InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Elektrische wagen van vandaag, antwoorden op al uw vragen!

Elektrische wagen van vandaag, antwoorden op al uw vragen!

Elektrische wagen van vandaag, antwoorden op al uw vragen! De elektrische wagen zal in 2010 zijn opmars maken. Bijna iedere autoconstructeur heeft reeds zijn elektrische bolide op de markt of in de planning. Consumenten schrikken echter vaak terug wanneer ze de prijs zien en wanneer ze zien hoeveel kilometer de wagen maar kan rijden. Toch is het vaak interessant om de opties te overwegen, vaak zijn deze milieuvriendelijke wagens toch goedkoper op langere termijn.

In dit artikel

Hoe ver kan een elektrische wagen rijden?

De eerste belangrijke vraag die je jezelf moet stellen is; "Hoe ver rij ik gemiddeld met mijn wagen"? Is dat niet meer dan 100 kilometer, dan zal een elektrische wagen de perfecte match zijn. Met die 100 kilometer bedoelen we dan nog per dag zonder dat u tijdens de dag een oplaadpunt tegenkomt. De meeste elektrische wagens rijden wanneer ze een nachtje thuis opgeladen hebben gemiddeld zo'n 150 kilometer. Een afstand waar meer dan 50% van de bevolking een halve week over doet.

Is het goedkoper om op elektriciteit te rijden?

Het antwoord op deze vraag is simpelweg ja! U zal gemiddeld 70% minder moeten uitgeven in tegenstelling tot een benzinemotor om uw bolide te doen rijden. Wanneer u dan nog eens zonnepanelen bij uw thuis hebt kan u bijna stellen dat u simpelweg gratis rijdt. Wanneer de wagen dan nog eens op het bedrijf wordt opgeladen en de energiekosten lager of aftrekbaar zijn zal de winst nog stijgen! In dat geval zal u zo'n 85% minder uitgeven aan een elektrische wagen dan aan een wagen met benzinemotor.

Is het rendabel om zo'n dure elektrische wagen te kopen?

Hoewel het goedkoper is om op elektriciteit te rijden zijn de wagens soms wat duurder. De som moet echter pas gemaakt worden wanneer u de wagen afschrijft en wanneer u dan alle belastingverminderingen en andere voordelen zoals goedkoper 'tanken' aftrekt van de catalogusprijs zal u wellicht goedkoper uitkomen. Een snelle rekensom zegt dat u jaarlijks 1.100 EUR kan besparen wanneer u 15.000 km. rijdt met een elektrische wagen in plaats van met een wagen met benzinemotor. Dit is natuurlijk afhankelijk van het type motor. Maar de rekensom is snel gemaakt en wanneer u voldoende kilometers rijdt met uw elektrische wagen én hem lang genoeg houdt, zal u er zeker winst op maken. Zonder twijfel zelfs.

Hoe wordt een elektrische wagen opgeladen?

Thuis of op het werk

Opladen van een elektrische wagen is erg simpel! Gewoon de wagen verbinden met het elektriciteitsnet en wachten. Om een elektrische wagen volledig op te laden met 220 volt (de gewone stopcontacten) zal u zo'n 6 uur geduld moeten hebben. De wagen kan dus perfect 's nachts opgeladen worden om zo de volgende dag weer een volledig opgeladen batterij te hebben. Ook wanneer u aan het werk bent kan de wagen gewoon opgeladen worden om weer met een vers opgeladen batterij te kunnen vertrekken na het werk. De wagen kan echter ook in minder dan een half uur opgeladen worden mits een hoger voltage.

In het openbaar

Een andere mogelijkheid zijn dan weer de oplaadstations. Het is echter zeer twijfelachtig of deze ooit echt rendabel zullen zijn. Een elektrische wagen is namelijk niet in enkele minuten 'volgetankt' zoals een benzinemotor. In de toekomst kunnen er echter wel parkeerautomaten geplaatst worden, de wagen wordt dan opgeladen terwijl u parkeert en u betaald uiteindelijk wat u verbruikt hebt. Het is dan wel logisch dat dit meer kost dan uw wagen thuis of op het werk opladen.
Reserve-energie
Het is natuurlijk altijd mogelijk dat u autopech krijgt, net zoals bij de klassieke verbrandingsmotor. Wanneer de batterij onverwachts leeg is en u geen tijd heeft om wegenwacht te bellen kan u gewoon uw reservebatterij aankoppelen om zo weer gewoon verder te rijen. Deze reservebatterij is voor de meeste wagens echter wel een optie.

Krijg ik ook een belastingvoordeel op een elektrische wagen?

Alle elektrische auto's en ook vele wagens met een verbrandingsmotor zijn in Nederland volledig vrijgesteld van wegenbelasting.
Gerelateerde artikelen
Waarom is de benzinetank veel eerder leeg in de winter?Waarom is de benzinetank veel eerder leeg in de winter?In de winter is de benzinetank veel eerder leeg. En dat heeft een reden. Maar de meeste mensen weten niet waarom de benz…
Hybride wagens de moeite waard?Hybride wagens de moeite waard?We horen er steeds meer over en ze duiken almaar meer in het straatbeeld op. Maar wat is dat nu eigenlijk een hybride wa…
Elektrisch autorijden: voor wie en hoe werkt het?Elektrisch autorijden: voor wie en hoe werkt het?Elektrisch autorijden is schoon autorijden, maar ook altijd opletten dat er een oplaadpaal in de buurt is. Bovendien lig…
Elektrische auto: voordelen & nadelenEen elektrische auto is een auto die wordt aangedreven door een elektromotor en op elektriciteit rijdt. Tot nu toe loopt…
Elektrische auto standaard vanaf 2025Elektrische auto standaard vanaf 2025Volgens een Duitse studie moet pas vanaf 2015 met een doorbraak van de elektrische auto gerekend worden. Het zal zelfs t…

Reageer op het artikel "Elektrische wagen van vandaag, antwoorden op al uw vragen!"

Infoteur: Harrys
Gepubliceerd: 10-03-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!