InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Elektrische auto: voordelen & nadelen

Elektrische auto: voordelen & nadelen

Een elektrische auto is een auto die wordt aangedreven door een elektromotor en op elektriciteit rijdt. Tot nu toe loopt het grote publiek nog niet echt warm van de elektrische auto, omdat er naast voordelen ookveel nadelen zijn verbonden aan de elektrische auto. In dit artikel worden de voordelen en nadelen uitgebreid besproken.

Voordelen elektrische auto

Het belangrijkste voordeel van de elektrische auto is de besparing op brandstofkosten. Een elektrische auto is daarnaast milieuvriendelijker, geeft fiscaal voordeel en heeft een moderne vormgeving.

Elektriciteit goedkoper dan brandstof

Nu de brandstofprijzen stijgen, is het aantrekkelijker om op elektriciteit te rijden. Elektriciteit is goedkoper dan LPG, diesel of benzine. Een kWh kost ongeveer € 0,20. Een elektrische auto kan ongeveer 8 km rijden met 1 kWh. Voor tachtig kilometer betaalt u een bescheiden €2.

Geen wegenbelasting en geen BMP voor elektrische auto

Als u een elektrische auto bezit, bent u vrijgesteld van de BMP en de wegenbelasting. Op termijn kan dit betekenen dat u de aanschafkosten van de elektrische auto terugverdient.

De elektrische auto is milieuvriendelijk

Een ander voordeel is dat u bijdraagt aan een beter milieu. Elektrische auto’s stoten namelijk geen CO2 en fijnstof uit. Het broeikaseffect wordt dus beperkt. Ook veroorzaken ze geen stank. Als de elektrische energie uitsluitend wordt opgewekt door natuurlijke energiebronnen, zoals windenergie, is de elektrische auto zelfs geheel zonder uitstoot.

Nadelen elektrische auto

De nadelen van de elektrische auto hebben betrekking op het aantal oplaadpunten, de aanschafprijs en de duur van het opladen van uw voertuig.

Weinig oplaadpunten

Een groot probleem van de elektrische auto is het gebrek aan oplaadpunten langs de snelwegen. Er is geen sprake meer van tanken: de elektriciteit moet worden opgeladen. De angst van veel bezitters van elektrische wagens is dan ook dat ze zonder elektriciteit komen te zitten. In 2012 moeten er op zeker tienduizend openbare plaatsen oplaadpunten geïnstalleerd zijn.

Opladen accu duurt langer

Tanken is zo gedaan. Een elektrische auto daarentegen moet soms wel acht uur aan de accu staan.

Slechte arbeidsomstandigheden bij productie elektrische auto

De productie van de batterijen van de elektrische auto’s gaat gepaard met slechte arbeidsomstandigheden. Dit is gebleken uit een onderzoek dat in fabrieken in China is uitgevoerd. Er zou strengere controle moeten zijn op naleving van de mensenrechten.

Aanschafprijs elektrische auto

De aanschafprijs van de elektrische auto is tweemaal zo hoog als die van een auto met benzine – of dieselmotor. Er wordt momenteel gewerkt aan een oplossing voor de hoge aanschafprijs, zoals een subsidie voor de koper. Zo is de bijtelling voor elektrische auto’s verlaagd naar 10%.

Conclusie: voordelen & nadelen elektrische auto

Door de hoge brandstofkosten kan het aantrekkelijk zijn om een elektrische auto aan te schaffen. Elektriciteit is namelijk aanzienlijk goedkoper dan LPG, diesel of benzine. Bovendien wordt zo de CO2-uitstoot beperkt. Een ander voordeel is dat u geen wegenbelasting of BMP hoeft te betalen. Een barrière in de aanschaf van een elektrische auto is echter de hoge prijs, die ongeveer het dubbele is van een reguliere auto. Als nadeel wordt ook genoemd dat het aantal oplaadpunten zeer beperkt is. In de toekomst zal het aantal oplaadpunten toenemen. Mogelijk wordt het door subsidieregelingen aantrekkelijker om een elektrische auto aan te schaffen en zullen de prijzen dalen. U kunt dus wellicht beter wachten met de aanschaf van een elektrische auto.
Gerelateerde artikelen
Iedereen een elektrische auto?In de strijd tegen uitstoot van CO2 en fijnstof lijkt de elektrische auto de juiste oplossing te zijn. Er verschijnen st…
Autoverzekering voor elektrische auto: Waar moet u op lettenAutoverzekering voor elektrische auto: Waar moet u op lettenEr komen steeds meer elektrische auto's in Nederland. Deze vorm van autorijden brengt specifieke eisen voor de autoverze…
Geen nieuwe auto kopen op fossiele brandstofGeen nieuwe auto kopen op fossiele brandstofMet een nieuwe auto kun je tegenwoordig tien tot vijftien jaar vooruit. Is het wel slim om nog een auto te kopen op foss…
Belasting: vrijstelling voor elektrische auto'sBelasting: vrijstelling voor elektrische auto'sSteeds meer mensen kopen een elektrische auto. Het is aantrekkelijk om een elektrische auto te kopen vanwege de vrijstel…
Koop nu een elektrische auto!Een elektrische auto kopen is geen toekomstmuziek. Hij is te koop in Nederland. Er zij meerdere elektrische modellen lev…
Bronnen en referenties
  • NOS journaal 07-04-2011
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Elektrische auto: voordelen & nadelen"

Reactie

A. A., 29-10-2016 21:01 #1
Waar zijn de nadelen?

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 07-04-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 1
Schrijf mee!