InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Leaseauto: voordelen & nadelen leaseauto

Leaseauto: voordelen & nadelen leaseauto

Leaseauto: voordelen & nadelen leaseauto Lease is een financieringsvorm die veel gebruikt wordt voor auto’s. Je kunt particulier een auto leasen, maar ook via de werkgever (auto van de zaak). Wat zijn de fiscale gevolgen van een leaseauto en wat zijn de voordelen en nadelen van de leaseauto?

Wat is een leaseauto?

Een leaseauto is een auto die door lease ter beschikking wordt gesteld. De auto blijft het eigendom van de leasemaatschappij, die meestal ook verantwoordelijk is voor het groot onderhoud van de auto. Een auto kan door particulieren geleased worden, maar in de meeste gevallen is het de werkgever die de auto leaset voor de werknemers. Leasen is een financieringsvorm die een groot aantal voordelen met zich meebrengt. Zo kan lessee (degene die leaset) over een relatief nieuwe auto beschikken, terwijl het groot onderhoud voor rekening is van de leasemaatschappij. Nadelen zijn echter de fiscale gevollen (fiscale bijtelling) en de kosten.

Fiscale gevolgen leaseauto

Als een werknemer een leaseauto van zijn werkgever ter beschikking krijgt, krijgt hij te maken met de zogenaamde “fiscale bijtelling”. De leaseauto wordt gezien als loon in natura. Als de werknemer meer dan 500 km per jaar privé rijdt in de leaseauto, wordt de leaseauto belast. De werkgever moet dan jaarlijks 25% van de cataloguswaarde van de auto bijtellen bij het salaris van de werknemer als loon in natura. Voor zeer zuinige auto’s bedraagt de fiscale bijtelling 14%. Veel hybride auto’s vallen in deze categorie.

Door deze bijtelling voor het privégebruik van de leaseauto kan het nettoloon lager uitvallen. Als de werknemer echter aan kan tonen dat het maximum aantal kilometers (500) niet overschreden wordt door privékilometers, dan hoeft de werkgever geen fiscale bijtelling toe te passen. Woon-werkkilometers tellen niet als privékilometers.

Verklaring geen privégebruik leaseauto

Het bewijs dat de werknemer moet aanleveren om aannemelijk te maken dat de auto niet of nauwelijks voor privédoeleinden wordt gebruikt, is een kilometerregistratie. De Belastingdienst controleert door middel van camera-auto’s.

Werknemers kunnen met de “verklaring geen privégebruik” bewijzen dat zij hun leaseauto voor zakelijke doeleinden gebruiken. Met de vgpg-verklaring is de werkgever gevrijwaard van zijn verantwoordelijkheid om loonbelasting af te dragen over privégebruik van de auto van de zaak. Daarnaast is een nauwkeurige rittenadministratie van de werknemer vereist.

Boete Belastingdienst

Als de Belastingdienst constateert dat een werknemer meer dan 500 privékilometers heeft gereden met zijn auto van de zaak, terwijl hij een Verklaring geen privégebruik auto heeft, kan hij een verzuimboete verwachten van 80% van € 4.920. Door een eventuele naheffing moet de volle 100% worden betaald. Deze boete geldt ook voor een onjuiste of onvolledige rittenadministratie.

Voordelen leaseauto

Wat zijn de voordelen van een leaseauto?
  • Een leaseauto is fiscaal aantrekkelijk voor bedrijven. Er is geen eigen kapitaalinvestering vereist
  • Administratieve uitbesteding
  • Het groot onderhoud van de leaseauto wordt uitbesteed aan de leasemaatschappij
  • Kostenvast: de kosten zijn van tevoren bekend. Alleen de benzinekosten komen daar nog bij.
  • Gebruikersgemak: de leasemaatschappij regelt vrijwel alles
  • Je bent volledig verzekerd door de leasemaatschappij
  • Als er problemen zijn met de leaseauto, is vervangend vervoer eenvoudig te regelen
  • Aan het einde van de contractperiode mag je vaak weer een nieuwe auto uitkiezen

Nadelen leaseauto

  • De nadelen van de leaseauto zijn onder andere afhankelijk van de afspraken die met de leasemaatschappij zijn gemaakt.
  • De kosten van een leaseauto kunnen hoog oplopen
  • Je bouwt geen no-claim op
  • Onderhoud is soms lastig te plannen
  • In een aantal landen is een leaseauto fiscaal onaantrekkelijk voor werknemers
  • Een lager nettoloon, dus een lagere uitkering bij werkloosheid of arbeidsongeschiktheid
  • Het bijhouden van de rittenadministratie vereist nauwkeurigheid, omdat er anders problemen kunnen ontstaan met de Belastingdienst
Gerelateerde artikelen
Fiscale bijtelling leaseauto 2012Fiscale bijtelling leaseauto 2012Per 1 juli 2012 gelden er nieuwe regels voor de fiscale bijtelling voor leaseauto’s. De CO2-normen worden aangescherpt.…
Bijtelling leaseauto berekenenBijtelling leaseauto berekenenVeel werknemers met een leaseauto gebruiken de leaseauto ook privé. Prive gebruik van een leaseauto wordt door de belast…
Leaseauto per 2008 duurdernieuws uitgelichtLeaseauto per 2008 duurderOns kabinet heeft de bijtelling voor een leaseauto verhoogd naar 25 procent. Dit gaat leaserijders veel geld kosten.
Wat kost een leaseauto per maand?Wat kost een leaseauto per maand?Een leaseauto kost u over het algemeen een eigen bijdrage en bijtelling over de nieuwwaarde. U kunt er ook voor kiezen o…
Eigen auto of auto van de zaak?Eigen auto of auto van de zaak?Een auto van de zaak is een arbeidsvoorwaarde die op prijs wordt gesteld. De auto echt daadwerkelijk ook privé gaan gebr…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • HR Kiosk

Reageer op het artikel "Leaseauto: voordelen & nadelen leaseauto"

Reactie

Tim Hofstra, 08-10-2014 10:52 #1
Informatie op deze pagina is onjuist: je bouwt wel degelijk no-claim op. Indien je geen schade hebt gereden, kan je na afloop een zogenaamde leaseverklaring krijgen. Zodra je deze inlevert bij je nieuwe particuliere verzekeraar, zal deze de jaren dat je hebt geleased beschouwen als schade vrije jaren voor de no claim. Mocht je voor het leasen al schade vrije jaren hebben opgebouwd, dan worden de lease jaren in principe opgeteld bij deze oude jaren, mits je kan bewijzen (royementsverklaring of registratie in Roy-data (sinds 2008) dat je deze jaren had.

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 19-06-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 1
Schrijf mee!