InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Nieuwe auto leasen, huren of kopen

Nieuwe auto leasen, huren of kopen

Nieuwe auto leasen, huren of kopen Diegene die over een eigen auto wil beschikken kan dit op verschillende manieren mogelijk maken namelijk door middel van te leasen, huren of kopen. Het hangt van de situatie af welke vorm het voordeligst uitvalt. Dit artikel zal meer informatie verschaffen welke vorm het meest goedkoopste is per situatie.

Goedkoop kopen, leasen of huren?

Een nieuwe auto kopen kan duur uitvallen. In veel gevallen word er daarom gekozen om een auto te huren of te leasen. Elke vorm van kopen, leasen of huren heeft zo zijn eigen voor en nadelen. In dit artikel word er informatie verstrekt over de voor en nadelen van elke vorm. Of een bepaalde vorm goedkoop is hangt uiteraard ook sterk af van de situatie; ga je een auto bijvoorbeeld kopen, leasen of huren met je bedrijf of als particulier?

Nieuwe auto kopen

Een nieuwe auto kopen kan duur uitvallen echter dit zou in bepaalde situaties goedkoper kunnen zijn dan huren of leasen. Bij het kopen van een tweedehands auto zal er bijvoorbeeld enorm veel geld uitgespaard worden. De meeste auto's die worden gekocht, word door particulieren gedaan. Particulieren kopen een auto puur voor plezier en vrije tijds besteding. Een particulier hoeft daarbij geen risico af te wegen of hij/zei deze auto naar enig termijn gaan terug verdienen. Om voordeliger uit te kunnen zijn bij het kopen van een auto word de oude auto vaak ingeruild of er word een tweedehands auto gekocht. Beide vormen zijn een stuk goedkoper dan het aanschaffen van een nieuwe auto. Bij het kopen van een nieuwe auto zal er meteen enkele duizenden euro's afgaan omdat deze auto niet meer als nieuw kan worden beschouwd.

Aankopen van een tweedehands auto

Het aankopen van een tweedehands auto kan een hoop geld schelen echter er moet wel meer opgelet worden zodat het een goede koop word. Hieronder een aantal punten waar op gelet moet worden bij het aankopen van een tweedehands auto:
  • Vergelijk de auto op andere advertentie websites
  • Let goed op de kilometerstand en vergelijk deze met andere auto's
  • Kijk of de auto niet als gestolen staat geregistreerd
  • Zoek uit of de auto volledig is afbetaald
  • Let er op (eventueel met een kenner) dat de motor een goed en gezond geluid geeft
  • Kijk de onderkant van de auto goed na of er geen roest op zit
  • Test alle functies welke aanwezig zijn in het dashboard

Nieuwe auto leasen

Een nieuwe auto leasen kan zeer voordelig zijn voor bedrijven. Het is aftrekbaar en het risico qua investering word geminimaliseerd.
Toch kan er bij het leasen nog enige kosten bespaard te worden. Hetgeen waar je allemaal op moet letten bij het leasen van een auto is het volgende:
  • Hoe populair is de auto die je wilt leasen? Bij het leasen van een minder populaire auto zullen de lease kosten aanzienlijk lager zijn.
  • Hoeveel word er met de auto verdiend per maand en wat zijn de kosten per maand van de lease auto?
  • Welk werk word er mee gedaan? Is dit werk waarmee de auto kan beschadigen of is het puur voor vervoer?
  • Kies je voor een nieuwe auto om te leasen of een tweedehands auto? Deze keuze kan aanzienlijk in de kosten schelen.
  • Wat is het merk van de auto en is de fabrikant een fabrikant die nog lang zal blijven bestaan of is deze inmiddels failliet? Wanneer de fabrikant nog bestaat zal de lease waarde van de auto aanzienlijk meer zijn waarde behouden in verband met onder andere onderdelen die verkrijgbaar blijven.

Een auto huren

Een auto huren kan erg voordelig zijn als het gaat om gebruik op korte termijn. In geval je een auto maar een weekend, week of maand nodig zal hebben kan een auto huren een goede optie zijn. Om kosten te besparen bij het huren van een auto is het belangrijk om verschillende dealers te vergelijken. Je kan dit het meest eenvoudig doen door meerdere leveranciers te bellen wat diegene rekenen. Tevens kan je vragen of er naast de huurprijs nog overige kosten bij komen kijken. Voordat je de gehuurde auto meeneemt is het belangrijk van te voren even te kijken of de auto al schade heeft. Wanneer dit het geval is, is het verstandig dit even op te laten nemen in het huurcontract zodat je bij het terug inleveren van de auto niet aangerekend word voor deze schade.
© 2010 - 2017 Knowledge4all, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Particulier leasen auto: Is een privé lease auto goedkoop?Particulier leasen auto: Is een privé lease auto goedkoop?Een lease auto als auto van de zaak is inmiddels bijna ouderwets. Ook als particulier kun je tegenwoordig goedkoop een a…
Voor- en nadelen leasen en kopen autoVoor- en nadelen leasen en kopen autoHet kopen van een auto heeft zijn voordelen, maar ook het leasen ervan heeft voordelen. Zo hebben ze ook beiden nadelen.…
Auto leasen of kopenAuto leasen of kopenBij een leaseauto denken mensen gelijk aan een auto van de zaak, maar er bestaat ook een mogelijkheid om privé een auto…
Wat is private lease?Wat is private lease?Private lease, een relatief nieuw concept in de autowereld. Wil je niet in 1 keer de volle aanschafprijs betalen voor ee…

Reageer op het artikel "Nieuwe auto leasen, huren of kopen"

Infoteur: Knowledge4all
Gepubliceerd: 15-07-2010
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!