InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Aquaplaning; autorijden in de regen

Aquaplaning; autorijden in de regen

Aquaplaning; autorijden in de regen Als je tijdens het autorijden al eens met aquaplaning te maken hebt gehad en je bent daar zonder kleerscheuren van af gekomen heb je geluk gehad of je hebt de juiste handelingen verricht. Wanneer je het voor het eerst meemaakt, krijg je de schrik van je leven. Je stuurt, maar er gebeurt niets.

Wat is aquaplaning

Aquaplaning kan plaats vinden als je in de regen rijdt. Normaal gesproken hebben de banden contact met de weg en kunnen ze daar druk op uitoefenen en zo je in staat stellen om te sturen. Nu kan het afhankelijk van een aantal (beïnvloedbare) factoren gebeuren dat de banden door de hoeveelheid water geen contact meer hebben met de weg. De banden(profielen) kunnen het aanbod van water niet verwerken en drijven op een film van water. Dan is er sprake van aquaplaning.

Wat zijn de beïnvloedbare factoren

  • De profieldiepte van de banden
  • De breedte van de profielen
  • Het soort banden
  • De snelheid van de auto
  • De breedte van de banden
  • De bandenspanning

Uitleg beïnvloedbare factoren

  • Bredere en diepere profielen van de banden stellen de banden in staat meer water te verwerken.
  • Winterbanden zijn vaak voorzien van bredere profielen en zijn ook smaller.
  • Hoe sneller de auto rijdt, des te meer water moet er als het ware worden weggegwerkt onder de banden.
  • Een bredere band moet meer water afvoeren.
  • Een hoge bandenspanning genereert een grote druk op een kleiner vlak, dus minder kans op aquaplaning.

Nederland, regenland

In Nederland regent het regelmatig. Als je daar de keus voor je banden van laat afhangen, koop je een niet brede band, met diepe brede profielen. Er zijn mensen die het hele jaar op winterbanden rijden. Een nadeel van winterbanden is dat ze in de zomer relatief snel(ler) slijten dan zomerbanden. Een goede band en op tijd je snelheid aan de weersomstandigheden aanpassen geeft je de grootste kans om de aquaplaning te ontlopen.

Wat doe je als je toch aquaplaning meemaakt

  • In ieder geval ga je niet remmen (wel remmen is vragen om een flinke schuiver)
  • Gas los, langzaam op de motor afremmen, maar niet uit zín koppeling halen
  • Het stuur, dat blijf je vasthouden zonder de gekozen richting aan te passen. Rijd je in een bocht, dan blijf je die richting volgen.

Tot slot

Net als dat je om de zoveel tijd of gereden kilometers je olie moet peilen, moet je ook met enige regelmaat de profieldiepte van je autobanden nameten. Als je nog zo rond de 2 mm profiel hebt wordt het tijd de banden te vervangen.
© 2007 - 2019 Boxzoo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Autobanden tijdig vervangenAutobanden tijdig vervangenDe staat waarin autobanden verkeren, beïnvloedt voor een groot deel het rijgedrag van de auto en de veiligheid tijdens h…
Doorrijden op winterbandenWinterbanden zijn speciaal ontworpen om goed te functioneren bij lage temperaturen en op sneeuw en ijs. De groeven en in…
Controleer maandelijks uw bandenspanningBanden zijn het enige contact van de auto met het wegdek. Afgesleten of versleten banden zijn levensgevaarlijk. Met afge…
Tips voor zuinig autorijdenTips voor zuinig autorijdenHieronder geef ik tips voor milieubewuster en zuiniger autorijden. Lang niet iedereen maakt optimaal gebruik van de moge…
Rijexamen: Het Nieuwe Rijden, wat kun je verwachten?Rijexamen: Het Nieuwe Rijden, wat kun je verwachten?Eindelijk is het dan zo ver, je mag afrijden! Maar wat kun je nu eigenlijk verwachten op een rijexamen? Wat zijn puntjes…

Reageer op het artikel "Aquaplaning; autorijden in de regen"

Reactie

Gert Doornekamp, 18-05-2008 15:34 #1
Reactie op aquaplaning:

Gas loslaten is een goede optie, maar ook ontkoppelen om de bandsnelheid weer te synchroniseren met de rijsnelheid! Ontkoppel je niet dan gaat de motorrem werken en zal het slippen doorgaan.

Infoteur: Boxzoo
Laatste update: 19-08-2007
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 1
Schrijf mee!