InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Citroën, auto uit Frankrijk

Citroën, auto uit Frankrijk

Citroën, auto uit Frankrijk De Citroën is eigenlijk een half Nederlandse auto. De ontwikkelaar, namelijk André Citroën had een Nederlandse vader, dus was hij zelf half Nederlands. Tevens leek het wel of deze man alles kon. Kennen we de auto allemaal als Franse auto die ieder jaar mooier lijkt te worden, was deze man ook wapenfabrikant, verzekeraar, ontwikkelaar van het zwangerschapsverlof en ga zo maar door. Dit artikel gaat over de veelzijdige Citroën.

André Citroën

Op 5 februari 1878 wordt Frankrijk verrijkt met een inwoner die in de toekomst een belangrijke rol zal gaan spelen in de autowereld. In Parijs wordt André Citroën geboren, zijn vader is de Nederlandse Levie Citroën (diamantair en parelhandelaar) en zijn moeder is de Poolse Amalie Kleinmann. Beiden zijn Joods. Hij ontpopt zich tot een geniaal uitvinder. Zijn handelsmerk is de double chevron, het symbool van de technologische vooruitgang.

André heeft zich niet alleen ingezet voor de ontwikkeling van de auto, hij heeft de bewegwijzering in Frankrijk geregeld, heeft (uiteraard met bussen van het merk Citroën) een buslijnsysteem opgezet, verzorgde autoverzekeringen, heeft de zwangerschapsverlof op de markt geïntroduceerd, de garantie op nieuwe auto´s en nog veel meer.

Geschiedenis van de Citroën

  • De geschiedenis van het automerk Citroën in een vogelvlucht:
  • 1905, de 27 jarige André begint een tandwielfabriek
  • 1919, hij opent zijn eerste autofabriek onder eigen naam “Automobiles André Citroën SA”, oftewel gewoon Citroën. In dit jaar wordt ook de eerste aan de lopende band (van geheel Europa) gemaakte auto gepresenteerd; de “Type A”, verkoopprijs Ffr 7.300,--. Voor deze tijd was dit een superlage prijs, hij was nog geen kwart van de normale prijs voor een auto.
  • 1922, de 5 CV, de citroen of het klaverblad komt op de markt, een goedkope kleine 2 persoonsauto met een 11 pk motor. Het wagentje was citroengeel en koste Ffr 11.000,--
  • 1925, de Citroën B12, de eerste seriewagen met een geheel stalen carrosserie en 4 wielremmen wordt geïntroduceerd.
  • 1928, de Citroën C6 komt op de markt
  • 1934, André ontwikkelt de Traction Avant, de eerste in serie geproduceerde voorwiel aangedreven auto in de hele wereld. Door de ontwikkeling van deze auto komt raakt hij bijna bankroet. In hetzelfde jaar neem Michelin het merk Citroën over.
  • 1935, André Citroën sterft op 4 juli op 57 jarige leeftijd.

De periode na juli 1935

De nieuwe topman wordt Lefebre en in 1939 komt de beroemdste Citroën de fabriek uitrijden, namelijk de 2CV. Bij ons in Nederland is deze auto bekend onder de naam “Lelijke Eend”. De productie stopt in 1988 na een productie van meer dan 1.000.000 exemplaren. De auto was ontwikkeld om goedkoop transport voor iedereen te bieden.

Na faillissement in 1974 wordt in 1975 de PSA (Peugeot Citroën) groep geformeerd, de Peugeot 104 komt als Citroën LN op de markt. Ondanks het feit dat Peugeot een grote invloed heeft, blijft Citroën zijn eigen identiteit behouden. Het designcentrum van de PSA groep (het Automotive Design Network) staat in Vélizy.

Citroën in Nederland

In 1919 begint hoofdvertegenwoordiger van Citroën automobielen, John Moos de Franse auto te verkopen. Hij verkoopt in één jaar tijd 100 auto´s, waarop Citroën besluit een importeur aan te stellen. Vier jaar later neem Citroën het roer weer over en vestigt zich in Amsterdam.

Omdat de groei van het merk auto aan blijft trekken is Citroën genoodzaakt een ander pand te gaan betrekken. De architect Jan Wils ontwerpt het pand aan het Stadionplein, precies voor het door hem ontworpen Olympisch Stadion. Het pand, dat tot op de dag van vandaag nog steeds het Nederlandse hoofdkantoor van Citroën is, wordt in juni 1939 officieel in gebruik genomen.

Citroën in de 21e eeuw

Door middel van een samenwerking tussen Peugeot en Toyota komt in 2005 de Citroën C1 en de C6 (topmodel) op de markt. De C6 is een limousine die past in de traditie van de historische grote Citroën zonder de moderne tijd uit het oog te verliezen. De zijn de eerste modellen van de serie C1 t/m C8. De C8 is ontwikkeld door Citroën, Peugeot en de Fiat group.

Naast personenvervoer heeft Citroën ook een serie bestelwagens, waaronder de Berlingo.

In 2007 zal de C5 Airscape op de IAA te Frankfurt worden tentoongesteld. De C5 is een studiemodel van een vierpersoons cabriolet. De auto heeft een opmerkelijk vouwdak dat voor een deel uit glas bestaat. Wanneer de kap gesloten is lijkt de voorruit door te lopen, er is zeer veel lichtinval in de wagen. Het uit carbon bestaande dak vouwt makkelijk in en uit zonder het esthetische aspect van de auto uit het oog te verliezen. Invouwen gaat automatisch, zonder dat het bergvak apart geopend moet worden.

Het logo

Het logo zijn de tanden van het tandwiel dat gebruikt wordt in versnellingsbakken. Deze vorm van tanden verdeelt de krachten efficiënter. André Citroën had het double chevron al als zijn handelsmerk.

Leuk om te weten

  • De opa van André was de Nederlandse meneer Limoenman
  • In 1922 was het mogelijk om bij Citroën een auto op afbetaling te kopen, na 12 of 18 maanden. Dit was een graag gebruikte regeling.
  • André Citroën was ook in het bezit van een wapenfabriek. Aan het eind van de Wereld Oorlog I, waren er 28.000.000 granaten gefabriceerd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Citroën 2CV, maar meer de lelijke eendCitroën 2CV, maar meer de lelijke eendDe lelijke eend is een auto van Citroën. Deze auto is vandaag de dag nog steeds een bekend gezicht op de weg. Tussen 194…
Toeren met een 'lelijk eendje'Toeren met een 'lelijk eendje'Vakantie? Dagje weg? Goed, maar dan wel op je eigen manier. Per deux-chevaux, ofwel 'lelijke eend'. Een idee dat perfect…
Top 10 meest verkochte en zuinigste auto'sTop 10 meest verkochte en zuinigste auto'sWe kunnen tegenwoordig niet meer zonder onze auto. De autohandel blijft daardoor een lucratieve handel. Maar wat zijn no…
Auto op afbetaling kopen – Wat zijn de voor- en nadelen?Auto op afbetaling kopen – Wat zijn de voor- en nadelen?Een auto op afbetaling kopen lijkt voor velen de oplossing te zijn als ze geen geld hebben voor een auto. Voordat je het…
Vakantie? Huur een Eend, Vespa of nostalgie-camper!Vakantie? Huur een Eend, Vespa of nostalgie-camper!Een Lelijk Eendje huren is allang niet meer het enige nostalgische idee voor binnen- of buitenland. Wat te denken van to…

Reageer op het artikel "Citroën, auto uit Frankrijk"

Reactie

Cees, 17-03-2008 21:42 #1
Citroen heeft zijn logo ontworpen aan de hand van de in zijn tandwielfabriek gemaakte wielen. Die waren voorzien van dubbele tanden die haaks opelkaar staan.
Het logo verzinnebeeldt dus een tandwiel en dus geen symbool van de technische vooruitgang

Infoteur: Storm
Laatste update: 08-06-2008
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 1
Schrijf mee!