InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Belastingvoordeel voor zuinige auto’s is te duur

Belastingvoordeel voor zuinige auto’s is te duur

Belastingvoordeel voor zuinige auto’s is te duur De overheid heeft ten behoefte van het milieu, maatregelen getroffen om de energiezuinige auto’s te promoten. De regeling is echter een te groot succes geworden, waardoor de schatkist grote bedragen aan inkomsten mis loopt. Deze maatregelen zijn getroffen om de fabrikanten te stimuleren om de auto’s energiezuiniger te maken. Het voordeel voor de autobezitter was dat onder voorwaarden er geen wegenbelasting betaald hoefde te worden. Voor de leaserijder was het voordeel van de zuinige auto’s dat er een lagere bijtelling geldig was. Voor de fabrikant was het voordeel dat de zuinige auto’s als warme broodjes verkocht werden. In de jaren 2010 en 2011 zijn er een record aantal aan energiezuinige auto’s verkocht.

Het bleek een gouden greep te zijn van de overheid, want vrijwel alle automerken gingen ervoor zorgen dat bepaalde type auto’s binnen de zuinigheidsnormen gingen vallen. De auto’s werden beter verkocht, en autorijden werd voor een grotere groep betaalbaar. Doordat er weer meer auto’s verkocht werden kreeg de gehele economie weer een impuls. Dit was ook wel nodig na een aantal crisisjaren.

Succes is de ondergang van de regeling geworden

Bij het instellen van een dergelijke regeling ter bescherming van het milieu, is het nog maar afwachten of de maatregelen echt effect gaat hebben. Het effect is in deze regeling tot stand gekomen. De overheid begon het te merken dat de belastinginkomsten sterk bleven dalen. Ze moesten ingrijpen om het succes van de regeling te temperen. De regeling zal niet worden afgeschaft, maar de eisen om onder de regeling te vallen, zullen zo streng worden, dat slechts een beperkt aantal autotypes de normen gaan halen.

De rekening komt te liggen bij de autobranche

De autobranche heeft eerst moeten investeren om hun auto’s geschikt te krijgen om onder de regeling te laten vallen, vervolgens gaat de overheid weer maatregelen treffen om het voordeel te temperen. Door de strengere eisen zullen uitsluitend nog voor volledig groene en elektrische auto’s gunstige fiscale regelingen gaan gelden.

De automobilisten zijn om de tuin geleid

Een nieuwe auto gaat tegenwoordig minimaal tien jaar mee. De kopers van een energiezuinige auto, hebben de auto mede gekocht om de vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting. In het geval de regeling niet meer geldt voor hun auto, zullen ze in de toekomst weer motorrijtuigenbelasting moeten gaan betalen voor de energiezuinige auto. Ze houden natuurlijk wel het voordeel dat de auto minder brandstof verbruikt, maar het is een vorm van misleiding.

Kiezen voor een kleinere auto

Het instellen van de regeling heeft er in ieder geval voor gezorgd dat het milieu minder belast gaat worden. Door de fiscale regeling zijn veel oude auto’s verdwenen en vervangen door kleinere en zuinigere auto’s.

Prijs van een tweedehands zuinige auto

Na de aankondiging in 2011 van het feit dat de regeling voor de energiezuinige auto’s strenger zou gaan worden, zijn de prijzen voor deze auto’s ook lager geworden op de markt voor gebruikte auto’s. De belastingdruk op deze auto’s zal in de toekomst weer gaan toenemen, dus is er minder noodzaak om de zuinigste auto’s te kopen.
© 2011 - 2019 Juul, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Nieuwe auto kopen, de kosten voor auto en milieuNieuwe auto kopen, de kosten voor auto en milieuEen nieuwe auto, kopen of leasen. Het energielabel en de overheidsregelingen zijn van invloed op de kosten, en ook op de…
Wegenbelasting tarieven en wegenbelastingvrije auto’sWegenbelasting tarieven en wegenbelastingvrije auto’sWegenbelasting, motorrijtuigenbelasting, moet worden betaald wanneer u met een motorrijtuig op de weg rijdt. Dus zodra u…
Bijtelling leaseauto berekenenBijtelling leaseauto berekenenVeel werknemers met een leaseauto gebruiken de leaseauto ook privé. Prive gebruik van een leaseauto wordt door de belast…
Eigen auto of auto van de zaak?Eigen auto of auto van de zaak?Een auto van de zaak is een arbeidsvoorwaarde die op prijs wordt gesteld. De auto echt daadwerkelijk ook privé gaan gebr…
Welke auto’s zijn belastingvrij?Welke auto’s zijn belastingvrij?Tegenwoordig is het mogelijk om fiscaal vriendelijker auto te rijden. Bepaalde auto’s zijn vrijgesteld van wegenbelastin…

Reageer op het artikel "Belastingvoordeel voor zuinige auto’s is te duur"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 17-07-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!