InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Belasting op zuinige auto's 2018

Belasting op zuinige auto's 2018

Eigenaren van zuinige auto’s genieten een behoorlijk belastingvoordeel. Hoeveel is de BPM en motorrijtuigenbelasting voor zuinige en zeer zuinige auto’s? Zeer zuinige auto’s zijn zelfs volledig vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting de komende jaren. Net als in 2017, betaalt u in 2018 geen wegenbelasting voor een volledig elektrische auto. Dit blijft zo tot en met 2020. Het kabinet wil zo volledig elektrisch rijden stimuleren. En draagt zo bij aan een beter klimaat en milieu.

Mrb plug-in hybride auto in 2018

Een plug-in hybride auto heet ook wel een plug-in hybrid electric vehicle (PHEV). Sinds 2017 gaat de berekening van de mrb voor dit soort auto’s over het hele gewicht. Inclusief de accu. Tot 2017 werd het gewicht van de accu in mindering gebracht bij de berekening van de mrb (kilocorrectie).

Plug-in hybride auto’s rijden een veel kleiner deel van hun kilometers elektrisch dan verwacht. Daardoor zijn ze minder energiezuinig en milieuvriendelijk. Daarom bouwt het kabinet de belastingvoordelen voor plug-ins de komende jaren af.

Voor plug-in hybride auto’s geldt tot en met 2020 een halftarief in de mrb. Dit betekent dat u de helft van het tarief voor een gewone auto betaalt.

Geen belasting voor elektrische auto’s

Goed nieuws voor eigenaren van elektrische auto’s: zij hoeven voorlopig geen BPM te betalen. De vrijstelling geldt tot 2018. Eerst zou de maatregel vervallen in juli 2013, maar deze periode is verlengd tot 2018, omdat dan naar verwachting de afbouw van de BPM is voltooid.

Fiscale bijtelling auto van de zaak – elektrische auto

De auto van de zaak moet bij het inkomen op worden geteld (mits hij ook privé is gebruikt): de fiscale bijtelling. De maatregel stimuleert werknemers om te kiezen voor een elektrische auto. De brandstofkosten zijn lager dan bij reguliere personenauto’s.Het bijtellingspercentage voor privégebruik van een volelektrische auto is 4%, net als in 2017. Dit blijft zo tot en met 2020.

Fiscale bijtelling auto van de zaak PHEV

In 2018 is het bijtellingspercentage voor nieuwe plug-in hybride auto’s 22%. De bijtelling voor plug-in hybrides blijft 22% tot 2020. Een plug-in hybride auto heet ook wel een plug-in hybrid electric vehicle (PHEV).

Fiscale bijtelling auto van de zaak gewone en zuinige auto in 2018

Heeft uw nieuwe auto een CO2-uitstoot van 106 gram per kilometer of meer? Dan geldt van 2018 tot 2020 het algemene bijtellingspercentage van 22%. Dit was in 2017 ook 22%.

Voorbeelden van zeer zuinige auto’s

Zeer zuinige auto’s op benzine zijn onder andere de volgende:
  • Toyota Aygo
  • Suzuki Alto
  • Smart mhd
  • Daihatsu Cuore
  • Honda Insight/Civic
  • Toyota Prius

Op het gebied van dieselpersonenauto’s zijn dat alleen de smart cdi en de Polo BlueMotion 1.2 TDI

Goedkope zuinige auto's

Zuinige auto's zijn niet altijd duur. In het artikel Goedkope zuinige auto's vindt u een lijst met zuinige, goedkope auto's vanaf €6.795, zoals Kia Picanto en Ford Ka.
Gerelateerde artikelen
Goedkope zuinige auto'sGoedkope zuinige auto'sEen gloednieuwe, zuinige auto hoeft niet altijd onbetaalbaar te zijn. Belastingvrije, zuinige auto’s zijn al op de markt…
Autobelasting (BPM en MRB) 2014: tarieven en wijzigingenAutobelasting (BPM en MRB) 2014: tarieven en wijzigingenIn 2014 wijzigt een aantal zaken met betrekking tot de motorrijtuigenbelasting oftewel de Belasting van personenauto’s e…
Nieuwe bijtelling auto 2019Nieuwe bijtelling auto 2019De bijtelling voor een auto in 2019 verloopt volgens nieuwe regels, een nieuw stelsel. De grootste verandering van deze…
Belasting: vrijstelling voor elektrische auto'sBelasting: vrijstelling voor elektrische auto'sSteeds meer mensen kopen een elektrische auto. Het is aantrekkelijk om een elektrische auto te kopen vanwege de vrijstel…
Bijtelling auto 2013-2014Bijtelling auto 2013-2014Een auto van de zaak in 2013 en 2014, een leaseauto, betekenen nieuwe regels voor uw fiscale bijtelling bij uw inkomen.…
Bronnen en referenties
  • http://auto-en-vervoer.infonu.nl/auto/67663-goedkope-zuinige-autos.html

Reageer op het artikel "Belasting op zuinige auto's 2018"

Reacties

A. Schaap, 02-08-2017 15:38 #2
Wij hebben een Toyota Aurus 1.8 hybrid CVT automaat Dy van 2011 gekocht
bij onze eerste motorrijtuigenbelasting aanslag betaalde wij 116,04 basis bedrag en 62,83 Provinciale opcenten
Is dit bedrag van 62,83 per jaar?

J. V. Vliet, 12-11-2011 18:23 #1
Volgens Volkswagen dealer zal ik bij aankoop van een nieuwe Bluem. Polo diesel 1.2 met een uitstoot van 90 g. vrij zijn van het betalen van wegenbelasting, zolang de auto in mijn bezit blift, al is dat bvb 10 jaar lang. Is dat juist?

Infoteur: Rebeccahoogers
Laatste update: 16-07-2018
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 2
Schrijf mee!