InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Skoda Rapid (2012)

Skoda Rapid (2012)

In 2012 zal automerk Skoda met een nieuw model op de markt komen: de Skoda Rapid. Een bekende naam onder de Skoda kenners, daar de naam Rapid van 1984 tot 1990 eerder werd gebruikt voor een Skoda coupé. De nieuwe Skoda Rapid, eerder in 2011 op de autobeurs in Frankfurt al aangekondigd als de MissionL, wordt door autokenners wel de 'Volkswagen Jetta van Skoda' genoemd. In 2012 zal automerk Skoda met een nieuw model op de markt komen: de Skoda Rapid. Een bekende naam onder de Skoda kenners, daar de naam Rapid van 1984 tot 1990 eerder werd gebruikt voor een Skoda coupé. De nieuwe Skoda Rapid, eerder in 2011 op de autobeurs in Frankfurt al aangekondigd als de MissionL, wordt gepositioneerd tussen de Skoda Fabia en de Skoda Octavia in.

Volkswagen Groep

Steeds meer zullen modellen van de merken onder de Volkswagen Groep, te weten Skoda, Seat en Volkswagen zelf gerelateerd aan elkaar zijn. Bodemplaten, assen, en andere onderdelen en technieken worden gedeeld vanuit dezelfde fabrieken. Dit scheelt uiteraard in de kostenstructuur. Nadeel is dat autoliefhebbers de nieuwe modellen steeds minder als uniek zullen beschouwen en vanzelfsprekend zullen gaan vergelijken. Zo zal de Skoda Rapid geplaatst worden als tegenhanger van de Volkswagen Jetta (de Volkswagen Golf mét kont). En Seat zal later met een model komen dat ook hier op aanhaakt: de Seat Toledo. Hetzelfde principe zien we met de Skoda Citigo en Volkswagen Up in het A-segment. Seat zal hier ook nog een auto op laten volgen.

Skoda Rapid

De Skoda Rapid zal de zesde modellijn van Skoda zijn. We kennen al de Superb, Yeti, Octavia, Fabia en de Citigo. De Skoda Rapid wordt gepositioneerd tussen de Skoda Fabia en de Skoda Octavia. De Rapid is maar 7 centimeter korter dan de Octavia. Door gebruik te maken van de vooras van de huidige VW Polo en de achteras van de Golf IV weet men zoveel op kosten te besparen, dat de Rapid veel scherper in de markt gezet kan worden. De Skoda Rapid is overigens een (5 deurs) hatchback en geen sedan. Het idee van een achterklepconstructie waardoor de auto op een sedan lijkt kennen we al van de Skoda Superb. Gegevens over de techniek onder de motorkap zijn nog niet bekend.

Skoda wereldwijd

De Skoda Rapid is een wagen die op meerdere markten verkocht kan en zal worden. Hij komt zowel in Europa, Rusland als China op de markt. En met deze Rapid lijkt Skoda weer een stap dichterbij om het gamma compleet te maken, en te werken aan de doelstelling om in 2018 wereldwijd 1,5 miljoen auto’s te verkopen. Zo zullen in de komende jaren verschillende modellen een facelift of opfrisbeurt krijgen of wordt er een variant op een model geïntroduceerd (denk aan een iets grotere achterkant voor de Rapid, maar net geen stationwagon). Vanaf 2016 wordt gedacht aan een fullsize MPV (op basis van de Volkswagen Sharan) en een grote crossover. Daarmee zou het gamma helemaal compleet zijn. Voor de Indiase markt wordt overigens door Skoda een geheel eigen model ontwikkeld.

Lees verder

© 2011 - 2017 Solnah, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.skoda.nl
  • Wikipedia
  • Autovisie
  • Diverse blogs

Reageer op het artikel "Skoda Rapid (2012)"

Reactie

Dirk, 07-11-2013 11:53 #1
Storend foutje in de aankondiging 'Skoda, het Poolse merk'… Volgens mij is Skoda Tsjechisch… Reactie infoteur, 08-11-2013
Beste Dirk, jij hebt helemaal gelijk wanneer jij stelt dat Skoda een van origine Tsjechisch automerk is en zeker niet Pools. Echter, ik zie deze foutieve melding in mijn artikel nergens staan… kun jij mij aangeven waar jij dit hebt gezien, dan zal ik het natuurlijk direct aanpassen. Heb je het misschien in een ander artikel gelezen?

Infoteur: Solnah
Laatste update: 08-11-2013
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 1
Schrijf mee!