InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Nieuwe Porsche Macan

Nieuwe Porsche Macan

Porsche, onderdeel van de Volkswagen Groep, komt in eind 2013 op de markt met compacte SUV: de Porsche Macan. Tot op heden had de kleine SUV de werknaam: Cajun. Het kleine broertje van de Porsche Cayenne zat er al langer aan te komen. Andere dochters uit dezelfde groep, Audi en Volkswagen, hebben al eerder een kleinere SUV op de markt gezet. Het segment is nog altijd gewild. Porsche, onderdeel van de Volkswagen Groep, komt in eind 2013 op de markt met compacte SUV: de Porsche Macan (werknaam bij ontwikkeling was Cajun). Het kleine broertje van de Porsche Cayenne zat er al langer aan te komen. Andere dochters uit dezelfde groep, Audi en Volkswagen, hebben al eerder een kleinere SUV op de markt gezet.

SUV

De interesse in héél grote, luxe SUV’s, zoals de Volkswagen Touareg en de Audi Q7, en buiten het Volkswagen domein de BMW X5, lijkt tanende. Maar dat heeft waarschijnlijk meer met het imago van de grote, energie onzuinige wagens te maken. Of omgekeerd gezegd: een toenemende interesse in meer energiezuinige, milieuvriendelijke auto’s is toegenomen.

Het concept (compacte) SUV is echter nog altijd zeer in trek. Ook voor de zakelijke rijder. De kleinere, compacte, en daarmee minder belastende SUV’s vinden dan ook gretig aftrek. Daarom springt men bij Porsche ook in dit martksegment. Daarbij gebruikt Porsche ook de verkoopcijfers: meer dan de helft van de verkochte automobielen is een Cayenne geweest. Dat men het gamma dus uitbreidt met een kleine variant, is niet verwonderlijk.

Porsche Macan

Het mag geen verrassing heten dat de Porsche Macan zal worden gebouwd met onderdelen die ook elders binnen de Volkswagen Groep worden gebruikt. Deze voordelen zien we met steeds meer modellen binnen de groep. Het onderstel voor de Porsche Macan is (zo goed als zeker) dezelfde als die voor de Audi Q5 wordt gebruikt. Verder zijn er nog niet veel technische gegevens bekend. De Porsche Macan zal meer inspelen op de huidige behoefte van de consumenten: hij zal zuiniger en lichter zijn dan de kolossale Cayenne.

Productie

De Porsche Macan zal worden gefabriceerd in de fabriek te Leipzig. Deze fabriek opende haar deuren in 2002 en er zijn inmiddels meer dan 420.000 auto’s van de band afgerold. Denk hierbij aan de modellen Cayenne, Carrera GT en de succesvolle Panamera. Om de productie van de Porsche Macan straks te kunnen huisvesten investeert Porsche nu al vele miljoenen (naar verluidt 500 miljoen) euro’s uit.

Concurrentie op de markt

Directe concurrenten buiten de Volkswagen Groep gaat de Porsche Macan kennen in bijvoorbeeld de BMW X3, de Volvo XC60 en de Range Rover Evoque. Binnen de groep zullen de eerder genoemde Audi Q5 en Volkswagen Tiguan als concurrenten gezien kunnen worden.

Lees verder

© 2011 - 2017 Solnah, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Autovisie.nl
  • Telegraaf.nl
  • Porsche.nl
  • Diverse blogs

Reageer op het artikel "Nieuwe Porsche Macan"

Infoteur: Solnah
Laatste update: 16-02-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!