InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Autostoeltje: Kinderen, veiligheid en het autostoeltje

Autostoeltje: Kinderen, veiligheid en het autostoeltje

Dat een kind in een autostoetlje moet zitten in Nederland is overal wel bekend. Maar hoe zitten respectievelijk een baby en een peuter nu op de veiligste manier in dat autostoeltje? En tot welke lengte moet een kind in een autostoel en waar moet je om denken bij de aanschaf van een kinderautostoel of kinderzitje voor de auto?

De regels rond het vervoeren van kinderen in een zitje of kinderstoel in een auto

In Nederland moeten alle kinderen tot een lengte van 135 centimeter gebruik maken van een kinderstoel of zittingverhoger in combinatie met gordels. Daar komt bij dat de kinderstoeltjes die worden gebruikt moeten voldoen aan de Europese goedkeuring. In dat geval staat er ECE 44/03 of ECE 44.04 op de stoel.

Let bij een kinderstoel niet alleen op gewicht, maar ook op de stand van de schoudertjes

Wie een kinderstoel aanschaft zal merken dat de stoelcategorieen vaak worden ingedeeld op gewicht van het kind. In de praktijk is het daarnaast erg goed om er voor te zorgen dat de schouders van het kind niet boven de hoogste stand van de schoudergordeltjes uitkomen. Koop dus niet zomaar een stoel voor het kind en neem de kleine mee. Alleen dan is te zien of alles functioneert zoals het zou moeten.

Een kind in het kinderzitje: het liefst omgekeerd

Veel ouders vinden het vervelend, maar de veiligste manier om kinderen in een kinderzitje te vervoeren is door het kind tot 3 jaar achterstevoren in de auto neer te zetten. In Nederland is dat niet heel normaal, maar in Scandinavische landen vervoeren ouders hun kind allemaal achterstevoren in de wagen. In die landen heeft dat ook een enorme uitwerking: er komen bijna geen kinderen om bij auto-ongevallen in die landen. Zelfs drie keer minder dan in de rest van Europa.

Waarom moet een kind andersom in de auto zitten in het kinderzitje?

Ouders denken vaak dat hun kindje ook werkelijk een minimensje is. In de auto gaat die vlieger echter niet op. De verhoudingen zijn heel anders bij een kind en dat kan in de auto levensgevaarlijk zijn. Het hoofd van een baby is ongeveer een kwart van zijn totale lichaamsgewicht terwijl dit bij een volgroeid mens maar een twaalfde deel is. Bovendien zijn halswervels en spieren nog niet goed ontwikkeld en dus erg kwetsbaar.

Baby moet altijd omgekeerd in de auto

De meeste ouders weten overigens wel dat hun baby in een speciaal achterstevoren geplaatste stoel in de auto moet. Ook weten ouders wel dat hun kind nooit voor een werkende airbag mag zitten. Als een kindje groeit, gaat het echter vaak fout. Ouders die voor hun kind een nieuwe stoel moeten kopen omdat de baby inmiddels rond de 13 kilo is, haken af. Ze vinden de stoel met het kind erin vaak te zwaar en stappen over naar de Groep 1 autostoelen, die niet achterstevoren worden geplaatst, maar in de richting van het rijden. Dit gebeurt vaak al als het kind een maand of negen is.

Waarom geen Groep 1 autostoel voor jonge kinderen

Een kind tot 9 maanden kan vaak nog maar net het hoofdje overeind houden. Zit het dan in zo’n Groep 1 autostoel dan zijn de gevolgen vaak desastreus. Door de kinderstoel achterstevoren te plaatsen wordt het kleine nekje tijdens een ongeval wel vijf keer minder belast en dat kan het verschil tussen leven en dood betekenen. Zeker bij een frontale of zijdelingse botsing.

Kinderen mogen pas omgedraaid in het autozitje vanaf 3 – 3.5 jaar

Omdat Nederlandse kinderen vaak fors zijn kunnen ze als ze rond de 3 of 3,5 jaar oud zijn vaak wel in een kinderzitje worden gezet waarbij ze in de rijrichting kunnen kijken.

Er is meer ruimte nodig voor een kinderstoeltje dat omgekeerd geplaatst wordt

Het “omgekeerd” vervoeren van baby’s en peuters vergt wel wat meer ruimte. Toch kunnen ze ook vaak in kleinere auto’s worden geplaatst, zeker als de voorbank wat naar voren gaat.

Tweedehands kinderstoelen - niet doen

De aanschaf van een kinderstoel is prijzig, dat is duidelijk. Maar het gaat wel om de veiligheid van datgene wat mensen toch vaak als het meest dierbaar beschouwen. Veel mensen gaan toch op zoek naar een tweedehands kinderstoel, maar dat is niet aan te raden. Zeker als mensen niet weten waar hij vandaan komt. Een stoel slijt namelijk en na een ongeval is hij niet veilig meer. En dat is aan de buitenkant niet te zien. Wel kan binnen een gezin een stoel gebruikt worden door meerdere kinderen. Maar dan ook weer niet langer dan 5 jaar, want dan biedt de stoel niet meer de bescherming die het zou moeten bieden.

Auto's met ISOFIX

Alle nieuwe auto’s moeten vanaf februari 2011 worden afgeleverd worden met ISOFIX. Dit is een snelbevestiging tussen de zitting en de rugleuning in en zit direct aan het chassis vast.

Kinderstoelen worden vaak niet goed bevestigd

In zo’n 70 procent van alle gevallen worden de klassieke kinderstoelen niet goed neergezet. Daarnaast worden dan ook nog eens de gordels van het stoeltje niet goed gebruikt. Die combinatie kan dodelijk zijn. De gordels moeten vrij strak worden aangetrokken, want anders doen ze helemaal geen dienst als er iets gebeurt.

Leg je kind een tijdje plat als het in een kinderzitje heeft gezeten

Een baby zit in een autostoeltje niet op een manier die het lichaam eigenlijk op die leeftijd bedoeld heeft. Daarom moet een baby nadat het een tijdje in het kinderzitje heeft gezeten eerst even een tijdje liggen. De gebogen houding die ontstaat door het zitten is niet goed voor de ademhaling en het ruggetje van het kindje.

Baby niet langer dan 2 uur onafgebroken in het autostoeltje

Om die reden mag een baby ook niet langer dan 2 uur onafgebroken in het kinderzitje zitten. OP vakantie is het dan ook goed om alle 2 uur te stoppen en het kind even neer te leggen. Er zijn ook kinderstoelen die plat kunnen worden neergeklapt. Het kind kan er dus in zitten, maar ook in liggen en dat is voor bijvoorbeeld vakanties wel ideaal.

De regels voor kinderstoeltjes in het kort

Wie met zijn kinderen op stap wil in de auto moet aan het volgende voldoen:
  • Kinderen tot 135 cm moeten in een kinderstoel of zittingverhoging, beide in combinatie met een gordel
  • Zet kinderen tot 3 – 3,5 jaar achterstevoren in hun zitje in de auto
  • Een kind zonder gordel vervoeren is absoluut verboden
  • Zet het kind op de achterbank en niet op de voorbank
  • Stoel een kinderzitje of stoeltje toch voorin in de auto dan moet de airbag worden uitgeschakeld
  • Let bij de aankoop van een kinderstoeltje op gewicht, maar ook op de stand van de schoudergordeltjes
  • Bevestig het stoeltje goed en snoer de gordels goed aan
  • Koop een goede kinderstoel die voldoet aan de eisen en niet een tweedehandse tenzij je weet waar hij vandaan komt en hoe oud hij is
Gerelateerde artikelen
Hoe lang mag een baby in de Maxi CosiHoe lang mag een baby in de Maxi CosiDe Maxi Cosi is een bekend merk baby-autostoeltje. Eigenlijk valt de Maxi Cosi onder merkverwatering: het merk is zo bek…
Autostoeltje leeftijd en regelsAutostoeltje leeftijd en regelsKinderen in de auto moeten veilig vervoerd worden. Als ze klein zijn mogen ze alleen vervoerd worden in een autostoeltje…
Autostoeltje aanschaffenHet aanbod van autostoeltje is groot. Ook zijn er flink wat merken die autostoeltjes aanbieden. Bij de aanschaf zou veil…
Kinderen en dieren in de autoKinderen en dieren in de autoReizen met de auto neemt altijd risico's met zich mee. Kinderen en dieren zijn extra kwetsbaar. Hoe vervoer je hen het b…
Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant
  • Kindindeauto.nl
  • Consumentenbond.nl
  • Anwb.nl
  • Autokinderzitjes.nl
  • Veiligverkeernederland.nl

Reageer op het artikel "Autostoeltje: Kinderen, veiligheid en het autostoeltje"

Infoteur: Singalees
Gepubliceerd: 29-10-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!