InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Rolls Royce, auto uit Groot Brittanië

Rolls Royce, auto uit Groot Brittanië

Rolls Royce, auto uit Groot Brittanië Een echt typisch Engelse auto is de Rolls-Royce. Hij is qua uiterlijk natuurlijk in de loop der jaren gewoon met de tijd meegegroeid, maar het is en blijft duidelijk een Rolls. De heer Royce is de ontwerper en de heer Rolls hield zich bezig met de verkoop van de wagens. Economisch gezien was het beter om de naam van Rolls voor die van Royce te plaatsen.

Algemeen

De naam Rolls Royce is een samenvoeging van de namen Frederick Henry Royce en Charles Steward Rolls (derde zoon van Lord Llangattock van Monmouth). Het was Royce die de auto’s produceerde, en Rolls was degene die met de verkoop van iedere auto van Royce te maken had. Op die manier is de naam Rolls-Royce ontstaan.

Royce wordt gezien als een belangrijke uitvinder, waarbij zijn genialiteit lag in zijn passie voor verbetering en verfijning. Rolls heeft Royce ooit omschreven als de “beste auto ontwerper ter wereld”.

Geschiedenis

De grote Henry Royce is geboren in 1863 als zoon van een boer c.q. molenaar. Het gezin woonde in Alwalton in de buurt van Peterborough. Toen Henry pas 9 jaar oud was, stierf zijn vader en na vele ontberingen zoals honger en armoede kwam hij (dankzij zijn tante die alle opleidingen voor hem betaalde) als 14 jarige knaap terecht bij de werkplaats van de Great Northern Railway.

Drie jaar later kon zijn tante hem financieel niet langer helpen en moest hij de fabriek verlaten. In 1881, na eerst een jaar bij een gereedschapsmaker te hebben gewerkt, komt hij terecht bij Electric Lightning and Power Generating Company in Londen. Hier ging hij verder met zijn ontwikkeling en volgde onder andere avondcursussen aan de HTS.

In 1884 richtte hij samen met Ernest Claremont een elektrotechnisch bedrijf op. Ze begonnen met hun F.H. Royce & Company (in 1894 omgedoopt tot Royce Ltd.) met produceren van bellen, gloeilampfittingen en dynamo’s. Rond de eeuwwisseling maakt hij voor het eerst kennis met het autorijden.

Het is niet helemaal zeker wanneer Henry besloot zijn 1e auto te maken, maar het is aannemelijk dat dit rond 1902 was. Een jaar later werd door hem een eerste exemplaar ontworpen, met de Decaufille als uitgangspunt. Samen met 2 leerjongens bouwde hij deze wagen, welke op 1 april 1904 zijn eerste rit maakte, deze auto was de 10 hp (in de jaren daarna zullen de 15 hp, 20 hp, 30 hp, 40/50 hp volgen)

Het was Charles Royce die, al enige ervaring had met de autowereld , in Londen een bedrijf had waar auto’s werden verkocht, voornamelijk Europese merken. De patriot Royce wilde eigenlijk auto’s gaan verkopen van eigen bodem en in 1904 komen (door middel van Henry Edmunds) de heren Royce en Rolls met elkaar in contact. Het gevolg van deze ontmoeting was dat Rolls alle auto’s zou afnemen die in de Manchester fabriek gemaakt konden worden, de merknaam werd Rolls-Royce. Gezien de sociale positie van Rolls was het economisch beter om zijn naam voor de naam van Royce te plaatsen.

Modellen van Rolls Royce

Onderstaande modellen zijn de fabrieken van Rolls-Royce uitgereden:
In 1925 komt de Phantom I uit de fabriek, welke zowel in de fabriek in Engeland als in Amerika werd geproduceerd.
  • In 1929 komt de 20/25, ook wel beter bekend als de baby Rolls-Royce. Ook dit jaar wordt de Phantom II, alsmede de Phantom II Continental geïntroduceerd.
  • In 1936 verschijnt de 25/30 op de markt, samen met de Phantom III.
  • In 1938 een nieuw model; de Wraight
  • In 1947 wordt de Silver Wraight geproduceerd.
  • In 1949 rijdt de Silver Dawn de fabriek uit
  • In 1950 komt er weer een Phantom, de IV
  • In 1955 is de introductie van de Silver Cloud
  • Tussen 1959 en 1991 wederom een nieuwe versie van de Phantom, de V en de VI
  • In 1959 en in 1963 nieuwe Silver Cloud, de II en III
  • In 1965 de Silver Shadow I
  • In 1971 de Corniche
  • In 1975 de Camargue
  • In 1977 de Silver Shadow II
  • In 1980 de Silver Spirit en de Silver Spur
  • In 1982 de Silver Spur Limousine
  • In 1998 de Silver Seraph
  • In 1999 de Corniche

Het logo en Vliegende dame

Het logo van de dubbele R is heel simpel, het staat voor Rolls en Royce. De vliegende dame die voor op de auto staat is ontworpen door Charles Spykes, en een belangrijk onderdeel van het merk.

Rolls-Royce anno 2007

Naast de nieuwe Phantom Drophead Coupé, komen er ook de Phantom en de Phantom Extended Wheelbase .

Naar verwachting zal de wagen rond de € 230.000,-- gaan kosten. Het interieur van de auto is afgewerkt met hout, leer en chroom. Het automatische dak is van stof en de afdekking van het dak van de auto is van duurzaam beheerd hout.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De historie van BentleyDe historie van BentleyDe historie van Bentley wordt gekenmerkt door twee belangrijke gebeurtenissen. De overname door Rolls-Royce en de overna…
Auto onder de loep: BMWAuto onder de loep: BMWHet Duitse merk BMW geeft vooral een gevoel van status. Wie een BMW wil gaan aanschaffen, heeft keus uit meerdere modell…
Audi TT, leukste auto van de jaren ´90Audi TT, leukste auto van de jaren ´90In september 2007 is de Audi TT door de ANWB auto uitgeroepen tot de leukste auto van de jaren ´90 van de vorige eeuw. D…
BMW – Tweede WereldoorlogBMW – Tweede WereldoorlogOveral rijden ze tegenwoordig. De BMW. In allerlei kleuren en maten, met verschillende opties en vele extra's. Niet meer…
Bentley, auto uit EngelandBentley, auto uit EngelandEen zeer typisch Engels automerk is toch wel de Bentley. Tot aan 1998 blijft het bedrijf ook in Engelse handen, maar dan…

Reageer op het artikel "Rolls Royce, auto uit Groot Brittanië"

Infoteur: Storm
Laatste update: 30-08-2007
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!