InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Porsche, Duits vakwerk

Porsche, Duits vakwerk

Porsche, Duits vakwerk Al in 1900 motoren ontwerpen, maar pas halverwege de 20e eeuw auto´s onder je eigen naam kunnen produceren. Dat overkwam Ferdinand Porsche, hij heeft hier maar 3 jaar van mogen genieten. Toen stierf hij, maar wist zijn levenswerk in handen van zijn zoon en kleinzoon. Deze laatste is zelfs de ontwerper van de beroemde 911, een paradepaardje dat niet voor dit doel ontworpen was.

Algemeen

Op 3 september 1875 wordt in Mattersdorp (het toenmalige Oostenrijk-Hongarije) Ferdinand Porsche geboren. Hij was de 3e van 5 kinderen, zijn vader heette Anton. Zijn familie bezat enkele staalsmederijen, maar de jonge Ferdinand vindt mechanica interessanter.

Ferdinand Porsche sterft op 30 januari 1951 in Stuttgart.

Geschiedenis van de Porsche

  • 1900, Ferdinand Porsche is in dienst van de rijtuigbouwer Ludwig Lohner. Hier ontwierp hij in dit jaar een elektrisch aangedreven motor met een motor in elk voorwiel
  • In 1905 wordt hij directeur van Autro Daimler, en ontwierp benzinemotoren en racewagens
  • In 1916 ontwerpt Ferdinand vliegtuigmotoren
  • In 1923 is hij nog steeds technische directeur bij Daimler, wat in 1926 samen zou gaan tot Daimler Benz. Voor dit bedrijf ontwerpt hij de beroemde Mercedes-Benz SSK sportwagen. Ook ontwerpt hij 6.0 liter motoren en de K en S serie voor Mercedes.

In 1931 richt hij dan zijn eigen bedrijf op, het Prosche Konstruktionsburo in Stuttgart. Hier kan hij rustig werken aan een idee voor een betaalbare, zuinige kleine auto. Dit idee resulteert in de eerste Volkswagen. Welke in 1932 gepresenteerd wordt. Tijdens de oorlogsjaren ontwerpt hij verschillende militaire oorlogsvoertuigen voor Adolf Hitler (zoals de Kübelwagen en de Schwimmwagen).

Porsche na de Wereld Oorlog II

Na de Wereld Oorlog II, richt hij in 1948 Porsche AG in Gmünd (Oostenrijk) op. Nu begint pas eigenlijk de productie van de Porsche. Als eerste komt de 356/1, een prototype gebaseerd op onderdelen van Volkswagen.

Hierna volgt de 356/2 en pas in 1956 wordt het mogelijk, onder leiding van zijn zoon Ferry, dit type auto verder te ontwikkelen. De 356 wordt ontwikkeld tot de speedster, de 356A. In 1956 verlaat wel de 10.000e Porsche de fabriek en wordt wedstrijdzege nummer 400 op naam van Porsche geschreven.

In 1963 ontwerpt de kleinzoon van de legendarische Ferdinand Porsche, Ferdinand Alexander Porsche (bijnaam Butzi), de Porsche 901, welke getoond wordt op de autosalon van Frankfurt. Hij moest de naam 901 veranderen, want het merk Peugeot had een merkclaim op alle automodellen van drie cijfers met een nul in het midden. Geen probleem, de 901 werd omgedoopt tot de 911. Deze auto kon in 8,9 seconden optrekken van 0 naar 100 km/u. Tot aan 1989 is dit model in productie geweest.

Vernieuwing vanaf 1976

Vanaf 1976 werd er een vernieuwing ingevoerd in het bouwproces. De modellen werden vanaf dit jaar gebouwd van verzinkt staal, dit om roesten tegen te gaan. In 1998 kwam de watergekoelde Porsche 911, onder de projectnaam Typ 996. Kenners geven aan dat het laatste luchtgekoeld model van de 911, de Typ 993 de mooiste van alle modellen 911 ooit was. Deze wagen is van 1993 tot 1998 geproduceerd.

De sportauto Carrera GT

Een vrij dure auto, in Nederland ruim € 650.000,-- rolt in 2003 van de band; de sportwagen Carrera GT, topsnelheid ongeveer 330 km/u. Volgens het Duitse blad “Der Spiegel” van mei 2006, is de laatste auto van dit model van de band gerold.

Gepland was om van deze auto 1.500 exemplaren te produceren. Gezien de Amerikaanse veiligheidseisen vanaf 2006, voldoet de auto niet meer en blijft de productie hangen op 1.270 exemplaren. Om een auto van dit model in elkaar te schroeven is ongeveer 130 uur per wagen nodig, het maken van de 612 pk sterke V10 motor duurt ongeveer 45 uur.

Porsche na de Carrera GT

  • 2005: de lancering van de opvolger Typ 997
  • 2006: de 200.000e Boxter rijdt de fabriek uit
  • 2007: de 100.000e 911 is een Indisch rode Carrera S. In het najaar zal de 997 op volle sterkte zijn, maar liefst 16 varianten inclusief de nieuwe GT2

Porsche en de toekomst

  • De Porsch Cayman S:Zo rond november 2007 wordt een speciale editie van de Porsche verwacht; Porsche Design Edition I, oftewel de Porsche Cayman S. Dit wordt een auto met bekleding die aansluit bij de details van het interieur. Een instrumentenpaneel overeenkomstig met die van de chronografen van Porsche Design. Het Porsche logo is in reliëf aangebracht in de hoofdsteunen. De wagen is uitgerust met 5mm brede spoorverbreders en 19 inch turbovelgen. Van deze wagen zullen er maximaal 777 worden gebouwd, elke gelimiteerde auto is herkenbaar aan een plaatje op de klep van het handschoenenkastje. Aanschafprijs? Ruim € 95.000,--.
  • De Cayenne Hybrid: Deze wagen zal vanaf 2010 op de markt komen. Ferdinand Porsche was ooit de eerste ontwerper van een hybride wagen. Deze auto zal geruisloos starten. Tot aan een snelheid van 30 km/u kan volledig op elektra worden gereden, wil men sneller rijden, krijgt de motor hulp van een benzinemotor.

Leuk om te weten

  • In Nederland is een club voor de klassieke Porsche 911 en 912. Het doel van deze club is het in stand houden en zo nodig de wagens weer in originele staat terugbrengen. Dit gaat alleen om wagen die voor september 1973 geproduceerd zijn.
  • Ten tijde van het ontwerp van de 901 (de latere 911) heeft men nooit voor ogen gehad dat dit de belangrijkste auto uit de Porsche geschiedenis zou gaan worden. De wagen werd ontworpen als alternatief voor het toenmalige topmodel, de 356 Carrera. Een auto die toen nogal kwetsbaar en duur in het onderhoud was.
  • Greenpeach bestempeld de wagens van Porsche als “Klimaschweine”. Dit heeft Porsche weerlegt, maar komt toch met de mededeling dat de zij de Cayenne Hybrid op de markt brengen, met een verbruik van minder dan 9 liter brandstof per 100 km.

Porsche anno 2008

Op 4 maart 2008 is bekend gemaakt dat Porsche een meerderheidsbelang heeft in Volkswagen. De Raad van Toezicht van Porsch Automobil Holding SE, heeft toestemming verleent om het belang dat Porsche reeds bezat in het automerk Volkswagen, uit te breiden tot meer dan 50%.

Ferdinand Porsche / Bron: germannotes, Wikimedia Commons (Publiek domein)Ferdinand Porsche / Bron: germannotes, Wikimedia Commons (Publiek domein)
Gerelateerde artikelen
Kosten onderhoud Porsche - Cayenne, Boxster en Cayman SKosten onderhoud Porsche - Cayenne, Boxster en Cayman SDe Porsche is een prachtige auto en goed onderhoud is daarom belangrijk. Het beste kun je dit onderhoud laten plegen doo…
De tien duurste auto's ter wereldDe tien duurste auto's ter wereldBenieuwd wat de tien duurste auto´s ter wereld zijn? Deze top tien is een ware jongensdroom voor de echte autoliefhebber…
Porsche 911S klassieker (1966-1969)Porsche 911S klassieker (1966-1969)Wie kent niet de 911 van het bekende Duitse merk Porsche? Een prachtige auto, die al bijna 45 jaar bestaat. Het uiterlij…
Bronnen en referenties
  • Afbeelding bron 1: germannotes, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Porsche, Duits vakwerk"

Infoteur: Storm
Laatste update: 06-03-2008
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!