InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Ferrari, auto uit Italië

Ferrari, auto uit Italië

Ferrari is misschien wel het meest bekende merk sportwagen. De flitsend rode kleur, met het geel/zwarte logo valt natuurlijk vrij snel op. Tenminste als de auto niet door zijn snelheid al is opgevallen. Vlak na de Wereld Oorlog II, wordt de eerste Ferrari geproduceerd, een model dat gelijk wedstrijden weet te winnen. Tot op heden is het merk niet alleen op de weg een succes, maar in de Formule I behaalt het regelmatig overwinningen.

Algemeen

“La Ferrari” het levenswerk van Enzo Ferrari begon in 1947 toen het merk werd opgericht. Ferrari zelf is geboren in de buurt van Modena te Italië op 20 februari 1898 en stierf op 14 augustus 1988, 90 jaar oud.

De Galleria Ferrari (het museum) is gevestigd aan de Via Betone Inferiore van Maranello, in de buurt van Modena, waar de fabriek nog steeds staat. Er worden maximaal 4.000 auto´s per jaar gemaakt (waarvan het merendeel Ferrari rood is), zodat exclusiviteit bewaard kan blijven.

De geschiedenis van Ferrari

Enzo was in 1923 (test)coureur bij Alfa Romeo, hij richtte in 1929 de Scuderia Ferrari op. Nadat Enzo in 1939, na het behalen van veel overwinningen, bij Alfa weggaat wordt er tussen de beide partijen afgesproken dat de naam “Ferrari” 4 jaar niets met de racerij te maken zal hebben. Het gevolg hiervan was de oprichting van de Auto Avio Costruzioni.

De fabriek verhuist van Modena naar Maranello, 2 jaar later beginnen de ontwikkelingen voor een echte “Ferrari”. In het voorjaar van 1947 (2 maart) vindt dan de gedenkwaardige gebeurtenis plaats, de Ferrari 125 S, waarvan er uiteindelijk maar 4 van gemaakt, rolt de fabriek uit. Ontworpen door Colombo en klaar voor de eerste overwinning van de Gran Premio di Caracalla.

Naast auto´s die voor het racen worden gebouwd, zijn er ook auto´s voor op de weg.

In 1988 koopt de Fiat Group meer aandelen van Ferrari, ze hadden op dat moment al 50% in handen, maar na de koop blijkt dat Fiat een aandeel van 90% heeft in Ferrari. De overige 10% is nog steeds in handen van de familie Ferrari.

Formule I

De eerste Formule I werd verreden in 1950, natuurlijk was Ferrari van de partij. Een jaar later won het een grote prijs met Jos Froiln Gonzlez, in 1952 werd Ferrari wereldkampioen met Alberto Ascari. Tot aan de dag van vandaag is Ferrari constant aanwezig geweest bij de races van de Formule I.

Aan het begin van het raceseizoen 2007 was het Kimi Raikkonen die de plaats van Michael Schumacher heeft ingenomen. Op 21 oktober 2007 behaalt hij gelijk het wereldkampioenschap Formule I.

Enkele modellen Ferrari

TestaRossa

Legendarisch is natuurlijk dit model, uit 1984, ontworpen door Pininfarina. Typerend voor dit model, waar er ruim 7.000 van zijn gemaakt, zijn de luchtsleuven in de deuren. De auto kan een topsnelheid halen van bijna 300 km per uur en heeft maar 5,4 seconden nodig om vanuit stilstand naar 100 km te komen. Natuurlijk is dit een handgeschakelde auto met een vermogen van 390 pk. De auto wordt in 1991 opgevolgd door de 512 TR.

De 512 BB

BB staat voor Berlinetta Boxer en werd als opvolger van de 365 GT4BB in 1976 op de markt gebracht. Nog geen 950 stuks kwamen uit de fabriek. Vijf jaar later kwam er een injectiesysteem en de wagen heette voortaan 512 BBi, van dit exemplaar zijn er net iets meer dan 1.000 stuks gemaakt. De auto kan minder snel rijden dan de TestaRossa, maar 283 km per uur en heeft een vermogen van 340 pk.

De 412

Ook Ferrari heeft 4 persoons auto´s geproduceerd, de 412 uit 1985 is de opvolger van de 400GT. Er zijn circa 575 auto´s van dit merk gemaakt. De wagen kan maximaal 255 km per uur rijden en heeft naast een automatische versnellingsbak een vermogen van 340 pk.

De 599 GTB Fiorano

Deze uit 2006 komende wagen is de opvolger van de 575M Maranello. Het is een auto die erg geschikt is voor het dagelijkse gebruik. Bij het ontwerp van deze auto zijn de dubbele achterlichten weggelaten. De wagen haalt in 3,3 seconden een snelheid van stilstand tot 100 km, kan maximaal 330 km per uur rijden en heeft een vermogen van 620 pk.

Het logo, oftewel het paard

Er doen verschillende verhalen de ronde hoe Enzo aan het logo van het paard kwam.
  • Eén ervan is een leuke legende: Enzo behaalde een overwinning op het Saviocircuit waar de graaf Franceso Baracca getuige van was. Er volgde gesprek tussen deze twee na de wedstrijd, waarbij Baracca vertelde dat wanneer hij een paard op zijn auto zou zetten, Enzo meer wedstrijden zou winnen. De zoon van Baracca vloog gedurende de Wereld Oorlog I met een zwart paard op zijn vliegtuig. Hij was de beste gevechtsvlieger van Italië, maar is helaas toch omgekomen. Baracca zou het een mooi eerbetoon vinden als Enzo ook een zwart paard zou kiezen. Enzo nam het zwarte paard, maar voegde de kleur van Modena (geel) als achtergrond toe.
  • Gewoon simpel hij hield van paarden
  • Het kwam van zijn cavalariereglement

In ieder geval werd het logo met het steigerend paard voor de eerste keer gebruikt in Spa op 9 juli 1932. Het blijft nog steeds een raadsel waarom de staart van het paard van Ferrari en Porsche (lijken hetzelfde paard te zijn) omhoog is, terwijl het paard van Stuttgart en Baracca en staart had dat naar beneden hing.

Ferrari anno 2007

Dit jaar bestaat het merk 60 jaar en komt met een jubileummodel. Op basis van het succesmodel 612 Scaglieti werd het jubileummodel gebouwd, de Sessanta (60 op z´n Italiaans). Er worden, hoe kan het ook ander, maar 60 exemplaren van geproduceerd. Het koetswerk van deze wagen is in twee kleuren, voorzien van negentienduimsvelgen, een panoramisch dak dat kan worden verduisterd. Het heeft een achteruitrijcamera en cruise control.

Leuk om te weten

  • Onze eigen Prins Bernhard sr was een goede klant van Ferrari rond 1950. Door de goede relatie tussen de prins en Enzo werd er uiteindelijk een distributeur in Nederland gestationeerd.
  • Anno 2007 rijden er ongeveer 1500 Ferrari´s over de Nederlandse wegen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Autogigant FerrariFerrari is een toonaangevende autofabrikant die wereldwijd een omzet van 2.762 miljoen euro heeft gerealiseerd. Het bedr…

Reageer op het artikel "Ferrari, auto uit Italië"

Infoteur: Storm
Laatste update: 21-10-2007
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!