InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > DAF, truck uit Nederland

DAF, truck uit Nederland

DAF, truck uit Nederland In 1928 richt Hub van Doorne zijn bedrijf op, maar pas in 1936 zal de eerste vrachtwagen zijn fabriek uitrijden, de Losser. Het zal na de productie van deze truck maar liefst 13 jaar duren voordat er een tweede model wordt gepresenteerd. Na een faillissement in 1992 zorgt PACCAR voor een doorstart van het bedrijf. Inmiddels heeft DAF met zijn nieuwe modellen regelmatig de verkiezing truck of the Year behaald.

Algemeen

Op de eerste dag van de vorige eeuw wordt Hub van Doorne geboren. Hij zal uiteindelijk de oprichter zijn van DAF, samen met zijn broer Wim die een aantal jaar jonger is. Na jaren waarin ook personenauto’s worden gemaakt, verkoopt DAF in 1975 deze tak en gaan alleen nog verder met het produceren van trucks.

Geschiedenis

Op 1 april 1928 richt Hub de “Hub van Doorne, Machinefabriek en Reparatie-inrichting” op. Voordat hij zijn bedrijf opricht, leert hij dhr. Huenges kennen die een auto heeft van het merk Stearn Knight. Hub is de enige die de kennis heeft om deze auto bij gebreken te kunnen herstellen.

Deze meneer Huenges steekt geld in het bedrijf dat op 1 april wordt opgericht. Pas in 1936 begint de geschiedenis van de truck.

  • 1936, de DAF losser (voor de Nederlandse en Belgische spoorwegen) wordt ingezet voor huis aan huis transport voor kisten. Deze kisten van 3,5 ton zwaar en 3 meter lang werden snel en goed door de losser op een wagon gezet. Dit was dus eigenlijk één van de eerste container wagens ter wereld.
  • 1949, in september begint de productie van de truck, de 3 tons A30 en de 5 tons A50. De chassis, remdelen en wielnaven werden door D.A.F. geproduceerd (de punten stonden toen nog tussen de letters), de aandrijving werd verzorgd door Hercules benzinemotoren en Perkins dieselmotoren.
  • 1955 DAF komt met de series 1100, 1300 en 1500, datzelfde jaar (op 3 mei) zal de 10.000e chassis van de truck een feit zijn
  • 1957, de motorenfabriek wordt geopend. Een jaar eerder besloot DAF zelf de motoren te gaan bouwen. Er werden in het begin Leyland motoren geproduceerd, welke snel werden ontwikkeld tot een eigen motor.
  • 1957, de DAF 2000 Do, de 12 serie en de 15 serie worden gepresenteerd
  • 1958, er werd een start gemaakt met het produceren van assen. Hiervoor werd in 1959 een fabriek geopend in Oevel te België. Hier worden tot op heden nog steeds de cabines gebouwd.
  • 1959, de DAF turbomotor wordt gepresenteerd
  • 1962 komt de Eurotrailer, een zelfdragende aluminium oplegger.

De moeder van het internationale wegtransport

Dit is de bijnaam van de DAF 2600 die in 1962 op de markt bracht. DAF was erin geslaagd om een moderne cabine te bouwen die ook als slaapcabine gebruikt kon worden. Met de introductie van deze truck was door DAF de toon gezet inzake chauffeurscomfort, die jaren zou duren. Twee jaar later zijn er al 50.000 exemplaren gemaakt.

De kantelcabine

De kantelcabine wordt in 1970 geïntroduceerd bij de modellen F 1600 – F 2200. Het voordeel van een kantelcabine was dat het onderhoud van de motor snellen en makkelijker kon worden uitgevoerd.

In 1973 komt een 20 cm bredere cabine op de markt, de F2800. In deze cabine kunnen 2 bedden geplaatst worden. In deze truck werd door DAF, als eerste ter wereld, een Turbo toegepast in combinatie met een interkoeler. Hierdoor haalden de motoren nog meer vermogen bij een gunstiger brandstofverbruik.

In 1975 kwam DAF met de F 700 en de F 900

DAF vanaf 1987

De vrachtwagendivisie wordt in 1987 overgenomen door British Leyland. Vijf jaar later ging DAF failliet, maar maakte een doorstart als DAF trucks N.V. In 1994 wordt de 95 Super SpaceCab geproduceerd, een cabine met nog meer comfort voor de chauffeur.

  • In 1996 neemt PACCAR, één van de grootste truckfabrikanten ter wereld, DAF over. Hier worden merken als Kenworth en Peterbilt geproduceerd. De toekomst van DAF is hiermee zeker gesteld.
  • In 1997 werd de DAF 95XF gepresenteerd. Speciaal gebouwd voor het zware en lange afstandstransport. De internationale vakjury verkoos deze truck tot truck van het jaar 1998.
  • In 1999 wordt de 500.000e truck afgebouwd.
  • In 2001 komen de nieuwe CF en LF serie op de markt. De LF wordt gekozen tot truck van het jaar 2002.
  • In 2005 komt de DAF XF 105, welke door de internationale vakjury wordt verkozen tot truk van het jaar 2007.

Het bedrijf produceert tegenwoordig 180 vrachtwagen per dag, en wil dit anno 2007 opvoeren naar 200. DAF echter wil profiteren van de verwachte stijging van 30% van de vraag naar trucks, aldus Dagblad de Telegraaf.
Gerelateerde artikelen
DAF Nederland: DAF TrucksDAF Nederland: DAF TrucksDAF is een Nederlandse vrachtwagenproducent. Het bedrijf is opgericht in 1928 als machinefabriek en kleine smederij. Het…
Albion, auto uit SchotlandAlbion, auto uit SchotlandEen auto merk dat al meer dan 100 jaar geleden werd opgericht. In Schotland waren het de heren Murray en Osborne die het…
Magazijntrucks van BT en ToyotaMagazijntrucks van BT en ToyotaMagazijntrucks, ook wel industriële trekkers genoemd, worden veel gebruikt in de logistiek. Ze zijn ideaal om goederen e…
Hull - Museum Quarter, Hull Truck Theatre, St StephensHull is ideaal als dagtrip voor wie er de ferry neemt of wie in een naburige stad logeert. Winkelliefhebbers kunnen er u…
Hoe te beginnen met een foodtruckHoe te beginnen met een foodtruckDe hype die begon in Amerika is inmiddels ook naar Europa overgewaaid. Steeds meer en meer verschijnen er in Europese st…

Reageer op het artikel "DAF, truck uit Nederland"

Infoteur: Storm
Gepubliceerd: 11-09-2007
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!