InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > De Opel Corsa blinkt uit in duurzaamheid

De Opel Corsa blinkt uit in duurzaamheid

De Opel Corsa blinkt uit in duurzaamheid Opel Corsa is een kleine, populaire wagen, al jaren een constante in ons straatbeeld. Dat het ook een duurzame wagen is bleek uit Dekra’s gebrekenrapport waar het de eerste plaats behaalde bij de kleine wagens. Zal de Corsa met zijn ecologische versie die trend bevestigen?

Duits of Amerikaans?

De Corsa wordt gebouwd door Opel, een Duitse autconstructeur, maar eigenlijk maakt Opel sinds 1929 deel uit van het Amerikaanse General Motors. De stichter van Opel, Adam Opel, maakte einde van de negentiende eeuw aanvankelijk naaimachines in Rüsselsheim, Hessen. Rond 1885 breidde hij de productie uit met fietsen. Na zijn dood beslisten zijn zonen om auto’s te gaan bouwen. Vooral tussen 1960 en 1980 bleek Opel bijzonder succesvol met zijn Kadett als alternatief voor de kever van Volkswagen. Daarna volgden modellen die nog steeds klinken als een klok zoals de Ascona, de Rekord, de Manta, de Omega en de Astra, maar daarna bleek de verminderde kwaliteit het bedrijf toch parten te gaan spelen.

Opel roeide tegen de negatieve tendens in en slaagde er tenslotte in om het merk opnieuw een goede naam te bezorgen onder andere door samwerking met Fiat (motoren en onderstellen) en Saab (technische onderdelen). Er werd niet alleen in Duitsland geproduceerd (Bochum en Eisenach en motoren en onderdelen in Kaiserslautern) maar ook in het Spaanse Saragossa, in het Poolse Gliwice en in Antwerpen. Ook Opel ontsnapte niet aan de crisis in de automobielsector met als gevolg dat er moest bespaard worden. Antwerpen werd hiervan het slachtoffer en wordt dit jaar gesloten.

Is de Opel Corsa 1.3 CDTi Ecoflex een zuinige auto?

Met de opwarming van de aarde wordt er ook door de autofabrikanten verwoed gezocht naar zuiniger wagens die het milieu minder belasten. In 2002 wist Opel al te verrassen met een Eco4-variant van de Astra. Door allerlei ingrepen op het vlak van de techniek en de aerodynamica slaagde men erin om het verbruik te doen dalen naar 4,4 liter per 100 kilometer.

Het bedrijf ontwikkelde een Ecoflexuitvoering van de Corsa. Het Ecoflexlabel vind je ook terug bij de Agila en de Astra. Ook hier heeft Opel een aantal aanpassingen gedane inzake aerodynamica en motorbeheer. Het gewicht van de wagen werd door allerlei (technische) ingrepen verminderd met 45 kilo. Hierdoor is men erin geslaagd de CO2-uitstoot te reduceren van 119 tot 109 gram per kilometer. Vreemd genoeg rijdt de auto op vrij brede banden wat toch scheelt op het vlak van luchtweerstand. De toerenteller heeft een groen gedeelte dat bij 1.200 begint en eindigt bij 3.000.

Weinige ecologische wagen blijken echter écht zuinig te zijn. Hoewel de constructeur beweert dat het verbruik tot 4,1 liter per 100 kilometer werd teruggebracht blijkt uit tests dat het werkelijke verbruik toch eerder tussen de 5 en 5,5 liter per 100 kilometer schommelt, waarmee het best een zuinige wagen is, maar toch niet voldoende om van een revolutionair ecologisch model te mogen gewagen.

Met de nieuwe Corsa 3D Essentia Ecoflex met een vermogen van 95 pk zou Opel voor het eerst de CO2-uitstoot tot 98 gram per kilometer gereduceerd hebben en het verbruik tot 3,7 liter per 100 kilometer hebben teruggedrongen. Op aerodynamisch vlak werd daartoe de wagen 20 mm verlaagd.

Om te weten of deze ecoversies op Dekra’s gebrekenrapport even hoog zullen scoren moet nog even afgewacht worden.
Gerelateerde artikelen
Opel als automerk: modellen, geschiedenis en succesOpel als automerk: modellen, geschiedenis en succesOpel behoort, samen met Volkswagen en Peugeot, tot de populairste automerken ter wereld. Opel, onderdeel van General Mot…
De geschiedenis van de Opel MantaDe geschiedenis van de Opel MantaBij de opel manta krijgen velen beelden van gouden kettinkjes , goedkoop bier en matjes op hun netvlies, de manta staat…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De Opel Corsa blinkt uit in duurzaamheid"

Infoteur: Vosje
Gepubliceerd: 07-06-2010
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!