InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Peugeot, auto uit Frankrijk

Peugeot, auto uit Frankrijk

Peugeot, auto uit Frankrijk Tussen de Vogezen en de Jura ontstond in de 19e eeuw de eerste auto op naam van de eeuwenoude familie Peugeot. In de loop der jaren heeft dit oer Franse product samen met Citroën de huidige automarkt mede vorm gegeven. Het blijft wel een raadsel waarom de laatste periode zoveel kan uitlekken over de komende nieuwe modellen.

Algemeen

De familie Peugeot komt al sinds de 15e eeuw uit de streek Montbéliard, een stad tussen de heuvels in de Vogezen en de bergen van de Jura in Frankrijk. De geschiedenis van de familie heeft zich aangepast aan elke periode. Het logo, de leeuw, komt ook voor in het wapenschild van de familie, maar of deze ook daadwerkelijk voor het Peugeot logo centraal heeft gestaan is niet helemaal bekend.

Geschiedenis

Voor 1810 is de familie in het bezit van een graanmolen.
  • In 1810 wordt deze door de broers Jean Pierre en Jean Frédéric omgebouwd tot een staalgieterij en richten de onderneming “Fils de Peugeot Fréres” op. Een twintig jaar later wordt er de productie van ijzerwaren aan toegevoegd zoals korsetbaleinen, veren, koffiemolens naaimachines en noem maar op.
  • In 1885 wordt het eerste vervoermiddel gemaakt, Armand Peugeot start de productie van fietsen. Aan het eind van de jaren ‘80 presenteert hij op de wereldtentoonstelling in Parijs de 2 persoons driewieler op stoom.
  • In 1890 is de eerste auto een feit, een Peugeot carrosserie met een motor van Daimler. De auto-industrie is geboren en de vraag neemt toe, alsmede het aantal modellen. Armand moet deze kosten allemaal zelf betalen, zijn familie geeft geen steun.
  • In 1896 wordt naast de reeds bestaande onderneming, de “Société des Automobiles Peugeot” opgericht, deze houdt zich alleen met de autoproductie bezig.
  • In 1910 fuseren de beide ondernemingen van de familie Peugeot, samen onder de naam “Société Anonyme des Automobile Peugeot”. Er wordt een fabriek gebouwd in de buurt van Motbéliard, welke nog steeds bestaat.
  • Toen de Duitsers in 1940 hun opmars maakten, namen ze ook bezit van de fabrieken van Peugeot. Net als alle andere autofabrieken werd ook Peugeot onder supervisie geplaatst. Aan het hoofd stond Ferdinand Porsche (de grondlegger van de Porsche fabriek), de ontwikkelaar van de Volkswagen Kever, en een goede vriend van Hitler.
  • In 1974 neemt Peugeot het failliete Citroën over en een jaar later wordt het PSA-Peugeot-Citroën geformeerd.
  • In de jaren ’80 van de vorige eeuw werd de onderneming grondig geherstructureerd en de Peugeot 205 gepresenteerd. Hierna begon een nieuwe periode van succes, want het bedrijf was aardig in financiële problemen. Door het succes van deze auto kon Peugeot zich verder gaan richten op de markt voor compacte auto´s.
  • In 1997 vindt een grondige reorganisatie plaats, met een gemeenschappelijk productieapparaat voor beide merken auto´s. Gelukkig behouden beide merken hun eigen naam en identiteit. In deze nieuwe hoedanigheid komt de Peugeot 206 als eerste op de markt gevolgd door de Peugeots 607, 307 en 407.

Peugeot in Nederland

In 1894 raakte de zakenman Jacob Verweij helemaal in de ban van de Peugeot, toen hij de auto de race Parijs-Rouen zag winnen. Hij ging ervaring opdoen in de fabriek in Sochaux en importeerde de eerste Peugeot 3 pk in 1898 in Nederland. Hij werd samen met Barend Lugard de vertegenwoordigers van het merk in Nederland. Helaas raakte zij deze importrechten kwijt in 1913, waarna verschillende importeurs hun plaats overnamen.

Aan het begin van de vorige eeuw reden er 117 auto´s rond in Nederland, waarvan 14 stuks van het merk Peugeot. Drie jaar later had Peugeot een marktaandeel in Nederland van 26%.

Het logo met de leeuw

Er gaan diverse verhalen in het rond dat de leeuw “geleend” is uit het wapen van de familie. Of het nu waar is of niet, Justin Blazer (ook uit Montbéliard) kreeg in 1858 een opdracht een logo te maken waar een leeuw in moest voorkomen. Deze moest symbool staan voor kwaliteit. In 1948 wordt de leeuw van het wapen van Franche-Comte gebruikt.

Peugeot anno 2007

Heden ten dage wordt door Peugeot nog steeds de pepermolen geproduceerd, welke van zeer goede kwaliteit zijn.

Op de AutoRai van 2007 zijn door Peugeot een recordaantal modellen gepresenteerd. Onder de nieuwe wagens stonden onder andere:
  • de 207 CC, een wagen die past in de traditie van Peugeot van coupé cabriolet. Het is de opvolger van de 206 CC. De wagen heeft een evenwichtig design met luxe afwerking en volautomatisch inklapbaar dak.
  • de 4007, voor dit model staan rijplezier, uitstraling, comfort en veiligheid centraal. De wagen is een echte Peugeot, die met een standaard FAP roetfilter aan de strengste milieueisen voldoet. De auto heeft een veelzijdig interieur en plaats voor 7 personen.

Enkele andere nieuwe modellen zijn:
  • de 908 RC, een 4 persoons limousine die niets afdoet aan sportiviteit, comfort, luxe en milieueisen.
  • de 207 SW, de concept car onder de naam 207 SW Outdoor is gepresenteerd op de Autosalon van Genève. Ondanks dat er nog geen gegevens door Peugeot zijn vrijgegeven, circuleren er al genoeg foto´s op het internet, waardoor over het uiterlijk van de auto geen geheimen meer zijn. In Nederland zal de auto pas in september 2007 leverbaar zijn.
  • de 308, nadat eerder in het jaar al de 207 SW uitlekte, zijn nu al foto´s van de 308 op het internet te zien. Het is de bedoeling dat deze auto pas in het najaar van 2007 op de markt komt. De auto heeft veel gelijkenissen met de 207, neus en achterzijde lijken erg sterk op zijn voorganger.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Top 10 meest verkochte en zuinigste auto'sTop 10 meest verkochte en zuinigste auto'sWe kunnen tegenwoordig niet meer zonder onze auto. De autohandel blijft daardoor een lucratieve handel. Maar wat zijn no…
Volkswagen GroepVolkswagen GroepVolkswagen Groep is een Duitse autofabrikant die beursgenoteerd is aan de Frankfurt beurs. Het is de grootste autofabrik…
PSA Peugeot CitroënPSA Peugeot Citroën is een Frans beursgenoteerd autobedrijf. PSA staat voor Peugeot Société Anonyme en is in 1965 gevorm…
Auto onder de loep: VolkswagenAuto onder de loep: VolkswagenVolkswagen wordt afgekort tot VW. De Volkswagen is het enige positieve dat Hitler voort heeft gebracht. Wie een VW wil a…

Reageer op het artikel "Peugeot, auto uit Frankrijk"

Infoteur: Storm
Laatste update: 30-08-2007
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!