InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Mercedes, auto uit Duitsland

Mercedes, auto uit Duitsland

Mercedes, auto uit Duitsland Al hebben de heren Daimler en Benz elkaar nooit ontmoet, toch hebben ze samen één van de bestlopende automerken op de markt gebracht. Nadat zowel Daimler als Benz al jarenlang ieder apart geprobeerd hebben een auto op de markt te brengen, hebben ze in 1924 besloten te gaan samenwerken. Daimler sr was toen al enige jaren dood.

Algemeen

Er is geen twijfel over mogelijk, het waren Karl Benz en Gottlieb Daimler die als eerste een paardloos rijtuig maakten, de heren Benz en Daimler hebben elkaar nooit in het echt ontmoet.

Karl Benz is geboren op 25 november 1844 en overleden op 4 april 1929, Gottlieb Daimler geboren op 17 maart 1834. Karl begon zijn loopbaan in de machinefabriek met het bouwen van locomotieven. Hij verliet de fabriek en een jaar later werd Daimler in dezelfde fabriek de hoofdingenieur.

Geschiedenis van Mercedes

Benz begon zich, nadat hij jaren eerder een eigen zaak was begonnen, in 1877 pas te interesseren voor motoren. Benz ontwikkelde een motor die op de laatste avond van 1879 werkte. Hij had al snel door dat een lopende motor, in dit geval een viertaktmotor, het hart van een auto zou moeten zijn. Hij ontwikkelde een watergekoelde motor van 0,8 pk met 250 omwentelingen per minuut.

Het was 1886 dat zijn eerste “gepatenteerde” auto de markt op kwam, een driewieler met de motor achterin. In 1888 kwam er een verbeterd model voor de prijs van DM 2.000,--. In 1891 had hij de eerste 4 wiel auto geproduceerd; de Benz Victoria, al snel gevolgd door de Velo.

Daimler (uitspreken als Dajmler) werd na enige omzwervingen directeur van een machinefabriek in Karlsruhe. Hij verlaat deze fabriek na onenigheid en begint in een werkplaats in de tuin van zijn woning en hij begon, samen met Wilhelm Maybach, met het ontwikkelen van voertuigmotoren. In 1885 was hun eerste voertuig, motorfiets met houten frame, klaar.

Tijdens de wereldtentoonstelling in Parijs van 1889 werd de eerste auto met stalen wielen en 4 cilinders gepresenteerd, een auto met een maximale snelheid van 18 km en 1,65 pk. Daimler richt in 1890 het Daimler Motoren Gesellschaft op. Aan het eind van de 19e eeuw, vlak voordat Daimler overlijd (6 Maart 1900) krijgt zijn zoon Paul de leiding over de Oostenrijkse Daimler fabriek.

Daimler en Benz Pas in 1924 werd er voor het eerst gesproken over een samenwerkingsverband tussen Daimler en Benz. Ontwerpen, produceren, reclame maken zou voortaan samen gaan, maar ze behielden wel allebei hun eigen handelsmerken. In 1926 fuseerden de bedrijven tot Daimler-Benz AG.

De naam Mercedes

Jellinek was in het begin van de 20e eeuw de vertegenwoordiger voor Daimler. Hij had al verschillende races gereden onder de pseudoniem “Mercedes”, vernoemd naar zijn dochter. In de race van 1901 verscheen hij met de opvolger van de Phoenix. Dit was een veiligere auto als voorheen en was de eerste auto onder de naam Mercedes.

In 1902 werd de naam geregistreerd als handelsmerk, het vreemde echter is dat tot op de dag van vandaag het bedrijf nog steeds Mercedes-Benz heet.

Het logo van Mercedes-Benz

Toen de zoons van Gottlieb Daimler een ontwerp zochten voor hun logo, herinnerden zij een brief van hun vader aan hun moeder. Op deze brief had Gottlieb een leidster getekend en opgemerkt dat deze ster op een dag de invloed van zijn werk zou beïnvloeden. In 1909 werd de driepuntige ster als handelsmerk geregistreerd. Pas in 1921 werd de ster in een cirkel geplaatst.

Na de fusie werd de driepuntige ster in de cirkel als handelsmerk aangenomen. Op de rand staan de namen van Daimler en Benz aan elkaar gekoppeld door lauwerkransen.

Modellen van Mercedes

De eerste gezamenlijke auto was de Mannheim, gevolgd door de Stuttgard.

De auto´s van Mercedes hebben geen namen, ze worden aangeduid met letters. Tegenwoordig heeft Mercedes auto´s in de volgende klassen:
  • A klasse
  • CL klasse
  • E klasse
  • M klasse
  • SL klasse
  • B klasse
  • CLK klasse
  • G klasse
  • R klasse
  • SLK klasse
  • GL klasse
  • S klasse
  • SLR klasse

Mercedes anno 2007

In maart 2007 werd de auto gepresenteerd in de autosalon van Geneve. In het najaar van 2007 komt de nieuwe C klasse op de markt, met als eerste de Combi en pas in het voorjaar van 2008 de Sedan. In de klasse CLK komt er waarschijnlijk een coupé en een cabriolet. In 2008 verwacht men ook de Mercedes MLK.

De auto´s zullen met de nieuwste technieken zijn uitgerust zoals een Agility Control (een systeem dat de instelling van de schokdempers regelt afhankelijk van rijstijl en situatie’, een Intelligent Light System alsmede een Pre safe (beschermingssysteem voor inzittenden).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Carl Benz – uitvinder van de eerste benzinemotorNaast de man achter het Mercedes-Benz imperium is de op 25 november 1844 geboren Carl Benz de uitvinder van de eerste be…
Het Duitse Mercedes-BenzHet Duitse Mercedes-BenzMercedes-Benz is een Duits automerk dat in 1926 is ontstaan door de fusie tussen de bedrijven Daimler Motoren Gesellscha…
Een klassieke Mercedes W123 kopen en rijdenEen klassieke Mercedes W123 kopen en rijdenDe Mercedes W123 is een echte klassieke auto, die ook met recht klassieker of oldtimer genoemd mag worden. Dit is dus ni…
De geschiedenis van AudiDe geschiedenis van AudiAudi is een Duitse autofabrikant opgericht in 1909 door August Horch. De naam komt van de achternaam van de oprichter wa…
Mercedes-Benz C350e: informatie, bijtelling en prijzenDe Mercedes-Benz C350 e PLUGIN HYBRID is voorzien van een verbrandingsmotor en een elektromotor. Na de volledig elektris…

Reageer op het artikel "Mercedes, auto uit Duitsland"

Infoteur: Storm
Laatste update: 30-08-2007
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!