InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > De Mazda MX-5 heeft een cultstatus

De Mazda MX-5 heeft een cultstatus

Bij het Dektra-gebrekenonderzoek bleek de Mazda MX-5 de duurzaamste sportwagen te zijn tot 50 000 kilometer en nog steeds in de top 3 te staan tot 150 000 kilometer. Het zal de fans van de sportieve coupés als muziek in de oren klinken.

Ontstaan

Toen de Mazda MX-5 in 1989 op de Chicago Auto Show werd voorgesteld was de automobielwereld met verstomming geslagen. Immers, door de oliecrisis in 1973 werden autos die puur voor het rijplezier werden gebouwd als not done beschouwd. De eerste ontwerpen werden in 1979 afgeleverd toen Kenichi Yamamato (uitvoerend directeur van Mazda) en Bob Hall (journalist Automotive News) het over de verdwijning van de mythische sportwagens MGB, Fiat Spider en Triumph Spider hadden. Ze richtten twee studiegroepen op: een Japanse en een Californische. Het project werd P729 gedoopt en onder impuls van de Japanse groep werd tot de ontwikkeling van de nieuwe sportwagen besloten.

Drie generaties

De eerste generatie MX-5 werd vooral bekend als de versie met de wegklapbare koplampen en de chroom deurgrepen. Bij de tweede generatie (1998) verdwenen die kenmerken om plaats te maken voor meer klassieke koplampen en in de kleur van het koetswerk opgegane deurgrepen. De motoren werden krachtiger en er was een zes versnellingsbak voorzien. Bij de derde generatie (2005) leken de koplampen weer op die uit de eerste generatie. het koetswerk was wat ronder van vorm niet in het minst door de uitgeklopte wielkasten. In 2006 kwam er ook een model op de markt waarbij het stoffen klapdak door een stalen was vervangen.

Drie namen, een immens succes

Tot in 2005 heette de MX-5 in Amerika nog de Miata, zodat je in Europa de twee benamingen kon zien rijden, maar sinds de derde generatie is dat onderscheid verdwenen en rijden er nu ook op het Noord-Amerikaanse continent enkel MX-5en. In Japan blijft het model evenwel rondrijden onder de naam Eunos Roadster.

In 2000 werd de MX-5 uitgeroepen tot de bestverkopende tweezitter sportwagen in de geschiedenis (Guinness Book of World Records). Bij zijn twintigste verjaardag was het model reeds 850 000 maal verkocht. Bij de fanaten heeft de auto een ware cultstatus verkregen.

Rijplezier

Het nieuwste model oogt wat agressiever en heeft een aerodynamischer lijn meegekregen en het toerental werd verhoogd. De Mazda MX-5 blijft een auto waarmee het plezierig rijden is. Door zijn evenwichtig onderstel, het directe stuur en de betrouwbare remmen blijft veilig en comfortabel rijden gewaarborgd. Veel bergruimte hoef je niet te verwachten maar dat is dan ook de bedoeling niet van een sportieve wagen. Daarenboven blijkt uit het Dektra-gebrekenrapport dat het model tot de duurzaamste autos in zijn categorie behoort.

De kenmerken van een Mazda MX-5 1.8 TS

Algemeen Prestaties Motor Verbruik en milieu
Aantal deuren2Topsnelheid194 km/u.Cilinderinhoud1.798 ccBrandstofbenzine
Aantal zitplaatsen 2Acceleratie 0-1009,9 sec.Cilinders4Verbruik stad9,5 l/100 km
Fiscale PK11Vermogen126 PK/ 93 kWOpstelling cilindersin lijnVerbruik buiten stad5,5 l/100 km
KoetswerktypeSport-CoupéKoppel167NmVersnellingsbak manueelGemiddeld verbruik7 l/100 km
Aantal versnellingen5CO2-uitstoot167 g/km
AandrijvingachterwielaandrijvingenergielabelD

Uitrusting

Veiligheid
  • ABS (antiblokkeringssysteem)
  • Airbag bestuurder + passagier + zijairbag
  • Remkrachtverdeling
  • Stabiliteitsregeling
  • Tractiecontrole

Comfort
  • Airconditioning
  • Centrale deurvergrendeling (afstandsbediening)
  • Elektrische ramen
  • Stuurbekrachtiging

Interieur
  • Met leer bekleed stuur
  • Verstelbaar stuur
  • Regelbare dashboardverlichting
  • Toerenteller
  • Dagteller
  • Koelwatertemperatuurmeter
  • Buitentemperatuurmeter
  • Audioinstallatie
  • Stuurwielbediening voor audio

Exterieur
  • Interval ruitenwissers
  • Lichtmetalen velgen
  • Kanteldak
  • Meegespoten bumpers
  • Getint glas
  • Elektrische en verwarmde spiegels
  • Mistlampen voor
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De Mazda MX-5 heeft een cultstatus"

Infoteur: Vosje
Gepubliceerd: 09-06-2010
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!