopt als volgt:
  • 1928; het automerk Dodge wordt overgenomen door Chrysler
  • 1934; het model Airflow wordt geïntroduceerd. Tegenwoordig wordt de auto gezien als één van de meest kenmerkende ontwerpen ooit. Bij de introductie was er weerstand tegen dit ontwerp, het was een gestroomlijnde auto die ontwikkeld was in de windtunnel. Door het tegenvallend succes heeft Chrysler de daarop volgende decennia geen avontuurlijke auto’s meer ontworpen.
  • 1940; Walter Chrysler sterft op 18 augustus. Zijn opvolger is K.T. Keller.
  • 1940-1945; Er worden legervoertuigen, vliegtuigmotoren, munitie en oorlogsapparatuur geproduceerd. De bekendste is toch wel de Jeep & Dodge, de Jeep Willy’s Convertible, waarmee de Canadezen en Amerikanen ons land kwamen bevrijden. De terreinwagen is in de volksmond gewoon Jeep blijven heten.
  • 1955; een volledig nieuwe serie auto’s (de “Forward Look”styling) zijn ontworpen door Virgil Exner, de chefontwerper. Hiermee was Chrysler het modernste automerk.
  • 1963; de Turbine Car komt op de markt.
  • Tot aan 1965 werd de C-300 serie geproduceerd. Ze werden bekend onder naam “300 Letter Series”. Dit was omdat ieder jaar een nieuwe letter achter de “300”kwam te staan.

De verkoopcijfers van Chrysler daalde geweldig in de jaren zeventig, de oliecrisis van 1973 deed hier geen goed aan. Dit was mede de oorzaak dat Chrysler overstapte op het produceren van kleinere auto’s zoals de Cordoba en LeBaron. Om deze crisis het hoofd te kunnen bieden, trok Chrysler in 1978 Lee Iacocca aan.

Deze nieuwe topman begon met het ontslaan van vele arbeiders (tienduizenden!) en stuurde 33 van de 35 vice-presidenten naar huis. Daarna vroeg hij de regering om steun, welke hem werd toegezegd. Dan worden de K-cars gepresenteerd. Deze compacte auto met een voorwielaandrijving maakt het bedrijf weer winstgevend. De auto’s worden door Dodge en Plymouth geproduceerd.

  • In 1983 komt de in Europa bekende Chrysler Voyager (de ruimteauto) op de markt, in Amerika heten de wagens Dodge Caravan en Plymouth Voyager.
  • In 1987; Lamborghini wordt overgenomen door Chrysler.
  • In 1994; begint weer met produceren van de Lamborghini sportwagen. Het merk wordt overgenomen door MegaTech uit Indonesië

Chrysler en Daimler-Benz

In 1998 ontstond het bedrijf DaimlerChrysler doordat Chrysler een fusie met Daimler-Benz aangaat. De “300 Letter Series” komen terug op de markt. In 2000 komt de PT Cruiser (inmiddels zijn er in Nederland 7.000 exemplaren van verkocht, in de VS meer dan 1 miljoen) en de Sebring komt in 2001. Dan komt in 2003 eindelijk een sportcoupé, de Grossfire, de productie stopt in 2007. Dan komt in 2004 de Chrysler PT Cruiser Cabrio.

Museum

Het Walter P. Chrysler Museum wordt op 5 oktober 1999 in Auburn Hills Amerika geopend. Hier is niet alleen een overzicht van de geschiedenis te zien. Ook de bijdrage van Chrysler aan de ontwikkeling van de auto binnen de Amerikaanse cultuur komt hier aan bod.

Chrysler Anno 2007

  • Januari 2007 wordt de Grand Voyager gepresenteerd, een auto die ruimte biedt aan 7 personen. De mogelijkheid bestaat de auto om te bouwen tot een rijdend kantoor. Onder de vloer is één groot opbergvak. De moderne techniek laat toe dat passagiers op de tweede zitrij een game kunnen spelen, terwijl de passagiers op de derde zitrij op hetzelfde moment een film bekijken.
  • Augustus 2007 verkoopt Chrysler zijn bedrijf aan een particuliere investeerder; Cerberus. Het bedrijf gaat verder onder de naam Chrysler en blijft de merken Chrysler, Dodge en Jeep produceren. De bedoeling is dat in 2009 er weer winst wordt gemaakt.
  • Najaar 2007 komen nieuwe modellen op de markt, waarschijnlijk de nieuwe Jeep Cherokke, de nieuwe Chryler Voyager en Dodge Caravan.
  • In 2008 staat de Dodge Challenger op de agenda, en misschien hybride- en ethanol modellen.

Logo

In 1962 werd voor de eerste keer het logo gebruikt. De vijfpuntige ster in een pentagram, oftewel de pentastar. Het nieuwe logo dat na de overname van Ceberus wordt gebruikt is driedimensionaal. Het beeldmerk wordt gebruikt op gebouwen en zakelijk drukwerk, niet op de auto’s.

Leuk om te weten

  • De Chrysler Pheaton Convertible was te zien in de film “How to Marry a Millionaire”uit 1953 met Marilyn Monroe in de hoofdrol.
  • In 1929-1930 werd een indrukwekkend bouwwerk, en toekomstig herkenningsteken van New York gebouwd; Chrysler Building in Manhattan
  • De draagraketten waarmee de Apollo van de eerste bemande ruimtevlucht in 1968 waren mede ontwikkeld door constructeurs van Chrysler
Gerelateerde artikelen
De jeep, allround terreinwagen van de AmerikanenDe jeep, allround terreinwagen van de AmerikanenBetrouwbare voertuigen zijn in het leger essentieel en in het bijzonder in tijden van oorlog. Het Amerikaanse leger beza…
Meest waardevaste auto’sBij het kopen van een auto moet je de jaarlijkse afschrijving meenemen in de overweging welke auto je gaat kopen. Wij ze…
Concept Cars - Chrysler NassauConcept Cars - Chrysler NassauOp de Detroit Auto Show van 2007 kwam Chrysler op de proppen met de Nassau, een wagen die door zijn gedrongen uiterlijk…
De beste of degelijkste auto's - Publicatie TÜV 2014De beste of degelijkste auto's - Publicatie TÜV 2014Betrouwbare tweede-hands auto's volgens het Duitse TÜV - publicatie 2014. Met ongeveer 8 miljoen registraties van autoke…
De historie van ChryslerDe historie van ChryslerChrysler heeft altijd gewerkt vanuit het “value for money” principe. Veel auto bieden voor relatief weinig geld. Het bra…

Reageer op het artikel "Chrysler, auto uit Amerika"

Infoteur: Storm
Gepubliceerd: 13-09-2007
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!