InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Autoschade? Je schade mobiel melden

Autoschade? Je schade mobiel melden

Autoschade? Je schade mobiel melden Het is heel vervelend om formulieren in te vullen als er sprake is van autoschade. Om het melden van de schade aan een auto te versnellen en verbeteren is de mobiele app voor blikschade in het leven geroepen. Meld je autoschade dus mobiel en voorkom een hoop problemen wanneer je op de weg zit en autoschade hebt.

Autoschade, en nu?

Niemand zit er op te wachten: autoschade. De kans is echter altijd aanwezig. Het kan bijvoorbeeld fout gaan op de weg, omdat mensen elkaar niet zien, maar ook op een parkeerplaats ontstaat er snel schade. Je rijdt weg en komt met de rand van je auto tegen een andere auto aan. Wanneer er sprake is van schade, dan moet dit natuurlijk gemeld worden aan de verzekering.

Autoschade en het schadeformulier

Veel mensen weten hoe vervelend het kan zijn om een schadeformulier in te vullen wanneer je blikschade hebt. Ook als het hard regent, of donker is, moeten de formulieren worden ingevuld. Bij veel wind is het ook nog eens heel lastig om het papier goed vast te houden en er op te schrijven. Het schadeformulier invullen is erg tijdrovend en duurt gemiddeld een half uur. Dit kan gemakkelijker én sneller.

Autoschade melden via de mobiele telefoon

Aangezien vrijwel alle mobiele telefoons tegenwoordig een internetmogelijkheid hebben, kan het veel sneller zijn om het schadeformulier via je mobiel in te vullen. Sinds begin oktober 2011 is de website www.mobielschademelden.nl in het leven geroepen. Deze site is zo opgericht dat hij perfect werkt op een mobiel. Het is mogelijk het schadeformulier in te vullen vanaf deze website en dit scheelt ontzettend veel tijd. Immers zal het systeem gerichte vragen stellen, waardoor je geen antwoord hoeft te geven op vragen die niet relevant zijn. Hierdoor kan het formulier binnen tien minuten worden ingevuld.

Mobiele app voor mobiel schade melden

Behalve de website www.mobielschademelden.nl is er vanaf half oktober 2011 een app te downloaden die ook kan helpen met het invullen van het schadeformulier. De app is gratis en beschikbaar via de Apple App Store en de Android Market.

Veiligheid?

Aangezien je bij een mobiele melding van de schade geen handtekening kunt zetten, wordt dit geregeld met een speciale code. Het is dus niet zo dat iedereen zomaar schade kan melden met jouw mobiele telefoon. Alleen bevoegde mensen zullen vervolgens bij de gegevens kunnen komen. Deze mensen werken bijvoorbeeld bij verzekeraars en leasemaatschappijen.

Zal het schadeformulier verdwijnen?

Het Europese schadeformulier zal niet zomaar verdwijnen. Jaarlijks wordt er door veel mensen gebruik gemaakt van het formulier. Sowieso zal niet iedereen de mogelijkheid hebben om de schade mobiel te melden, denk hierbij aan:
  • Iemand die uit het buitenland komt
  • Iemand die geen mobiele telefoon heeft
  • Iemand die zijn of haar telefoon niet bij zich heeft

Het streven is om ongeveer 70 procent van de schade aanvragen via de mobiele telefoon wordt gedaan. Hiermee zal het gebruikersgemak en de snelheid enorm verbeteren en zullen er vermoedelijk minder frustratie en irritaties zijn. Je kunt bij blikschade dan ook weer sneller de weg op.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Mobielschademelden.nl
  • http://www.eufin.nl
  • NOS journaal 11 oktober 2011

Reageer op het artikel "Autoschade? Je schade mobiel melden"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 14-06-2015
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!