InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Belasting op zuinige auto's 2012 & 2013

Belasting op zuinige auto's 2012 & 2013

Eigenaren van zuinige auto’s genieten een behoorlijk belastingvoordeel. Hoeveel is de BPM en motorrijtuigenbelasting voor zuinige en zeer zuinige auto’s? Zeer zuinige auto’s zijn zelfs volledig vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting de komende jaren.

Belasting BPM zuinige auto’s

De korting op de BPM op zuinige auto's wordt verhoogd van € 500 naar € 700. BPM is de afkorting van Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen. Onder “zuinige auto’s” wordt verstaan: benzineauto’s met een CO2-uitstoot tussen 110 en 120 g/km. Voor dieselauto’s geldt een CO2-uitstoot tussen de 95 en 104 g/km.

Geen belasting voor elektrische auto’s

Goed nieuws voor eigenaren van elektrische auto’s: zij hoeven voorlopig geen BPM te betalen. De vrijstelling geldt tot 2018. Eerst zou de maatregel vervallen in juli 2013, maar deze periode is verlengd tot 2018, omdat dan naar verwachting de afbouw van de BPM is voltooid.

Fiscale bijtelling auto van de zaak – elektrische auto

De auto van de zaak moet bij het inkomen op worden geteld (mits hij ook privé is gebruikt): de fiscale bijtelling. Electrische auto’s hebben geen fiscale bijtelling voor de auto van de zaak in 2011 en 2012. In 2012 t/m 2015 zal de fiscale bijtelling 7% bedragen. De maatregel stimuleert werknemers om te kiezen voor een elektrische auto. De brandstofkosten zijn lager dan bij reguliere personenauto’s.

Euro-6 dieselpersonenenauto’s en BPM

De aanschaf van dieselpersonenauto’s met een Euro-6 norm, wordt gestimuleerd door middel van een korting. Deze korting bedraagt €1.500 in 2011, €1.000 in 2012 en €500 in 2013. In 2014 is deze korting naar verwachting niet meer nodig, omdat het aantal personendieselauto’s met een Euro-6 norm dan behoorlijk groot is.

Motorrijtuigenbelasting voor zeer zuinige auto’s

Eigenaren van zeer zuinige auto’s hoeven geen motorrijtuigenbelasting te betalen. Personenauto’s op diesel met een CO2-uitstoot van maximaal 95 g/km en personenauto’s met een CO2-uitstoot van 110 g/km die op benzine rijden, vallen onder de noemer “zeer zuinige auto’s “ en zijn dus vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting.

Voorbeelden van zeer zuinige auto’s

Zeer zuinige auto’s op benzine zijn onder andere de volgende:
  • Toyota Aygo
  • Suzuki Alto
  • Smart mhd
  • Daihatsu Cuore
  • Honda Insight/Civic
  • Toyota Prius

Op het gebied van dieselpersonenauto’s zijn dat alleen de smart cdi en de Polo BlueMotion 1.2 TDI

Goedkope zuinige auto's

Zuinige auto's zijn niet altijd duur. In het artikel Goedkope zuinige auto's vindt u een lijst met zuinige, goedkope auto's vanaf €6.795, zoals Kia Picanto en Ford Ka.
Gerelateerde artikelen
Goedkope zuinige auto'sGoedkope zuinige auto'sEen gloednieuwe, zuinige auto hoeft niet altijd onbetaalbaar te zijn. Belastingvrije, zuinige auto’s zijn al op de markt…
Hoeveel motorrijtuigenbelasting moet ik betalen?Een auto bezitten en gebruiken kost u veel geld. Eén van de vaste lasten is de motorrijtuigenbelasting. De hoogte van he…
Bijtelling auto 2013-2014Bijtelling auto 2013-2014Een auto van de zaak in 2013 en 2014, een leaseauto, betekenen nieuwe regels voor uw fiscale bijtelling bij uw inkomen.…
Belastingdienst stimuleert zuinig rijden 2015 met lagere bpmBelastingdienst stimuleert zuinig rijden 2015 met lagere bpmZuinig rijden in 2015 en 2016 loont, maar de eisen worden wel steeds strenger. Zuinige auto's met minder uitstoot van CO…
Wegenbelasting berekenen: Motorrijtuigenbelasting in 2012Wat is wegenbelasting nou eigenlijk? Is dat hetzelfde als motorrijtuigenbelasting? Hoeveel wegenbelasting moet je per ja…
Bronnen en referenties
  • http://auto-en-vervoer.infonu.nl/auto/67663-goedkope-zuinige-autos.html

Reageer op het artikel "Belasting op zuinige auto's 2012 & 2013"

Reacties

A. Schaap, 02-08-2017 15:38 #2
Wij hebben een Toyota Aurus 1.8 hybrid CVT automaat Dy van 2011 gekocht
bij onze eerste motorrijtuigenbelasting aanslag betaalde wij 116,04 basis bedrag en 62,83 Provinciale opcenten
Is dit bedrag van 62,83 per jaar?

J. V. Vliet, 12-11-2011 18:23 #1
Volgens Volkswagen dealer zal ik bij aankoop van een nieuwe Bluem. Polo diesel 1.2 met een uitstoot van 90 g. vrij zijn van het betalen van wegenbelasting, zolang de auto in mijn bezit blift, al is dat bvb 10 jaar lang. Is dat juist?

Infoteur: Rebeccahoogers
Laatste update: 19-01-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 2
Schrijf mee!