InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Toyota Prius Wagon: eerste Full Hybrid MPV (7 zitplaatsen)

Toyota Prius Wagon: eerste Full Hybrid MPV (7 zitplaatsen)

Het succes van de Toyota Prius krijgt een vervolg. De Prius die inmiddels al meermaals een update qua techniek en uiterlijk heeft gekregen, krijgt er een grote broer bij: De Toyota Prius Wagon. Met 7 zitplaatsen is het met afstand de schoonste en zuinigste MPV die anno 2011/2012 in Nederland te koop zal zijn. Het succes van de Toyota Prius krijgt een vervolg. De Prius die inmiddels al meermaals een update qua techniek en uiterlijk heeft gekregen, krijgt er een grote broer bij: De Toyota Prius Wagon. Op de Geneva Motor show in 2011 liet autofabrikant Toyota het publiek kennis maken met de grotere Toyota Prius +. Op de IAA in Frankfurt haalde Toyota het doek van de definitieve versie: De Toyota Prius Wagon.

Met deze variant op de succesvolste hybride auto tot dusver, springt het merk in op de een steeds groter wordende klantgroep die ruimte, flexibiliteit en comfort graag zien in één auto. De ruimte is met name bedoeld voor de grotere samenstelling van bijvoorbeeld families. Ook deze klantgroep wil zich bewust voor het klimaat kunnen bewegen over ís lands wegen.

De Toyota Prius Wagon is de eerste Full Hybrid MPV met 7 zitplaatsen in Europa. Het succesvolle Full Hydrid programma lijkt met deze stap door Toyota in alle modellen van het merk te gaan worden toegepast. Eerdere modellen zoals de Toyota Auris gingen voor. De MPV heeft alle voordelen zoals je die van een MPV verwachten mag: ruimte, comfort en flexibiliteit qua indeling en gebruik van de ruimte. En deze MPV heeft iets extra: een lage uitstoot en dus aanzienlijk schoner en beter voor het milieu dan welke MPV ook op de huidige automarkt.

Breder, hoger, langer

De Prius Wagon heeft duidelijk de looks van een Prius, maar is een geheel opnieuw ontworpen wagen. Hij is op alle fronten forser dan de gewone Prius: de wielbasis is 8 centimeter langer, de carrosserie is 3 centimeter breder, 15,5 centimeter langer en 8,5 centimeter hoger. Met al deze extra ruimte kon men een derde zitrij toevoegen en de passagiers voldoende ruimte bieden.

Gewicht

De MPV variant heeft als nadeel dat het formaat ook gewicht met zich meebrengt. Daarom heeft men getracht op veel fronten het gewicht te beperken. Niet door middel van weglaten, maar door toepassing van nieuwe technologische ontwikkelingen.

Bron: Toyota Motor Europe / FlickrBron: Toyota Motor Europe / Flickr
De Toyota Prius Wagon beschikt anders dan de reguliere Prius niet over nikkel/metaal batterijen, maar over lichtere lithium/ion exemplaren. Toyota bespaart daarmee tweederde op het gewicht van het accupakket. De compacte batterij is in de middenconsole tussen de voorstoelen ondergebracht. Met deze winst kan het meergewicht van de hogere en grotere MPV carrosserie worden gecompenseerd.

Ook is het panoramische dak van gemaakt van een speciaal soort hars. Daarmee is het 40% lichter dan een conventioneel glazen dak. De warmteregulering in de auto wordt gecontroleerd, bijvoorbeeld door middel van het automatisch sluiten van het vensterdak bij parkeren. Hiermee houdt men de warmte buiten.

Toyota techniek voor rijcomfort

De Prius Wagon krijgt standaard het Head-Up Display (HUD) en het Smart Entry systeem. Deze techniek kennen we al uit de regulier Toyota Prius. De HUD projecteert informatie als snelheid en navigatie op de voorruit. Het Smart Entry systeem maakt het instappen en wegrijden extra eenvoudig. Ook beschikt de Prius Wagon standaard over het Toyota Touch multimedia systeem, en deze zal doorgaans aangevuld zijn met een navigatiesysteem.

Conclusie

Met de Prius Wagon zet betreedt Toyota met haar Full Hybrid techniek een nieuw marktsegment: die van de MPV. Toyota loopt hiermee voorop in de ontwikkeling van schonere wagens voor alle type auto's. Zoals het merk eerder toon zette door de introductie van Full Hybrid motoren voor personenauto's met de 'gewone' Prius. De Toyota Prius Wagon is een familie auto met de nieuwste techniek. Zowel voor de particuliere als zakelijke rijder een interessant alternatief. De partuliere bestuurder is vrijgesteld van de belastingen als BPM*. De zakelijke rijder betaalt slechts 14% bijtelling*.

* in het belastingstelsel anno 2011

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Toyota Prius, de Zuinige hybride auto van ToyotaKracht en precisie, visie en innovatie, verantwoordelijkheid en prestatie. Dit flitsende, in 2006 gelanceerde model van…
Top 3 van energiezuinige benzineauto'sTop 3 van energiezuinige benzineauto'sWie een auto wil kopen in deze tijden doet er goed aan om rond te kijken op de markt voor auto's met het zogenaamde a-la…
De Prius van Toyota, een succesverhaalNu er zoveel te doen is om de opwarming van de aarde en de bescherming van het milieu steeds belangrijker wordt, zoeken…
Zuinige auto's: Honda Insight HybrideZuinige auto's: Honda Insight HybrideDe automarkt en autoverkoop heeft anno 2009 nogal wat te verduren. Met de verkoop van zuinige en schone auto's, is het n…
Leaseauto per 2008 duurderLeaseauto per 2008 duurderOns kabinet heeft de bijtelling voor een leaseauto verhoogd naar 25 procent. Dit gaat leaserijders veel geld kosten.
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Toyota Prius Wagon: eerste Full Hybrid MPV (7 zitplaatsen)"

Reactie

Roos, 20-02-2012 16:05 #1
"Toyota techniek voor rijcomfort
De Prius Wagon krijgt standaard het Head-Up Display (HUD) en het Smart Entry systeem. Deze techniek kennen we al uit de regulier Toyota Prius. De HUD projecteert informatie als snelheid en navigatie op de voorruit. "

Navigatieprojectie via HUD alleen nog maar op de duurste uitvoering! Dit in tegenstelling tot eerdere publicaties van Toyota, jammer, werd zeker te duur!

Infoteur: Solnah
Laatste update: 25-04-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 1
Schrijf mee!