InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Winter: tips om je auto te beschermen tegen vorst en sneeuw

Winter: tips om je auto te beschermen tegen vorst en sneeuw

Winter: tips om je auto te beschermen tegen vorst en sneeuw Sneeuw en vorst zorgen niet alleen voor pittoreske plaatjes en sneeuwplezier voor schaatsers en skiërs, maar kunnen ook voor problemen zorgen in het verkeer. Heel wat wagens hebben moeilijkheden bij het starten en op de weg moeten bestuurders opletten op gladde en besneeuwde wegen. Beschikken over een ijskrabber en een antivries ruitensproeier om je bevroren ruiten schoon te maken is dan geen overbodige luxe. Ook een winterpakket met startkabels kan erg nuttig zijn omdat je op die manier over alle benodigdheden beschikt om winterse autoproblemen snel op te lossen. Tenslotte zijn ook winterbanden aangeraden voor een betere veiligheid onderweg. Welke tips zijn zoal nuttig om je auto te beschermen tegen extreem winterweer?

Auto beschermen in de winter

Vorst en sneeuw zorgen niet alleen voor mooie plaatjes maar kunnen ook negatieve gevolgen hebben voor het verkeer. Auto's krijgen problemen met starten en ook als je eens vertrokken bent, blijft het opletten op gladde en besneeuwde wegen. Je wagen op een degelijke manier beschermen tegen de negatieve gevolgen van sneeuw, vorst en koude is dan ook een must.

IJskrabber

Stel je wilt met je wagen naar je werk vertrekken en hij is helemaal ondergesneeuwd. Het eerste wat je dan moet doen, is natuurlijk je ruiten helemaal proper maken. Zorg dat je altijd een ruitenkrabber bij de hand hebt om de vorst van de ruit te krabben of de sneeuw weg te maken. Maak ook de achterruit en de zijruiten van je wagen schoon: het is heus niet alleen de voorruit die je nodig hebt onderweg. Denk eraan dat de zijruiten en de achterruit belangrijk zijn voor een goed zicht bij onder meer het inhalen en het parkeren.

Vorst en sneeuw

Ruitensproeier

Als je ruit alleen bedekt is met vorst, dan kan ook een speciale spuitbus van pas komen die ervoor zorgt dat de vorst meteen oplost en de ruiten proper worden. Tijdens de winter kan je ook een speciale ruitensproeier met antivries gebruiken om te voorkomen dat je voorruit dichtvriest.

Bevroren ruiten

Als je 's avonds je auto achterlaat voor de nacht, leg dan een stuk karton of een deken op de voorruit, zodat de ruit niet kan aanvriezen. Vergeet ook niet dat je je lampen vooraan en achteraan helemaal proper maakt en van sneeuw ontdoet, want zichtbaarheid is heel belangrijk, zeker in donkere winterdagen. Ook het remlicht moet helemaal proper gemaakt worden.

Handrem

Bij strenge nachtvorst kan het gebeuren dat een opgetrokken handrem vastvriest. De vorst kan ervoor zorgen dat de kabel van de handrem bevriest, waardoor je voor een onaangename verrassing kan komen te staan als je 's morgens naar je werk wilt vertrekken. Als je je auto 's avonds achterlaat, is het daarom beter om je handrem niet op te trekken, of anders heel lichtjes. Best zet je de wagen gewoon in versnelling en gebruik je geen handrem.

Sneeuw en vorst zorgen voor gevaar op de weg / Bron: Janeb13, PixabaySneeuw en vorst zorgen voor gevaar op de weg / Bron: Janeb13, Pixabay

Motor warm draaien

Vóór je vertrekt met de wagen, moet je dus eerst alle ruiten en lampen schoonmaken. In tussentijd kan je de wagen al starten zodat de motor al kan warm draaien. Let er wel op dat je de ruitenwissers niet gebruikt, want als deze aan de ruit vastgevroren zijn, dan kunnen ze vernield worden. Controleer ook of je voldoende ruitensproeiervloeistof hebt, want in de winter heb je je ruitenwissers vaak nodig. Om de accu op te warmen kan je eerst even je koplampen aan- en uitzetten. Als je de motor aanzet, moet je je koplampen wel uitzetten. Wacht ook tot de motor is warmgedraaid voordat je elektronische toestellen zoals radio en GPS-systeem gaat gebruiken.

Winterbanden bij vrieskou

Bij extreem winterweer zoals sneeuwval en zware vriestemperaturen, is het aangeraden om winterbanden te gebruiken. Winterbanden zijn veiliger en zorgen voor meer grip op de weg. Winterbanden zijn soepeler dan de gewone banden en beschikken over meer groeven waardoor de bestuurder zich zekerder voelt op een glad wegdek. De remafstand is bij winterbanden ook veel korter dan bij gewone banden. Winterbanden zijn iets duurder dan de gewone banden maar zijn een goede investering om problemen en ongelukken te vermijden op een gevaarlijk wegdek.

Winterpakket met startkabels

Het kan dus voorkomen dat je accu het bij vrieskou begeeft en dat je startkabels nodig hebt om de wagen weer aan de praat te krijgen. Startkabels in de wagen hebben is in de winter dus geen overbodige luxe, zeker wanneer meerdere mensen in het gezin de baan op moeten. In dat geval kan je elkaar makkelijk en snel helpen. Sommige winkels bieden startkabels ook aan in een "winterpakket voor de auto", waarin ook andere handige voorwerpen (bv. reinigingsdoek, autohoes) te vinden zijn die je bij winterse problemen op de weg verder kunnen helpen. Een winterpakket is dus interessant doordat het verschillende benodigheden voor een veilige winterse autotrip combineert.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Je auto winterklaar makenJe auto winterklaar makenAls de barometer van weersbeeld verandert en zelfs vorst aangeeft, betekent dit dat niet alleen mensen, maar ook apparat…
Auto voorbereiden op de winterAuto voorbereiden op de winterGedurende de winterperiode, zult u eerder problemen ondervinden met uw auto. Dit varieert van kleine ongemakken (ruitenw…
Starten met startkabels ... zo doe je dat!De meest voorkomende kwaal met de auto in de winter is het niet kunnen starten van de auto. In 9 op de 10 gevallen is di…
Winterbanden DuitslandWinterbanden DuitslandDe vraag die bij velen opkomt als men met de auto van plan is in de winter naar Duitsland te gaan of door Duitsland heen…
De auto winterklaar makenRegen, extreme kou, gladheid en vorst. Deze weersomstandigheden kunnen aankomende winter allemaal aanbod komen. Uw auto…
Bronnen en referenties
  • http://www.beslist.nl/products/autos/r/winterpakket_voor_de_auto_14_delig/ (geraadpleegd op 16/08/2015).
  • Afbeelding bron 1: Janeb13, Pixabay

Reageer op het artikel "Winter: tips om je auto te beschermen tegen vorst en sneeuw"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 10-11-2018
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Autotips
Schrijf mee!