InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Tips voor de aanschaf van uw eerste auto

Tips voor de aanschaf van uw eerste auto

Net uw rijbewijs gehaald? Of bent u, na lang in iemand anders zijn auto gereden te hebben, nu zelf opzoek naar een eigen auto? Bij de aanschaf van een auto komt veel kijken, een auto kost veel geld en daarom wil u ook dat deze auto veilig is en geen gebreken heeft. Bij een nieuwe auto zal u niet veel last hebben van gebreken of beperkte veiligheid. Vaak zit op nieuwe auto's zelfs garantie. Bij tweedehands auto's is het risico voor het kopen van een auto toch iets groter.

Kijk eerst goed rond

Bij het kopen van een auto is het belangrijk dat u geen overhaaste beslissingen neemt. Auto's kosten veel geld, zowel in aanschaf als in onderhoud. Daarom is het altijd belangrijk goed rond te kijken op internet bijvoorbeeld. Er staan vaak erg veel auto's op internet. Ook vaak veel dezelfde maar toch is de ene auto de andere niet. Als u echt goed in uw hoofd heeft wat voor auto u wilt kunt u verder gaan kijken.

Kosten voor alleen de auto

Auto's zijn er in verschillende prijzen. Dit is erg afhankelijk van wat u voor auto wil rijden, hoe groot de auto is, hoe oud de auto is en de gebreken en kilometerstand van de auto. Een kleine oude auto met wat gebreken en een erg hoge kilometerstand zal minder kosten dan een redelijk nieuwe auto met weinig kilometers op de teller. Toch is in de wereld van de auto's goedkoop soms erg duurkoop. Reparaties aan een auto kosten niet niks, daarom is het belangrijk goed in uw hoofd een prijsklasse te prenten en in deze prijsklasse een auto te zoeken.

APK keuringen

De meeste auto's moeten elk jaar APK gekeurd worden. Met deze APK mag de auto een jaar rondrijden en vervolgens moet de auto opnieuw worden gekeurd. Oude auto's met gebreken komen erg moeilijk door de APK keuring heen, vaak moet hiervoor veel vervangen worden en gerepareerd. Dit kost een berg geld, vraag uzelf daarom af of dit de auto wel waard is.
U kunt het beste een auto met een nieuwe APK kopen, dit houdt in dat als u een auto koopt in november of december 2010 de APK ook het volgende jaar rond november december 2011 verloopt en dus de auto opnieuw gekeurd moet worden. Hierdoor kunt u toch een jaar met de auto rijden en uzelf dan afvragen of u de auto de moeite waard vind APK te keuren en er dus nog mee te gaan rijden of de auto te verkopen.

Kilometerstand

Elke auto heeft ook een kilometerstand, dit laat zien hoeveel kilometer de auto in totaal al heeft gereden. Hoe hoger de kilometerstand, hoe meer de auto heeft gereden en dus hoe meer kans op kapotte of verouderde onderdelen aan de auto. Hoe meer kilometer dus hoe meer de auto in het onderhouden gaat kosten als u eens naar de garage moet bijvoorbeeld. Koop daarom nooit een auto met een erg hoge kilometerstand.

Nationale auto pas (NAP)

Sommige auto bedrijven zijn aangesloten bij NAP oftewel de nationale auto pas. Dit is een soort keurmerk of kenmerk van een bedrijf dat deze goed bezig zijn en nette spullen verkopen. Een auto kopen bij een garage met een NAP keurmerk is dus over het algemeen veiliger.

Particulier of garage

Auto's worden zowel bij garages aangeboden als bij particulieren. Maar wat is nu veiliger? Over het algemeen is het kopen van een auto veiliger bij een garage. Deze mensen hebben verstand van zaken en een garage kunt u altijd terug vinden als er problemen met de auto zijn. Als u een auto bij een particulier koopt, zorg dan dat u iemand met verstand van zaken mee laat kijken naar de auto en hier even mee laat rijden.

Verzekering

Uw auto zal ook verzekerd moeten worden om hiermee de weg op te gaan. Er zijn verschillende verzekeringen, vaak wordt er naar de schade vrije jaren gekeken van de bestuurder die u opgeeft en naar de auto. U kunt uw auto all risk verzekeren, dan worden schade die u bij andere rijdt vergoed maar ook uw eigen schade. Dit is wel duurder dan de WA-verzekering, deze verzekering vergoed wel schade die u bij andere heeft veroorzaakt maar geen schade van uw eigen auto. Verzekeringen lopen qua prijs erg uiteen op www.independer.nl kunt u verzekeringen vergelijken aan de hand van uw eigen gegevens.

Wegenbelasting

Behalve verzekering moet u ook wegenbelasting betalen als uw auto niet ouder is dan 25 jaar. Na 25 jaar hoeft u dit niet meer te betalen. Wegenbelasting kunt u ook uitrekenen aan de hand van het gewicht van de auto, de brandstof waarmee u rijdt en de provincie waarin u woont. op www.belastingdienst.nl kunt u als u het gewicht van de auto weet en de brandstof de wegenbelasting uitrekenen, dit gaat per kwartaal.
Gerelateerde artikelen
Auto nieuw kopen en volledig afrijden?Een auto is duur in aanschaf en in onderhoud. Eigenlijk wilt u zo weinig mogelijk uitgeven aan een auto, maar het moet n…
Tweedehands auto kopen, een opknapper of een jonge auto?Tweedehands auto kopen, een opknapper of een jonge auto?Mensen kopen een auto die past bij hun budget en hun levensstijl. Het rijden in een auto wordt voornamelijk duur door de…
Tweedehands auto kopen: waar moet je op letten?Tweedehands auto kopen: waar moet je op letten?Een tweedehands auto kopen is niet moeilijk en zo gebeurd, echter bij het kopen van een goede tweedehands auto komt erva…
Tips om te besparen op autokostenTips om te besparen op autokostenNieuwe auto’s zijn duur in aanschaf. U kunt veel geld besparen door geen nieuwe auto aan te schaffen maar een tweedehand…

Reageer op het artikel "Tips voor de aanschaf van uw eerste auto"

Infoteur: Dobel
Gepubliceerd: 02-12-2010
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!