InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > De kosten van winterbanden

De kosten van winterbanden

Wat kosten winterbanden? Wat zijn de voordelen, en wat is voordeliger: kopen of huren? Dat winterbanden de veiligheid in het verkeer verhogen, is algemeen bekend. Vaak zijn winterbanden goedkoper dan je denkt.

Verschil tussen winterbanden en gewone banden

Winterbanden hebben onder winterse omstandigheden, zoals sneeuw en ijzel, meer grip op het wegdek. Winterbanden komen de veiligheid op de weg ten goede. Het is onverstandig om het hele jaar door met winterbanden te rijden, omdat de remweg toeneemt bij hogere temperaturen en de winterbanden daarom hun effect verliezen.

Het verschil tussen winterbanden en gewone banden wordt veroorzaakt door het materiaal. Winterbanden bevatten een ander soort rubber en hebben meer profiel dan “gewone” banden.

Voordelen van winterbanden

Het grootste voordeel van winterbanden is de verhoogde veiligheid. Denk hierbij niet alleen aan lichamelijk letsel dat wordt voorkomen, maar ook aan schade aan het voertuig. De verzekeringspremie kan dan gunstiger zijn. Daarnaast merk je tijdens het besturen van de auto duidelijk voordelen, zoals meer grip op de weg en een beter te beheersen voertuig.

Het effect van winterbanden

Uit een remproef van 50 km/h is gebleken dat:
  • De remweg op een besneeuwde weg 30 meter is voor een auto met winterbanden, tegenover 60 meter voor een auto met zomerbanden.

Vierseizoenenband

Naast de winterband bestaat er ook een “vierseizoenenband”. Deze kan het hele jaar door onder de auto. Je hebt echter wel eerder sneeuwkettingen nodig dan met winterbanden.

Zijn winterbanden verplicht?

In typische wintersportlanden, zoals Duitsland, Zweden, Zwitserland en Noorwegen, bestaat de verplichting dat er winterbanden gemonteerd zijn als er sneeuw op de wegen ligt. Wie geen winterbanden heeft, riskeert een boete van €40.

Wat kosten winterbanden?

De kosten van winterbanden: De prijzen van winterbanden verschillen niet veel van die van zomerbanden. Over het algemeen zijn winterbanden iets duurder. Ze variëren van €200 tot €700 per set van vier banden. In de onderstaande tabel wordt een overzicht gegeven van de prijzen van winterbanden van een aantal bekende merken.

MerkTypePrijs
Star Peformer205/55 R16 91H € 98,80
Nankang Snow SV-2 205/55 R16 91H € 102,20
Pneumant PN 150 Wintec 205/55 R16 91H€ 117,90
Dunlop SP WINTER SPORT 3D 205/55 R16 91H € 130,30
Bridgestone Blizzak LM-30 205/55 R16 91H € 144,00
Kumho KW23 205/55 R16 91H € 118,40

Het kopen van winterbanden

Voor winterbanden geldt vaak dat je beter winterbanden kunt nemen die wat duurder zijn en goed van kwaliteit dan goedkope varianten. Je kunt winterbanden kopen bij een autodealer, maar er zijn ook veel online shops die winterbanden aanbieden.

Winterbanden huren

Als je tijdelijk winterbanden nodig hebt, omdat je bijvoorbeeld op skivakantie gaat, bestaat er de mogelijkheid om winterbanden te huren. De kosten bedragen ongeveer €10 per dag. Er worden echter extra kosten in rekening gebracht door de dealer. De conclusie is dat je winterbanden beter kunt kopen.
Gerelateerde artikelen
Winterbanden bij winterse weersomstandigheden in OostenrijkWinterbanden bij winterse weersomstandigheden in OostenrijkIn Oostenrijk is het bij wet verplicht gesteld om in de periode van 1 november tot 15 april de auto te voorzien van wint…
Winterbanden: Kosten kopen en huren van winterbandenWanneer de zomer voorbij is, wordt het tijd om na te denken over veilig rijden in koude en ijzel. Winterbanden zijn een…
Winterbanden DuitslandWinterbanden DuitslandDe vraag die bij velen opkomt als men met de auto van plan is in de winter naar Duitsland te gaan of door Duitsland heen…
Wat u moet weten over winterbandenBij winterse omstandigheden is het rijden op winterbanden aan te raden. In veel landen is het verplicht gesteld, omdat h…
Wel of geen winterbanden?Winterbanden. De ene autorijder ziet het nut er niet van in, de ander verkiest veiligheid boven alles. Waarom zou je eig…

Reageer op het artikel "De kosten van winterbanden"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 19-12-2010
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!