InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Lada, auto uit Rusland

Lada, auto uit Rusland

Lada, auto uit Rusland De Lada werd ooit door velen gekscherend vergeleken met een tank. Inmiddels is de auto uitgegroeid tot een auto met een modern hightech jasje. Het nieuwste model, de Kalina, heeft alleen in Nederland in de eerste helft van 2007 al gezorgd voor een verkoopstijging van bijna 100%.

Algemeen

De Zighuli (Жигули) is een auto van Russiche bodem. De exportnaam van deze auto is de Lada (deze naam wordt in het thuisland ook steeds meer gebruikt). De auto wordt geproduceerd door AvtoVAZ, in Toljatti in de streek Samara. Deze fabriek is met zijn 180.000 werknemers en 145 km productielijn de grootste van de wereld.

Na de val van de Berlijnse muur in 1989 zijn bijna alle merken auto´s van Oost Europese makelij verdwenen. Eén van de weinige die de val heeft overleeft is de Lada.

Geschiedenis

De basis voor de Lada werd in 1966 gelegd op het moment dat het Italiaanse Fiat een contract sloot met de Russische regering. Dit contract hield in dat Fiat in Rusland een autofabriek mocht bouwen, waarbij de rechten voor de Fiat 124 (auto van het jaar in 1967) werden vrijgegeven voor de Russische autofabriek AvtoVAZ. Het doel van deze afspraak was het produceren van een betaalbare auto voor de Russen.

Dit model Fiat onderging een aanpassing en het eerste model Lada rolde van de band; de Lada 2101. De aanpassingen bestonden onder andere uit:
  • de toevoeging van aluminium remtrommels achter
  • de vernieuwing van de originele Fiatmotor
  • het verhogen van de wielophanging
  • gebruik maken van dikker en zwaarder staal voor de chassis

Deze auto was bestand tegen de soms zware weersomstandigheden in Rusland, de eerste modellen konden, voor het geval de accu leegraakte, worden aangeslingerd.

De eerste Lada 2101, gewapend met op de motorkap “Ons land, neem onze eerste auto in ontvangst”, rolde in april 1970 van de band. Nog geen 2 jaar later was de 1.000.000e auto geproduceerd. Tot aan 1988 is deze auto, die in West Europa door sommigen werd vergeleken met een tank, geproduceerd.

De Lada in de loop der jaren

Naast de brandstofslurpende Lada 2101 kwam in 1977 de Lada Niva (in Rusland de VAZ 2121) met zijn vierwielaandrijving op de markt. Hij is redelijk goedkoop en vindt gretig aftrek bij liefhebbers van terreinwagens. Deze auto speelde een rol in de James Bondfilm “The World is not Enough” van 1999.

Lada heeft op de markt een jarenlange dip gekend, aan het begin van deze eeuw komt de productie weer op een redelijk niveau. In 2001 rolde er 760.000 wagens van de band, waarvan er 80.000 richting Europa kwamen.

In november 2004 rolt er een nieuw model van de productieband, namelijk de Lada Kalina, met een vraagprijs van nog geen € 10.000,- . Het model is inmiddels leverbaar in een sedan-, hatchback-, stationwagen. Dit is een moderne auto met eigentijdse uitrusting zoals:
  • elektrische stuurbekrachtiging
  • twee airbags
  • centrale deurvergrendeling met afstandsbediening
  • elektrisch werkende ramen
  • verwarmde voorstoelen, ABS, verstelbare buitenspiegels (als optie)

Lada Kalina en financiering

Wanneer men de totale aanschafwaarde voor deze auto niet in één keer kan ophoesten heeft de Nederlandse Lada importeur, samen met Sygma Finance, een financieringsvoorstel gelanceerd.
Aanbetalen is niet nodig, men wordt direct eigenaar van de nieuwe auto, en dat allemaal voor € 5,-- per dag.

Lada anno 2007

De komst van de Lada Kalina heeft alleen in Nederland al voor een stijging van de verkoop gezorgd van 94%. In heel 2006 zijn er maar 50 Lada´s verkocht, in de eerste helft van 2007 waren al 67 auto´s de showroom uitgereden.

Naar aanleiding van de stijgende verkoopcijfers meldde De Telegraaf op 20 augustus 2007: “De ooit door menigeen verguisde Lada komt in een modern hightech jasje terug in Nederland”.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Fiat Grande PuntoFiat Grande PuntoFiat gaat met de Grande Punto qua vorm weer richting het eerste model van de Punto, hij is weer stukken ronder geworden.…
Welke modellen auto's zijn er: over sedan, coupé, SUV en MPVWelke modellen auto's zijn er: over sedan, coupé, SUV en MPVAuto's zijn in vele soorten en maten te verkrijgen. De auto-industrie is ondertussen al meer dan een eeuw oud en in die…

Reageer op het artikel "Lada, auto uit Rusland"

Infoteur: Storm
Laatste update: 30-08-2007
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!