Top 10 zuinige auto's: Middelgroot Benzine

Top 10 zuinige auto's: Middelgroot Benzine De overheid vindt het belangrijk dat mensen zuiniger gaan rijden. Daarom geeft zij belastingvoordelen aan personen die een zuinigere auto kopen. Ook biedt zij een financieel voordeel aan leaserijders. Ook de ANWB vindt het belangrijk dat mensen zuinig rijden. Daarom heeft zij een onderzoek gedaan naar de meest zuinige auto's per klasse. Zie hier de tien meest zuinige auto's in de klasse Middelgroot benzine De overheid wil stimuleren dat er meer zuinigere auto’s komen. Dat doet zij onder andere door een voordeel te geven via de belastingen. Het kopen van een zuinige auto moet daardoor zo voordelig worden dat de consument daar automatisch de voorkeur aan geeft. Ze geeft niet alleen belastingkortingen voor zuinige auto’s, maar heeft ook de belasting verhoogd voor de auto’s die het meest vervuilen. Voorbeelden daarvan zijn de de BMW X5 en de Citroën C6. Door extra heffingen is de aankoopprijs van deze auto’s met zeker vijf procent gestegen. Dat kan zo duizend euro schelen. Een andere manier die de overheid ook heeft om auto’s schoner te krijgen is door eisen te stellen aan het product. Dat gebeurt meestal in Europees verband, aangezien veel auto’s ook van buiten Europa komen.

Energielabels

De auto’s vallen onder verschillende energielabels. De meest schone auto’s krijgen het A-label. Des te vervuilender de auto, des te hoger de letter in het alfabet is.

Maar mensen die juist een zuinige auto kopen vallen nu onder het A-label en B-label, krijgen in het plan van minister De Jager van Financiën een voordeel van honderden euro's. De Jager richt zich ook op de gebruikers van lease-auto’s. Hij wil ook stimuleren dat zij zuiniger gaan rijden. Dat was tot nu altijd een hele opgave, omdat lease-readers zelf weinig merken van het voordeel dat ze krijgen als ze in een zuinige auto gaan rijden. Die extra opbrengst is namelijk voor hun baas. Daardoor ontbreekt het hun aan een financiële prikkel. Daarom heeft De Jager er voor gezorgd dat leaserijders een lagere bijtelling krijgen. Op dit moment is dat voor hen nog 22 procent, maar dat wordt 12 procent. Voor veel personen kan dat zo 90 euro in de maand verschil uitmaken, dus dat is meer dan duizend euro per jaar.

Top 10 meest zuinige auto's - Middelgroot benzine

De ANWB heeft ook speciaal een overzicht gemaakt van de meest zuinige auto’s in de verschillende klassen. Zij heeft de toptien gepubliceerd. Hieronder vindt u de tien meest zuinige auto’s in de klasse Middelgroot benzine.

MerkModelBouwjaarVerbruikkm/literCO2 uitstoot(gram/km)Totale kostenEuro per maand)Totale kosten(cent per km)
ToyotaAuris Ful201026,38956144,9
ToyotaPrius201025,68979763,8
HondaInsight201022,71011.398111,8
HondaCivicHybride201021,710983266,5
VolkswagenGolf201019,212193875,0
AudiA3201018,912194875,8
SeatLeon201118,515,468354,7
Alfa RomeoMiTo201117,911870356,2
OpelAstra201020,018,286969,5
ToyotaiUrban Cruiser201018,212975460.3

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Top 10 zuinige auto's: Middelgroot Benzine"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 11-10-2015
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Zuinige auto's
Schrijf mee!