InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Beste winterbanden

Beste winterbanden

Beste winterbanden Er is een toenemende vraag naar winterbanden. Dat komt door de grote hoeveelheid sneeuw in Nederland de afgelopen jaren. Daardoor willen ook veel meer mensen winterbanden kopen. In Duitsland zijn winterbanden al verplicht. De ANWB heeft onderzoek gedaan naar wat de beste en meest veilige winterbanden zijn. Door de strenge winters de afgelopen paar jaar is er een toegenomen vraag in Nederland naar winterbanden gekomen. Het afgelopen decennia, eigenlijk sinds 1997 toen de laatste Elfstedentocht werd getreden, heeft Nederland nauwelijks meer te maken gehad met veel sneeuw of ijs. De keren dat het gesneeuwd had was het de volgende dag meestal al weer weg gedooid. In de winter van 2009 en 2010 kende Nederland langere periodes met sneeuw. Daardoor nam de vraag naar winterbanden ook toe. Tot dan toe werden deze vooral gebruikt wanneer Nederlanders op vakantie gingen naar bijvoorbeeld Duitsland en Oostenrijk. In die landen zijn ze zelfs verplicht met sneeuw.

Beste winterbanden

Het voordeel van winterbanden is dat u meer grip op de weg heeft. Ze hebben meer profiel dan normale zomerbanden en daardoor zult u minder snel gaan slibben. Het helpt ook om weg te komen wanneer uw auto midden in de sneeuw staat geparkeerd. De band heeft eerder grip en gaat daarom niet nodeloos ronddraaien. Een ander voordeel van winterbanden is dat ook een minder lange remweg heeft. In winterse omstandigheden zijn ze dus niet alleen comfortabeler, maar ook veiliger op de weg. De vraag is zo fors toegenomen dat er zelfs wachtrijen zijn ontstaan bij leveranciers voor mensen die op zoek zijn naar winterbanden.

Wat zijn de beste winterbanden?

De ANWB heeft in 2010 onderzoek gedaan naar wat de meest veilige banden zijn. Ook is gekeken naar de kwaliteit, hoelang gaan banden bijvoorbeeld mee? De ANWB is een gezaghebbend instituut in Nederland onder automobilisten. Daarom wordt er waarde gehecht aan hun oordeel. In totaal heeft de ANWB 28 verschillende banden van verschillende fabrikanten getest. Ze heeft twee verschillende maten getest, namelijk de 185/64R15T en de 225/45R17H. Deze eerste band zit vooral onder de meer kleinere auto’s als de Citroën C3, Opel Corsa en de Peugeot. De tweede band is breder en zit vooral onder de BMW, de Audi A4 en de Volvo. Naast de kwaliteit is er ook gekeken naar milieuaspecten, zoals hoe het brandstofverbruik is (dat is te meten door te kijken naar de weerstand), de chemische samenstelling van de band en de geluidsproductie. Hieronder vindt u de vijf beste banden van elke soort zoals uit het onderzoek bleef.

Serie 185/64R15T

Merk/type Droog 15 procentNat 30 procentVerbruikEindoordeel (schaal 1 op 4)
Dunlop Winter Sport 3D MO Voldoende/goed Goed Goed4
Goodyear Ultratrip 7+ Voldoende/goed Goed Goed 4
Esatar Supergrip 7Voldoende/goedGoed Goed 4
Continental W.Contact TS830tVoldoende Goed Goed3
Fulda Kristal Montero Voldoende/goedVoldoendeExtra goed 3

Serie 225/45R17H

Michelin Alpin A4 Voldoende/goed Goed Voldoende/goed 4
Continental W.Contact TS830p Voldoende/goed Goed Goed 4
Dunlop SP Winter Sport 3D Voldoende/goedGoedVoldoende/goed 4
Uniroyal MS plus 66Voldoende/goed Goed Voldoende 3
Semperit Speed-Grip Goed Goed Voldoende 3
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Beste winterbanden"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 20-10-2015
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!