InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Rol overheid bij opkomst elektrische auto's

Rol overheid bij opkomst elektrische auto's

Rol overheid bij opkomst elektrische auto's De elektrische auto is steeds meer in opkomst. Het lijkt een milieuvriendelijk alternatief om de oude vervuilende auto’s te vervangen. Het zou dus een goede stap kunnen zijn in de richting van een schoner milieu, om de opwarming van de aarde tegen te gaan. Er kleven echter nog wel nadelen aan de auto, zeker tijdens de opstartfase. Een belangrijk nadeel is nu nog de productiekosten. Het kost vrij veel om de auto te produceren, omdat deze nog niet om grote schaal op de markt kan worden gezet, omdat er daarvoor te weinig afnemers zijn. Ook de ontwikkelingskosten zijn relatief hoog, omdat er compleet nieuwe technieken moeten worden ontwikkeld. Dat is anders dan met “gewone” auto’s, waar bij de ontwikkeling voortgeborduurd kan worden op bestaande technieken.

Belastingkorting op elektrische auto

De Nederlandse regering wil de productie van de auto stimuleren. Daarom hoeven personen die de auto kopen niet de zogeheten BPM, de aanschafbelasting, te betalen. Ook hoeven ze geen wegenbelasting te betalen. Het bespaarde geld kan per consument hierdoor oplopen tot wel achtduizend euro per jaar. Daarmee blijft de auto overigens nog wel duur. Hij is lang niet voor iedereen te betalen. De Think City, de eerste in Europa goedgekeurde elektrische auto, kost nog steeds veertigduizend euro.

Oplaadpunten voor elektrische auto's

Ook is de Nederlandse regering aan het investeren aan oplaadpunten voor auto’s. Dat is hard nodig, omdat dit cruciaal is voor de doorbraak van de elektrische auto. De auto heeft geen benzine nodig, maar dient wel ergens opgeladen te worden. Daarvoor dienen dus speciale punten te worden gebouwd. Het opladen van de auto kost ongeveer zeven uur. De regering gaat de oplaadpunten niet zelf bouwen, omdat dit de verantwoordelijkheid van de markt is. Wel geeft zij een fiscaal voordeel van 20 procent aan bedrijven die gaan investeren in oplaadpunten voor auto’s op stroom. Voor de regeling heeft het kabinet 65 miljoen euro uitgetrokken.

Standaardisatie

Een belangrijke taak die er is voor de overheid is te zorgen dat er een standaardisatie komt. Dit zou op Europees niveau moeten gebeuren. Het is belangrijk dat er bijvoorbeeld maar een soort aansluiting en maar een soort contact komt. Het zou voor autogebruikers veel ingewikkelder worden als ze bijvoorbeeld in Polen of Italië hun auto niet zomaar kunnen opladen. Uiteraard zal er dan wel techniek komen die het mogelijk maakt om dit voor elkaar te krijgen, maar de twee grootste nadelen hiervan zijn – ten eerste – dat er veel tijd in gaat zitten en – ten tweede – dat dit ook meer geld kost. De Europese Unie houdt overigens rekening met deze kwestie en maakt er werk van.

Samenwerking

Regionale en nationale overheden zijn begonnen uitgebreid samen te werken met autoproducenten en elektriciteitsleveranciers. Naast de oplaadpunten en de aansluiting wordt er ook over veel andere zaken nagedacht, bijvoorbeeld wat het beste moment is om de auto op te laden en of dit gespreid kan gebeuren. Door het ontstaan van zogeheten piekmomenten waarop iedereen zijn auto zou gaan opladen kan het elektriciteitsnetwerk overbelast raken, terwijl op andere momenten van de dag er juist veel capaciteit zou overblijven. Het is dus belangrijk de consument zoveel mogelijk te sturen. Dit zou bijvoorbeeld kunnen door op bepaalde momenten korting te geven op de elektriciteitsprijs, net zoals nu ook al gebeurd waardoor mensen hun wasmachine ’s nachts aanzetten.
Gerelateerde artikelen
Voor en nadelen van de elektrische autoVoor en nadelen van de elektrische auto2011 moet het jaar worden van de elektrische auto. Er komen steeds meer en beter ontwikkelde auto´s op de markt. Ook de…
Elektrische auto: Auto van de toekomst?Elektrische auto: Auto van de toekomst?Steeds meer mensen houden rekening met de gezondheid van het milieu en dat zie je ook aan de opkomst van elektrische voe…
Wat is een elektrische auto?Steeds meer mensen overwegen om een elektrische auto te kopen. Dat kan zijn voor het milieu of om financiële redenen. Ma…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Rol overheid bij opkomst elektrische auto's"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 21-10-2015
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!