InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Autoverzekering opzeggen

Autoverzekering opzeggen

Je autoverzekering opzeggen? Wellicht is dit geen al te overhaaste beslissing. Heb je een goedkopere autoverzekering op oog? Of een aanbieder die je gewoon betere voorwaarden te bieden heeft? Dan heb je alle reden om je huidige autoverzekering op te zeggen. Maar misschien stel je jezelf nog enkele vragen, voordat je daadwerkelijk overgaat tot deze daad. Wil je weten hoeveel maanden de opzegtermijn bedraagt? Dit alles kom je te weten, dankzij de tips die we je nu zullen meegeven.

Autoverzekering opzeggen: overstappen

Een autoverzekering opzeggen, omdat je graag wilt overstappen naar een goedkopere verzekeringsmaatschappij, kan je enkele honderden euro’s opleveren. Aangezien de premies van een autoverzekering de afgelopen jaren fiks zijn gedaald, loont het in elk geval de moeite om diverse autoverzekeringen te vergelijken. Als je echter twijfelt en het verschil tussen diverse autoverzekering aanbieders niet al te groot is, raden we je aan nog eens alles op een rijtje te zetten. Een autoverzekering opzeggen is een beslissing waar je vooraf goed over moet nadenken.

Autoverzekering opzeggen: te respecteren opzegtermijn

Als je een autoverzekering wil opzeggen, moet je in de meeste gevallen rekening houden met een opzegtermijn van minstens twee maanden. Zeg je polis schriftelijk op, twee maanden voor de vervaldatum. Op die manier kan je verzekeringsmaatschappij je geen financiële schade toebrengen. Respecteer de regels en probeer de vragen die je huidige/oude verzekeringsmaatschappij je stelt eerlijk te beantwoorden. Ga in vrede uit elkaar!

Autoverzekering opzeggen: schadevrije jaren

Een autoverzekering opzeggen betekent dat je opgebouwde schadevrije jaren meeneemt. Heb je enkele jaren opgebouwd, stijgt de hoogte van je no-claim korting. Hierdoor betaal je minder premies. Bovendien stijg je op de bonus/malus-ladder, hetgeen je hetzelfde voordeel oplevert. Laat je goed informeren wat betreft het overdragen van je schadevrije jaren naar een andere autoverzekering.

Om je schadevrije jaren aan te tonen, is er een landelijke online database voor verzekeraars gelanceerd. Dat maakt de hele procedure gemakkelijker, als je een autoverzekering wilt opzeggen.

Autoverzekering opzeggen: tussentijds

Een autoverzekering tussentijds opzeggen? In principe is dat mogelijk, tenzij er door de verzekeraar wijzigingen zijn aangebracht die in je nadeel zijn. Dit kan gaan om een boete die je de verzekeraar bent verschuldigd, als je daadwerkelijk voor een tussentijdse opzeg kiest. Ook als je graag je auto wilt verkopen, is het mogelijk om een autoverzekering tussentijds op te zeggen. Maak je geen zorgen, een autoverzekering opzeggen vergt weinig kunde en verstand van zaken.

Een autoverzekering opzeggen, om over te stappen naar een goedkopere verzekeraar, is dus beslist mogelijk. Respecteer de opzegtermijn en draag je schadevrije jaren over. Maak je huidige/oude verzekeraar je redenen bekend. Het is van belang dat hij/zij weet waarom je je autoverzekering zal opzeggen. Dat maakt alles een stuk gemakkelijker.

Veel succes als je je autoverzekering zal opzeggen!
© 2011 - 2017 Sappaper, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Autoverzekering opzeggen"

Infoteur: Sappaper
Gepubliceerd: 02-08-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!