InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > De Ford S-MAX, groot en ruim

De Ford S-MAX, groot en ruim

De sportieve uitvoering van de Ford Galaxy is de S-MAX. Een wagen met heel veel ruimte, die er bovendien stoer en sportief uitziet. Daarnaast heeft de Ford S-MAX heel wat extra's voor wie dat wil. De hellinghulp bijvoorbeeld of de Powershift automaat maakt de Ford S-MAX tot een bijzonder ruime en wendbare wagen.

Wagen met veel ruimte

Spacewagens zijn wagens die heel veel ruimte bieden aan zowel mensen als spullen, maar tevens een luxe personenwagen zijn. De eerste auto’s die op dat gebied op de markt kwamen waren de:
  • Chrysler Voyager
  • Renault Espace

Daarna volgende veel andere merken. De auto’s die multifunctionele spacewagons of Multi purpose vehicle werden genoemd werden ook door Ford en Volkswagen opgepakt. Zij bouwden samen in de fabriek AutoEuropa in Portugal de VW Sharan en de Ford Galaxy. Daarna brachten ze ook nog de Seat Alhambra op de markt. VW zit in 2010 nog steeds in die fabriek en produceert, Ford is in 2006 afgehaakt. Die ging zich vanaf dat moment bezig houden met de wat kleinere en goedkopere spacewagons.

Ford Galaxy

De Ford Galaxy wordt vanaf dat moment in Belgie gebouwd. Het is een heel andere wagen dan de oorspronkelijke VW Sharan. De S-Max is nu een hele nieuwe versie daarvan, waarbij de vormen het andere karakter moeten benadrukken.

Waarom is de Ford S-MAX anders dan de Ford Galaxy?

De S-MAX is een sportieve auto. Het heeft een andere vorm dan de Galaxy. Zo loopt de daklijn aan de achterkant schuin af. Het andere uiterlijk van de Ford S-MAX heeft er wel voor gezorgd dat er aan ruimte moest worden ingeboet. Daarbij gaat het echter alleen maar om de hoogte. De X-MAX is een stoere en sportieve wagen.

De X-MAX: de basisversie

Natuurlijk kan de Ford X-MAX in allerlei luxe versies worden verkregen. De basis is echter ook al stoer genoeg. De meest basale versie kost 36.000 euro, maar hij kan een upgrading krijgen waarbij de uiteindelijke prijs dan 55.000 euro wordt.

Optioneel bij de X-MAS Ford

Optioneel kan er natuurlijk van alles verkrijgen worden bij de X-MAS Ford. Dit zijn onder andere:
  1. Titanium uitvoering
  2. Nieuwe 2.0 liter STCi-motor (203 pk)
  3. Powershift-automaat
  4. Pakket met slimme cruise control, actief onderstel, hellinghulp en keyless entry

Adaptieve cruise control bij de X-MAS Ford

De adaptieve Cruise control van de X-MAS Ford zorgt niet alleen voor de ingestelde snelheid, maar ook voor een goede afstand tot de automobilist die voor je rijdt. Dat doen de meeste cruise controls dus absoluut niet. Hij remt dus als je te dichtbij de voorganger komt.

Hellinghulp X-MAS Ford

De Hellinghulp is ook zo’n bijzonder onderdeel. Als je op een heuvel moet stoppen, houdt de hellinghulp de rem vast totdat de auto weer wegrijdt.

De Powershift automaat van X-MAS

De Ford Powershift is een automaat die supersnel schakelt in één van de zes versnellingen. Hij heeft bovendien een dubbele koppeling.

Ook bijzonder aan de X-MAS Ford

Verder heel bijzonder aan de X-MAS Ford zijn:
  • De parkeersensoren
  • De achteruitrijcamera
  • Bandenspanningcontrole
  • Stembediening
  • Startknop

Ford X-MAS rijdt heel soepel

De Ford S-MAS rijdt lekker door bochten en helt niet over. Hij is prima te manoeuvreren en je hebt niet het idee dat je in een veel grotere auto rijdt. Wel van belang is misschien te zeggen dat de wagens met ESP en CCP – een stabiliteitsysteem met continuously controlled damping voor een heel optimale wielophanging en rijcomfort zorgt.

De stoelen in de Ford X-MAS

De stoelen in de Ford X-MAS zijn groot een elektrisch te verstellen. Bovendien zijn ze voorin voorzien van stoelverwarming en kunnen ze in de zomer ventileren. De voorruit, de buitenspiegels en de ruitensproeiers hebben voorruitverwarming.
Gerelateerde artikelen
Ford Mustang: een van de bekendste modellen van FordFord Mustang: een van de bekendste modellen van FordEen van de bekendste modellen van Ford is de Ford Mustang. De eerste Ford Mustang werd gebouwd in 1964.
De T-Ford, het eerste massamobielHij zette de wereld op wielen: Henry Ford. In zestien jaar tijd werden maar liefs vijftien miljoen exemplaren van zijn T…
Autokosten - Minst pechgevoelige auto's in hun klasseAutokosten - Minst pechgevoelige auto's in hun klasseAuto's - de minst pechgevoelige auto's in hun klasse. De DEKRA (DEutscher KRAftfahrzeug Überwachungsverein) is opgericht…
Top 10 meest verkochte en zuinigste auto'sTop 10 meest verkochte en zuinigste auto'sWe kunnen tegenwoordig niet meer zonder onze auto. De autohandel blijft daardoor een lucratieve handel. Maar wat zijn no…
Moderne auto specificatiesModerne auto specificatiesTegenwoordig hebben auto's zeer moderne en erg handige specificaties. Deze specificaties zorgen voor meer gemak en veili…
Bronnen en referenties
  • Ford Leeuwarer Courant

Reageer op het artikel "De Ford S-MAX, groot en ruim"

Infoteur: Singalees
Gepubliceerd: 25-12-2010
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!