Top 10 zuinige kleine bestelwagens

Top 10 zuinige kleine bestelwagens De overheid probeert er alles aan te doen dat de uitstoot van uitlaatgassen wordt tegengegaan. Dat doet ze onder andere door te stimuleren dat mensen zuiniger gaan rijden. De afgelopen jaren zijn er steeds meer bestelwagens in het verkeer gekomen. De overheid probeert te stimuleren dat bedrijven en particulieren zuinige bestelwagens koopt. Dat doet ze onder andere door belastingvoordeel te geven. Lees er alles over in dit artikel. De overheid probeert er alles aan te doen dat mensen zuiniger gaan rijden. Er zijn verschillende manieren waarop zij dat doet, maar vooral door een voordeel weg te geven via de belastingen. Het kopen van een zuinige bestelwagen moet voor de consument daardoor automatisch zo voordelig worden dat zij daar de voorkeur aan geeft. De overheid geeft niet alleen belastingkortingen voor zuinige bestelbussen, maar heft ook extra belasting op de meer vervuilende versies. Goede voorbeelden daarvan zijn de Opel Van Astra en de Fiat Fiorino. Door die extra heffingen kan de aankoopprijs van een bestel wagen zo met 5 procent stijgen. Een laatste manier die de overheid heeft om fabrikanten te stimuleren om zuinigere bestelwagens te produceren is door importeisen te stellen. Dat kan alleen in Europees verband, en alleen voor wagens die buiten de Europese Unie worden gemaakt.

Toename van bestelwagens

De Nederlandse overheid richtte zich aanvankelijk vooral op auto’s, maar de bestelwagen kwam ook al snel in beeld. Dat komt omdat het afgelopen decennia het gebruik van bestelwagens snel is toegenomen. Dat heeft te maken met de komst van internet. Via internet worden veel spullen verkocht. In het begin werden veel van die spullen nog verkocht via de TNT, maar er zijn ook zodanig grote pakketten of producten die niet zomaar via de post kunnen worden verzonden. Veel bedrijven en particulieren hebben daarom zelf de verzending in handen genomen. Dat is de belangrijkste reden dat er de afgelopen jaren veel meer bestelwagens zijn verkocht.

Maatregelen voor lease-rijders

De minister De Jager van Financiën richt zich daarom ook op lease-bestelwagens. Hij wil dat de gebruiker ook kiest voor de zuinige bestelwagens. Dit was altijd een hele opgave, omdat lease-readers niet uit eigen beweging kiezen voor een zuinige auto. Dat is omdat er geen prikkel voor is. Zij hebben er zelf financieel geen voordeel bij. De Jager heeft daar wat aan proberen te doen door lease-rijders een lagere bijtelling te geven. Deze was 22 procent, maar is intussen nog maar 12 procent. Dat kan al snel meer dan duizend euro per jaar uitmaken.

Top 10 meest zuinige auto's - Middelgroot benzine

De ANWB heeft ook speciaal een overzicht gemaakt van de meest zuinige bestelwagens in de verschillende klassen. Zij heeft de toptien gepubliceerd. Hieronder vindt u de tien meest zuinige bestelwagens:

MerkModelBouwjaarVerbruikkm/literCO2 uitstoot(gram/km)Totale omvangTotale kostenTotale kosten(cent per km)
Fiat Fiorino 20104,51192,5 10.485
OpelAstra Van20104,51191,718.420
OpelCombo20105,01342,89.995
RenaultKangoo Express20105,11093,0 12.790
FiatDoblo Cargo20105,51463,2 10.895
VolkswageniCaddy20105,61493,214.900
CitroenBerlingo20105,715,43,313.240
PeugeotPartner20115,71533,313.340
VolkswagenCaddy Maxi201020,06,24,217.600
Ford Transit Connect 20106,21292,814.050

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Top 10 zuinige kleine bestelwagens"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 11-10-2015
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Zuinige auto's
Schrijf mee!