InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Nieuwe Lotus sportwagens

Nieuwe Lotus sportwagens

Nieuwe Lotus sportwagens Het Britse automerk Lotus mocht je vroeger zeker plaatsen in het rijtje Ferrari, Aston Martin of Lamborghini. Het merk heeft zich gericht op een nichemarkt: een degelijke sportauto met een focus op het echte rijden zonder poespas. De wagens zijn minimalistisch. Alles wat gewicht meebrengt en geen toegevoegde waarde aan het rijden met zich meebrengt, zat er niet op. Echt vernieuwend is het merk jarenlang niet geweest. Lotus presenteert haar vernieuwde plannen voor de komende jaren. In 2009 heeft het merk Lotus uit Norfolk (UK) een nieuwe CEO aangetrokken: Dany Bahar. Hij was de Marketing Vice President van Ferrari en alumnus van het Red Bull imperium. Daarnaast wist men ook Donato Coco als nieuwe hoofdontwerper aan boord te halen. Hij was bij Ferrari verantwoordelijk voor ondermeer de Ferrari California en de Ferrari 458. Samen met een team van toptechnici en belangrijke mensen in de marketing moet men het merk weer naar de top brengen.

En zo presenteerde Lotus op de autosalon van Parijs in 2010 vijf nieuwe modellen die in de komende jaren het merk weer op de kaart gaan zetten. Deze sportwagens moeten antwoord geven op de vraag vanuit de markt, waarbij men rekening houden kan met verschillende behoeften en doelgroepen. Het zijn bijzonder mooie wagens met een relatief betaalbaar prijskaartje. We stellen voor:

Lotus Esprit

Een revival van de iconische Lotus Esprit. Met deze wagen als paradepaardje wil men de concurrentie aangaan met de Ferrari 458, Lamborghini Gallardo en bijvoorbeeld de Porsche 911 Turbo. De auto, grotendeels vervaardigd van aluminium en koolstofvezel, heeft de uitstraling van een moderne sportwagen. De optionele KERS-module zorgt voor nog meer spektakel: Deze technologie is bekend van de Hybrid-racewagen en maakt gebruik van een vliegwiel om de remenergie op te slaan. Het effect op het benzineverbruik is verwaarloosbaar, maar de e-boost draagt zeker bij aan de prestaties.
  • 5.0 liter V8
  • 620 PK
  • 0-100 km/u in 3,2 seconden
  • Topsnelheid 330 km/u
  • Beschikbaar begin 2013
  • Prijsindicatie (excl. belasting/BPM) € 125.000,-

Lotus Elan

Een mogelijk opvolger van de huidige Lotus Evora. Een blitse, nog enigszins betaalbare sportwagen. De auto heeft een strakke, moderne styling die hem makkelijk laat concurreren met andere wagens in dit prijssegment. Praktisch is de instap, die schijnt aanzienlijk makkelijker te zijn dan bij menig andere sportwagen.
  • 4.0 liter V6
  • 450 PK
  • 0-100 km/u in 3,5 seconden
  • Topsnelheid 310 km/u
  • Beschikbaar herfst 2013

Lotus Elite

De Lotus Elite is een 2+2 GT. Met deze auto zal Lotus het meest de concurrentie voelen. Dat is niet verwonderlijk als je de strijd aangaat met de Ferrari California en de Ferrari 599, de Aston Martin DBS, maar bijvoorbeeld ook de Mercedes SL AMG. De Lotus heeft zeker wel wat te bieden: snel, lage emissie, hoogwaardige technologie en een gelikt ontwerp.
  • 5.0 liter V8
  • 620 PK
  • 0-100 km/u in 3,7 seconden
  • Topsnelheid 315 km/u
  • Beschikbaar lente 2014

Lotus Elise

De bekende lichte sportauto is volwassen geworden. Zijn voorganger stond bekend om de Spartaanse aankleding: alles wat gewicht meebracht, zonder toegevoegde waarde aan het rijgedrag, zat er dus niet op. De nieuwe Elise is wat zwaarder dan de voorganger. De krachtigere viercilinder weet hier wel raad mee. Het extra gewicht komt met name door het moderne, soms futuristische interieur. Het is die extra kilo’s zeker waard, want het spreekt daadwerkelijk tot de verbeelding. De prijs is uitermate scherp. Lotus zal met de Elise zeker veel nieuwe klanten aan zich weten te binden.
  • 2.0 liter viercilinder
  • 320 PK
  • 0-100 km/u in 4,3 seconden
  • Topsnelheid 270 km/u
  • Beschikbaar lente 2015

Lotus Eterne

Net als de andere aanbieders van sportwagens zal ook deze reeks nieuwe wagens een vierzitter bevatten. Porsche en Aston Martin hebben er één, en ook Lamborghini zal spoedig volgen. Zoals de meeste nieuwe Lotus modellen heeft de Eterne een hybride optie. Afgaande op de afbeeldingen lijkt de ideale mix te zijn gevonden van een prachtig gelijnde sportwagen en toch met vier zitplaatsen.
  • 5.0 liter V8
  • 620 PK
  • 0-100 km/u in 4,0 seconden
  • Topsnelheid 315 km/u
  • Beschikbaar lente 2015
© 2011 - 2017 Solnah, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Autovisie
  • Lotus

Reageer op het artikel "Nieuwe Lotus sportwagens"

Infoteur: Solnah
Laatste update: 14-09-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!