InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Auto kopen online: Snel en goedkoop een auto via Internet

Auto kopen online: Snel en goedkoop een auto via Internet

Tegenwoordig is het veel gemakkelijker dan voorheen om snel en tegen een scherpe aankoopprijs een auto te kopen op Internet. Hoe kun je online een tweedehands auto kopen? Wat zijn de voordelen en nadelen van online kopen? Waar moet je op letten, wanneer je via Internet in onderhandeling gaat met een professioneel bedrijf of een particuliere verkoper? En hoeveel goedkoper is een gebruikte auto kopen op Internet via een autoveiling of Marktplaats nou in de praktijk echt?

Hoe kun je een auto kopen op Internet?

Via vraag- en aanbodsites zoals Marktplaats, Autotrader, Autotrack of Autotekoop kom je eenvoudig in contact met aanbieders van personenauto's van alle merken en typen. Deze sites hebben een handige indeling en zoekfunctie, waardoor je eenvoudig kan vergelijken op prijs en kwaliteit. Op veilingsites zoals Autorola of Autoscout kun je ook terecht als koper. Bij deze sites is er altijd sprake van een biedsysteem vanaf een tevoren gesteld minimum, terwijl er bijvoorbeeld bij Marktplaats ook wordt gewerkt met een vaste vraagprijs of bijvoorbeeld de mogelijkheid tot ruil.

Wat zijn de voordelen van online een tweedehands auto kopen?

Online kun je veel gemakkelijker vaststellen wat de dagwaarde is van een voertuig met een bepaalde leeftijd, kilometerstand, merk en type. Ook zorgt de marktwerking ervoor dat de vraagprijzen redelijk zijn en bovendien onderhandelbaar. Bij de veilingsites wordt gewerkt met een faire minimumprijs, zodat je zeker weet dat je een realistische prijs betaalt voor wat een tweedehands auto in de praktijk waard is. Door te kopen van particulieren kun je bovendien vaak gebruikte auto's kopen, die bijzondere kenmerken hebben zoals een betere motor of unieke tuning.

Zijn er ook nadelen verbonden aan een occasion kopen via Internet?

Online kun je nooit direct beoordelen wat de staat is waarin een auto zich bevindt. Bij de autoveilingen ontvang je bescherming voor verborgen gebreken. Bij het kopen via vraag en aanbodsites zoals Marktplaats is het raadzaam om altijd een proefrit te maken en altijd te zorgen dat je iemand bij je hebt die onder de motorkap kan kijken. Dit gevaar heb je een houd je natuurlijk ook wanneer je niet via Internet koopt maar via een autodealer. Raadzaam is bovendien om in geval van een auto nooit over te gaan tot betaling, voordat je ook werkelijk het eigendomsbewijs op jouw naam ontvangt. Kwestie van gelijk oversteken dus.

Waar moet je op letten wanneer je online een auto wilt gaan kopen?

Zoek altijd online op wat de dagwaarde is van de betreffende auto, zodat je zeker weet wat de auto in principe waard is. De auto kan meer waard zijn dan de dagwaarde afhankelijk van eventuele upgrading die heeft plaatsgevonden of afhankelijk van hoe er in het verleden mee is omgesprongen. Vergelijk ook goed meerdere auto's van hetzelfde merk, type en leeftijd voordat je tot aankoop overgaat. Let er tenslotte op dat je professioneel nagaat of de auto in orde is en zorg dat je pas overgaat tot volledige betaling van de afgesproken koopprijs, wanneer ook de eigendomsdocumenten worden overgedragen.

Hoeveel goedkoper is het om een tweedehands auto te kopen via Internet?

Wanneer je voorzorg in acht neemt, voorbereidend onderzoek doet en voordat je koopt let op of een tweedehands auto deugdzaam is, is kopen online een stuk voordeliger dan bij een handelaar of particulier uit je directe omgeving. Door zowel de marktwerking van een veiling of vraag- en aanbodsite als de toegenomen transparantie zijn de vraagprijzen voor occasions vaak reëler online. Over het algemeen kun je zowel via een autoveiling als via een website als Autotrader of Autotrack tussen de 20% en 50% voordeliger uit zijn bij de aanschaf van een nieuwe gebruikte auto.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Auto kopen online: Snel en goedkoop een auto via Internet"

Infoteur: Sterretje999
Gepubliceerd: 08-05-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Auto Kopen Tips
Schrijf mee!