InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Fiat, auto uit Italië

Fiat, auto uit Italië

Fiat, auto uit Italië Fiat is een redelijk oud automerk, opgericht in de tweede helft van 1899. Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot een groot concern met een aantal succesvolle modellen. Werd in 1957 de Fiat 500 gelanceerd, 50 jaar later is de moderne versie gepresenteerd.

Oprichting

11 juli 1899 is het voor dertig aandeelhouders van de “Società Anonima Fabbrica Italiana Automobili Torino” een belangrijke dag. Deze dag vindt de ondertekening tevens oprichting van de Fiat plaats. De aandeelhouders hebben een bedrijfskapitaal van lire 800.000- bij elkaar gebracht.

Geschiedenis

De geschiedenis van Fiat aan de hand van enkele jaartallen:
  • 1900; De eerste Fiat vestiging wordt geopend, een gebouw met een oppervlakte van 12.000 m² en 150 medewerkers (in 1906 werken er al 2.500 mensen). Er zullen dat jaar ruim 25 stuks van de Fiat 3 HP de fabriek uitrollen.
  • 1902; Giovanni Agnelli wordt algemeen directeur
  • 1904; Biscaretti ontwerpt het logo van Fiat
  • 1908; Het jonge bedrijf lonkt naar Amerika en vestigt zich daar dan ook
  • 1922; Een tweede hypermoderne fabriek wordt in Lingotte geopend
  • 1934; De Ballila, een zuinige auto ontwikkeld voor massaproductie wordt gelanceerd
  • 1936; De Topolino, de op dat moment kleinste auto wordt (tot 1955) in productie genomen
  • 1945; Agnelli overlijdt en wordt opgevolgd door Vittorio Valletta

De Fiat 500 oud en nieuw

Oud

Op 4 juli 1957 rijdt een hele stoet van de Fiat 500 de fabriek uit. In iedere auto zat een schoonheidskoningin. De ontwerper van deze auto is Dante Giacosa. Tegelijkertijd reed een andere stoet (voor het gewone volk) in Rome naar het Sint Pietersplein. De productie is pas gestopt in 1975 nadat er ruim 3.500.000 exemplaren van waren gemaakt.

Dit autootje had geen wieldoppen, geen ringen om de koplampen. Het zo populaire chroom in deze periode was niet toegevoegd aan de auto. Ook kon het raam van het portier niet open en was de auto niet geluidloos. Ondanks dat de automobilist in het begin niet erg enthousiast was over deze auto, werd het uiteindelijk één van de meest succesvolle auto´s.

Nieuw

In juli 2007, precies 50 jaar na de introductie van de eerste Fiat 500, is de nieuwe Fiat 500 gepresenteerd. Na de eerste tegenvallende berichten van de Fiat 500 in 1957 hoopte Fiat dat dit nieuw model zou aanslaan, de werkelijkheid is heel anders dan 50 jaar geleden. Er zijn inmiddels al zoveel bestellingen van dit model, dat Fiat besloten heeft de productie op te voeren om aan de vraag te kunnen voldoen.

De auto heeft 2x zoveel cilinders als zijn oudere broer, een veelvoud van vermogen, is groter en zwaarder. De auto heeft uiterlijk veel gelijkenissen met de auto uit 1957, maar het interieur is heel anders.

De auto is eventueel leverbaar met “Blue & ME”, ontwikkeld door Microsoft. Het is een systeem dat zowel de mobiele telefoon als de MP3 speler aan de auto koppelt via Bluetooth. SMS berichten worden door de computer voorgelezen. Het is mogelijk bestanden van MP3 bestanden van zowel USB stick of CD probleemloos af te spelen.

Enkele willekeurige Fiat modellen

  • Bravo
  • Croma
  • Doblo
  • Ducato
  • Grande Punto
  • Idea
  • Multipla
  • Panda
  • Uno
  • Tipo
  • Punto
  • Scudo
  • Sedici
  • Stilo
  • Ulysse

Fiat en de toekomst

Fiat gaat samenwerken met de Chinese autofabrikant Chery in de stad Wuhu in China. De planning is dat in 2009 175.000 auto´s geproduceerd gaan worden. Beide bedrijven hebben een fifty, fifty belang en er zullen naast de Fiat en Chery ook Alfa Romeo geproduceerd gaan worden. Dit nieuws werd op 7 augustus 2007 bekendgemaakt.

  • 2007; Naast de presentatie van de nieuwe Fiat 500 komt de Grande Punto Abarth met een 1,4 liter turbomoto op de markt
  • 2008; de 500 Abarth komt op de markt alsmede de Minicargo Panorama.
  • 2009; de Fiat 500 Cabrio komt, alsmede een compact nieuwe Fiat in het B-segment
  • 2010; de nieuwe Panda en Bravo Stationwagon staan op het programma.

Fiat en een nieuw logo

Op de nieuwe Fiat Bravo zal het nieuwe Fiat logo zichtbaar zijn, waarna het langzaam aan op alle modellen gemonteerd zal worden. Het is ontworpen door RobilantAssociati, samen met Centro Stile Fiat.

Volgens de Fiat manager Luca de Meo is besloten tot een nieuw logo om de vooruitgang tot nu te bezegelen. Het nieuw logo is een teken uit het verleden, gestoken in een modern jasje.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Minst degelijke Meest degelijke auto's 2013Minst degelijke Meest degelijke auto's 2013Auto's met de minste mankementen en auto's met de meeste mankementen naar bouwjaar. Met meer dan 3 miljoen registraties…
Fiat Punto Mk1 (1993-1999)Fiat Punto Mk1 (1993-1999)De Fiat Punto sloeg begin van de jaren negentig van de vorige eeuw in als een bom. Het vlotte uiterlijk en de ruimte bin…
De historie van FiatDe historie van FiatHet Italiaanse Fiat was een van de vroege Europese automerken die meteen succes hadden. Fiat vergaarde roem met haar hyp…
Welke auto’s hebben de minste mankementen? Welke de meeste?Welke auto’s hebben de minste mankementen? Welke de meeste?Elk jaar houdt de Consumentenbond een onderzoek naar de meest betrouwbare auto’s, die met de minste mankementen. Het voo…
Fiat Grande PuntoFiat Grande PuntoFiat gaat met de Grande Punto qua vorm weer richting het eerste model van de Punto, hij is weer stukken ronder geworden.…

Reageer op het artikel "Fiat, auto uit Italië"

Reactie

Klaas Dragtstra, 02-03-2008 12:55 #1
Sinds 1985 heb ik een auto van het merk Fiat. Momenteel heb ik een Fiat Panda 100-HP. Zijn er boeken dan wel informatiepakketten over de materie Fiat. Foto's van de fabriek(en) enz. ik ben erg geintersseerd.

Infoteur: Storm
Laatste update: 30-08-2007
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 1
Schrijf mee!