InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > De Prius van Toyota, een succesverhaal

De Prius van Toyota, een succesverhaal

Nu er zoveel te doen is om de opwarming van de aarde en de bescherming van het milieu steeds belangrijker wordt, zoeken ook autoconstructeurs naar oplossingen om de CO2-uitstoot te verminderen. Het stijgende succes van de hybride wagen wijst erop dat de consument de nieuwe technologie genegen is. De Toyota Prius blijkt niet alleen de meest verkochte wagen binnen de categorie van de compacte modellen maar volgens het Dektra-gebrekenrapport ook een van de duurzaamste.

Wat is een hybride auto?

Een hybride auto combineert twee motoren: een traditionele verbrandingsmotor (op benzine, diesel of LPG) en een elektromotor met een accu. De auto is vooral dienstbaar voor stadsgebruik omdat er dan een variatie in snelheid is. Dan kan de elektromotor voluit uitgespeeld worden. Bij constante snelheid, zoals bij lange trajecten over de autosnelweg, is de verbrandingsmotor zuiniger. Intussen wordt er constant aan de techniek gesleuteld en verwacht men in de komende jaren nog aanzienlijke technologische verbeteringen die het brandstofverbruik nog meer moeten inperken.

Voordelen

De hybridetechniek is ecologisch interessant omdat je dan voor minder uitstoot zorgt en het verbruik aanzienlijk naar beneden haalt. Omdat je milieuvriendelijker rijdt, belonen vele landen dit met (fiscale) voordelen die de duurdere aanschaf van de wagen moeten verzachten. In de Verenigde Staten mogen hybride autogebruikers op de carpoolstrook rijden daar waar die normaal enkel voorzien is voor wagens die een of meer passagiers meenemen.

Succes

Het aantal hybride wagens neemt steeds meer toe en dat zie je ook op autobeurzen waar diverse constructeurs hun eigen model voorstellen. Het marktaandeel van dit type wagen is intussen gestegen tot een kleine vijf procent. Daarvan neemt Nederland een kwart voor zijn rekening en is daarmee koploper in Europa.

Toyota Prius

De meest verkochte hybride auto is de Toyota Prius, maar hij krijgt wel stevige concurrentie van de Honda Civic Hybrid en de Honda Insight. Toyota was echter de eerste autoconstructeur die zich op de hybride techniek stortte en het eerste model presenteerde dat in serie werd geproduceerd. De Prius werd in 1997 boven de doopvont gehouden. Van 100.000 exemplaren in 2003 steeg de verkoop binnen enkele jaren tot 2.000.000 half 2009.

Drie generaties

De eerste generatie Prius werd in 2004 door de Prius II afgelost. Dit model werd door een jury van Europese autojournalisten in 2005 tot ‘Auto van het jaar’ uitgeroepen. Even later gebeurde dit ook in de Verenigde Staten. De derde generatie, Prius III, kwam in 2009 op de markt en hield een verrassende nieuwigheid in met zijn intelligente parkeerhulp. Hiermee werd het mogelijk de auto zich automatisch te laten parkeren. De benzinemotor werd opgetrokken naar 1,8 liter en het brandstofverbruik werd gereduceerd tot 1 liter per 25,6 km.Toyota beroemt er zich op dat ook het fabricage- en recyclageproces van deze wagen zo ecologisch mogelijk gebeurt.

Test door Vroom.be

De Belgische site Vroom.be testte de Prius vorig jaar en vond de wagen praktisch, ruim, makkelijk in gebruik en bijzonder stil. Qua vormgeving vond men dat alles ergonomisch prima zat en het geheel zelfs een futuristisch tintje vertoonde. Op het instrumentenbord wordt alles van de transmissiekieten tot de econometer gevisualiseerd zodat de bestuurder steeds kan zien hoe hij het zuinigst rijdt. Onder alle omstandigheden blijft het verbruik van de Prius bijzonder laag wat bewijst dat de auto aan zijn ecologisch doel niet voorbijschiet.

Typisch voor de Prius is de keuzemogelijkheid tussen drie verschillende modussen: de volledig elektrische, de ‘Power’-mode voor een prestatieverhoging van de elektrische motor en de ECO-mode waarbij de respons van het gaspedaal progressief verloopt.

De nieuwste versie beschikt over een 1800 cc wat tezamen met de elektrische motor tot een krachtbron van 136 pk aan de voorwielen leidt. Het gemiddelde verbruik bedraagt, volgens Toyota, 3,9 liter met een uitstoot van slechts 89 gram per kilometer.

In het Dektra-gebrekenrapport werd de Toyota Prius in de categorie van ‘Compacte wagens’ als winnaar uitgeroepen tot 50.000 kilometer, een bewijs dat ecologische technieken de kwaliteit van de klassieke wagens meer dan op peil houdt.
Gerelateerde artikelen
Hybride auto voor en nadelenHybride auto's zijn razend populair. Door een hybride auto te rijden, kun je per jaar veel geld besparen. En het is nog…
Hybride wagens de moeite waard?Hybride wagens de moeite waard?We horen er steeds meer over en ze duiken almaar meer in het straatbeeld op. Maar wat is dat nu eigenlijk een hybride wa…
De Hybride MotorSteeds meer mensen kiezen voor een zuinige hybride auto. Deze wordt aangedreven door een zuinige hybride motor. Deze mot…
Fiscale voordelen zuinige auto’sFiscale voordelen zuinige auto’sNiet hoeven betalen voor BPM en vrijstelling voor de wegenbelasting vormen voor veel Nederlandse autokopers de voornaams…
Belastingregels voor schone auto’s: hybrides in het voordeelBelastingregels voor schone auto’s: hybrides in het voordeelBelasting op schone auto's: auto’s die schoner rijden dan anderen kunnen in de toekomst op steun van de Nederlandse rege…

Reageer op het artikel "De Prius van Toyota, een succesverhaal"

Infoteur: Vosje
Gepubliceerd: 10-06-2010
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!