Automobilist vaak onvoldoende voorbereid naar buitenland

Automobilist vaak onvoldoende voorbereid naar buitenland De Nederlandse automobilist gaat slecht voorbereid op vakantie. We staan bij de Duitse benzinepomp om te tanken en weten niet dat Euro-95 daar "Super" heet. En ben je wel op de hoogte dat in Frankrijk een alcoholtester, veiligheidshesjes en gevarendriehoek verplicht in de auto horen te liggen. Vergeet ook niet de andere belangrijkste spullen voor calamiteiten, noodsituaties en bij autopech onderweg. Voorkom onveilige situaties en noodtoestanden. Neem dekens mee voor als je in de nacht pech krijgt, en water voor als je overdag uren in de hete zon komt vast te staan. En denk aan de vuistregel "halber Tacho" als u in Duitsland rijdt. Binnen Europa hebben we te maken met verschillende verkeerswetgeving. In veel landen is een veiligheidshesje en ook een gevarendriehoek in de auto verplicht. Dat geldt vaak ook voor een verbanddoos, reservelampjes en een brandblusser. Hieronder vind je de informatie over dingen die je mee moet nemen in diverse landen in Europa, waaronder België, Nederland, Frankrijk, Spanje en Duitsland. Maar let op: Europa kent uiteraard nog meer landen. Raadpleeg voor de meest actuele eisen de ANWB.

Check ook bijtijds

Ga deze belangrijke punten ruim van te voren na:
  • Hoe lang zijn onze paspoorten nog geldig.
  • Zijn we goed verzekerd.
  • Hebben we een visum (visa) nodig.
  • Werkt de airco naar behoren.

Algemene veiligheidsmaatregelen

Neem altijd een veiligheidshamer mee, waarmee je de ruiten kunt intikken als de auto bijv. in het water komt. En zorg voor reflecterende hesjes, want die zijn in het buitenland dikwijls verplicht. Raadpleeg bij rijden over de grens trouwens altijd vooraf de ANWB.

Links rijden

Het is bekend dat o.a. in Engeland, India, Zuid-Afrika, Indonesië, Australië links wordt gereden. Dat went vaak sneller dan je denkt. Het grootste risico is nog dat we het vergeten, bijvoorbeeld omdat er op moment van wegrijden geen verkeer op de weg is. Er komen daardoor regelmatig levensgevaarlijke situaties voor, incidenteel met zeer dramatische gevolgen. Dus waarom zou je voor jezelf geen duidelijke herinneringssticker op het dashboard plaatsen, of een label aan het stuur.

Auto hoog beladen

Als je een dakkoffer vervoert zul je er vooraf ongetwijfeld op letten dat de maximum daklast en de maximum toelaatbare massa niet worden overschreden (zie respectievelijk auto-instructie boekje en kentekenbewijs). Een risico waarmee je vooral na vertrek terdege rekening moet houden is het veranderde rijgedrag van de auto, bijvoorbeeld omdat de wagen bij bochten eerder zal overhellen. Berg alleen lichte spullen in de dakkoffer en pas de rijsnelheid aan. Het geniep zit ‘m natuurlijk in het feit dat je op een gegeven moment tijdens het rijden vergeet dat je auto hoger dan normaal is, en daardoor misschien iets raakt in een parkeergarage of in een andere onderdoorgang.

Auto gestolen

Zal niet snel voorkomen, maar wel heel dramatisch als je aan komt wandelen met vrouw en kinderen en verbaast constateert dat het ding er niet meer staat. Zorg dat je het polisnummer en telefoonnummer van de verzekeraar bij de hand hebt. Doe tevens aangifte bij de politie. Vergeet ook niet om alle kwitanties en bonnetjes te bewaren van de extra kosten die met de aangifte gemoeid zijn.

Kinderen op achterbank

Hoe minder de kinderen aandacht tijdens het rijden vragen hoe veiliger de rit. Om de kleintjes stil te houden, kun je een aantal goedkope presentjes inpakken en gedurende de lange rit als beloning geven.

Verkeersovertreding in buitenland

Als je in het buitenland een boete krijgt, betaal hem dan gelijk als daartoe gelegenheid is. Dat is vaak voordeliger dan afwachten, omdat de kans groot is tegenwoordig dat de prent, als je eenmaal thuis bent, alsnog op de mat valt en ook betaald dient te worden. Dat geldt dus ook als je ergens geflitst wordt vanwege te hard rijden.

Aanrijding in buitenland

In tegenstelling tot Nederland dien je in het buitenland altijd de politie in te schakelen, want anders kan je beticht worden voor doorrijden na een ongeval. Verder wordt de aanrijding afgehandeld volgens de regels ter plaatse, maar veel is gelijk aan een Nederlandse situatie, namelijk:
  • Ter plaatse zoveel mogelijk bewijs verzamelen, dus namen noteren van getuigen en foto's maken.
  • Samen met de tegenpartij een Europees schadeformulier invullen.
  • Je verzekeraar vanaf je buitenlandse adres informeren en zo nodig om advies vragen.

Zuinig rijden

Om de brandstofkosten binnen de perken te houden dient de bandenspanning o.k. te zijn en rem je zo weinig mogelijk. Maar je dient uiteraard ook files te mijden, d.m.v. actuele file-informatie. En als je tankt maar ook tevens van zo’n vies toilet gebruik moet maken, reinig je handen dan met een desinfecterend (zak)doekje.

Bij hevige hitte of ernstige koude

Zorg, afhankelijk van de temperaturen die je denkt tegen te komen, altijd voor voldoende drinkwater aan boord en ook voor warme kleding/dekens enz. Want het is niet denkbeeldig dat je vanwege pech of files urenlang vast komt te staan. En zijn er (indien nodig) wel extra medicijnen genoeg voor als de rit onverhoopt erg veel vertraging oploopt. Maak bijvoorbeeld je schoonmoeder als die meerijdt daar ook op attent, want vooral ouderen gebruiken dikwijls veel medicatie.

Afstand houden in Duitsland

Deel de snelheid door twee. Stel je rijdt 90 km/h, dan ten minste 45 meter afstand houden. In Duitsland is dit bekend als de “halber Tacho”. Is het glad, slecht zicht of een slecht wegdek dan een nog grotere afstand bewaren. Een boete ligt al op de loer als je iets minder dan een halber Tacho aan houdt.

Frankrijk

Hoofdtelefoons en oortjes (ook in één oor) is verboden, voor alle verkeersdeelnemers dus ook voor fietsers. O.a. verboden te parkeren voor politiebureau, ziekenhuis en postkantoor.

Flitspaalsignalering

Niet in elk land toegestaan, dus volledig uitschakelen en ook de software weg, want zelfs het in bezit hebben van een flitspaal verklikker is strafbaar.

Lees verder

© 2011 - 2024 Robbie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Gevarendriehoek in auto verplicht? Nederland en buitenlandGevarendriehoek in auto verplicht? Nederland en buitenlandIn Nederland is het niet verplicht om een gevarendriehoek in de auto te hebben en bij pech te gebruiken wanneer je werke…
Plaatsen Gevarendriehoek of Waarschuwende KnipperlichtenPlaatsen Gevarendriehoek of Waarschuwende KnipperlichtenGevarendriehoek in de auto. In Nederland is het niet verplicht een gevarendriehoek in de auto te hebben en / of de gevar…
Wat is een noodpakket?Wat is een noodpakket?Burgers worden geadviseerd om een noodpakket in huis te hebben, die in geval van nood gebruikt kan worden om een bepaald…
Verplicht bij de wet: toebehoren materialen auto (België)Verplicht bij de wet: toebehoren materialen auto (België)In België zijn er een aantal spullen die je verplicht in je auto moet hebben. Een gevarendriehoek, een verbandkist of ta…

Auto kopen met een uitgestelde betalingAuto kopen met een uitgestelde betalingEen nieuwe auto kopen, kost u een groot bedrag in één keer. De branche heeft dit ook ingezien en biedt de klanten lening…
APK keuringseisen aan uitlaatgassenAPK keuringseisen aan uitlaatgassenTijdens de Algemene Periodieke Keuring, beter bekend onder de APK (keuring) worden auto's op vele onderdelen gecontrolee…
Bronnen en referenties
Robbie (588 artikelen)
Laatste update: 26-11-2020
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Bronnen en referenties: 2
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.