InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > DAF, auto uit Nederland

DAF, auto uit Nederland

DAF, auto uit Nederland Een echt Hollandse auto, de DAF. In 1928 wordt het bedrijf opgericht, maar pas in 1961 rijdt de eerste personenauto de fabriek uit. Er worden dan al wel jarenlang trucks geproduceerd. Na ruim 10 jaar productie van auto’s wordt deze tak afgestoten naar Volvo. Aan het eind van de jaren ’70 van de vorige eeuw stopt dan ook de productie van auto’s onder de naam DAF.

Algemeen

Op 1 januari 1900 wordt Hub van Doorne geboren in het Limburgse America. De streek waar hij werd geboren lag in de Peel en was in die tijd één van de armste streken van Nederland. Hub’s vader had een smederij die in het dorp stond. Zes jaar later wordt zijn broer Wim geboren, het is dan 19 juli 1906.

Geschiedenis

Op 1 april 1928 richt Hub de “Hub van Doorne, Machinefabriek en Reparatie-inrichting” op. Hiervoor was hij werkmeester in de fabriek van Sjef Mandigers die in Eindhoven een machinefabriek had. Bij deze werkgever leert hij dhr. Huenges kennen. Deze heeft een Stearns-Knight automobiel die alleen door Hub van Doorne gerepareerd kan worden wanneer hij stuk is.

Huenges, onder de indruk van de technische kennis van Hub, biedt hem aan te helpen met een start voor een eigen bedrijf. De oprichting in april 1928 gaat gepaard met een startkapitaal van fl. 10.000,-- ,beschikbaar gesteld door Huegens, 4 medewerkers en een werkruimte in een brouwerij.

Er werd nog niet gelijk begonnen met het ontwikkelen van auto’s, in eerste instantie werd er gelast, constructiewerk en smeedwerk verricht voor binnenscheepvaart en Philips. Door de crisis van de jaren 30 begonnen Hub en zijn broer Wim met het produceren van opleggers en aanhangwagens.

In 1933 waren het de gebroeders Van Doorne die het als eerst lukte om een chassis volledig te lassen, met als resultaat een vedergewicht oplegger.

Dan in een korte vaart de volgende jaren van DAF
  • 932 wordt de naam gewijzigd in “Van Doorne’s Aanhangwagenfabriek” (DAF)
  • 1948 de omzetting naar “Van Doorne’s Automobielfabrieken”
  • 1949 de productie van bedrijfsauto’s komt op gang
  • 1950 de eerste truckfabriek wordt in gebruik genomen
  • 1958 de eerste DAF personenauto wordt gepresenteerd, de DAF 600

De personenauto

Al in de jaren van de Wereld Oorlog II worden plannen gemaakt voor een personenauto, in de jaren tussen 1941 en 1943 werken een aantal technici deze plannen uit. In eerste instantie ontstond een éénpersoons driewieler met een 125 cc motor, een hydraulische koppeling en een maximale snelheid van 65 km. Omdat men ervan uitging dat de “auto” gewoon door een voordeur moest kunnen, werd deze maar 75 cm. breed.

Tijdens de RAI van 1958 vond de presentatie plaats van de DAF 600. Een gezinsauto met de voor DAF zo bekende Variomatic aandrijving, oftewel het “pientere pookje”. Voordat de autoRAI afgelopen was, had DAF meer dan 400 bestellingen liggen voor zijn type 600. Ruim een jaar later rolde de eerste DAF daadwerkelijk van de band van de inmiddels vergrootte fabriek. De auto zal tot 1963 worden gemaakt.

Dan volgen al snel nieuwe modellen:
  • 1961-1963, de opvolger van de 600, de 750 met een zwaardere motor.
  • 1961, de 30 serie wordt gepresenteerd, die al gauw de naam Daffodil krijgt. Daffodil is het Engels voor narcis, de stuurnaafknop wordt hier ook mee versierd. Iedere 2 jaar wordt deze opgevolgd door een volgende Daffodil, de 31 en 32. Van alledrie stopt de productie in 1967.
  • 1965, Hub haalt de pensioen gerechtigde leeftijd en treedt terug, een jaar later ook als voorzitter van de Raad van Bestuur. Hij had toen al meer dan 100 patenten op zijn naam staan.
  • 1966-1974, de 44 het “b-type”, ontworpen door Michelotti. Ruim een jaar later rolt de 1.000e van de band. Er werken dan al 650 mensen met een productie van 80 auto’s per dag. In september worden er 100 auto’s per dag gemaakt.
  • 1967-1974, de 33 komt op de markt, alleen heet hij geen Daffodil meer.
  • 1967-1972, De 55 komt op de markt. Een auto met een Renault motor.
  • 1972-1977, De laatste nieuwe DAF, de 66, komt op de markt. Hij wordt na de overname geproduceerd als de Volvo 66.

In 1975 verkoopt DAF de tak van productie van personenauto’s van het uit Zweden afkomstige Volvo. Tot aan dat moment heeft DAF meer dan 800.000 personenauto’s uit zijn fabrieken laten rollen. De productie van personenauto’s stopt dan ook bij DAF, wel worden er nog vele trucks gemaakt.

Het verschil van de DAF 66 en de Volvo 66 waren de grotere bumpers en de omdraaiing van het pienter pookje. Volvo produceerde ook de DAF 44, maar noemde hem de DAF 46. Volvo vond de auto echter niet waardig genoeg om de naam Volvo te mogen dragen, dus bleef het gewoon een DAF. Uiteindelijk zijn er toch nog 32.000 exemplaren van deze auto verkocht.

De oprichters en een museum

Zoals hierboven al is beschreven, deed Hub in 1965 een stap terug. Hij overleed op 2 mei 1979. Zijn broer ging in 1971 met pensioen en overleed op mei 1978.

In Eindhoven staat het DAF museum, waar ongeveer 60 vrachtwagens en veel personenauto’s te bezichtigen zijn. Het musuem heeft een kelder en daar staan kasten vol met kleine DAF autootjes. In de oude werkplaats van de broers ligt gereedschap waar ze zelf ooit in hun fabriek mee hebben gewerkt.

2007

In augustus wordt door de premier in Deurne een standbeeld van Hub en Rie van Doorne onthuld. Het bronzen beeld is 2.15 m hoog en ontworpen door Martien Hendriks.

Ook kreeg van Doorne het eredoctoraat van de TU Delft in de technische wetenschap.
Gerelateerde artikelen
Een dagje onthaasten in de DafOnthaasten is zoals het woord het al zegt, rustig aan doen en op je gemak de omgeving in je opnemen. Geen stress, geen g…
DAF, truck uit NederlandDAF, truck uit NederlandIn 1928 richt Hub van Doorne zijn bedrijf op, maar pas in 1936 zal de eerste vrachtwagen zijn fabriek uitrijden, de Loss…
Auto onder de loep: VolvoAuto onder de loep: VolvoVolvo is begonnen met kogellagers en uitgegroeid tot een auto die bekend staat om zijn veiligheid. Voordat iemand een Vo…
Volvo S60 ConceptVolvo S60 ConceptVolvo heeft het concept van de nieuwe S60 geïntroduceerd in Detroit. Volvo, een Zweeds merk, hoopte zo de instortende ve…
Volvo XC60, BMW, Audi en Mercedes de SUV concurrentiestrijdDe ontwerpers van Volvo zetten met de nieuwe XC60 de eerste stap een van de snelst groeiende segmenten van de autowereld…

Reageer op het artikel "DAF, auto uit Nederland"

Reactie

Joop Schuurmans, 24-08-2014 17:01 #1
LS. al enige jaren heb ik plannen om het Daf museum te bezoeken, maar zoeken zoeken voor het adres en dat is toch jammer als dat niet luid en duidelijk zichtbaar is, a.s. woensdag willen wij, mijn vrouw en ik vanuit Hilversum bij u komen kijken.

Vriendelijke groet, Joop Schuurmans

Infoteur: Storm
Gepubliceerd: 11-09-2007
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 1
Schrijf mee!