InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Autodiefstal: tips tegen diefstal en inbraak van je wagen

Autodiefstal: tips tegen diefstal en inbraak van je wagen

Autodiefstal: tips tegen diefstal en inbraak van je wagen Diefstal van en inbraak in wagens zijn fenomenen die vrij vaak voorkomen en niet zo makkelijk te vermijden zijn. Als je auto gestolen wordt, blijf je met een gefrustreerd gevoel achter. Een auto is immers iets persoonlijks en gebruik je niet alleen in je privé-leven maar vaak ook voor de verplaatsing naar je werk. Dieven stelen wagens niet alleen voor de wagen zelf, maar ook voor de onderdelen zoals airbags, gps-systemen en autoradio's. Het komt er op aan om diefstal van en inbraak in je wagen zoveel mogelijk af te raden. Je autosleutels ook in huis veilig wegbergen is bijvoorbeeld een simpele maar nuttige tip. Daarnaast is het aangeraden om het stuurslot van je wagen te activeren en een beveiligingsbeugel aan te brengen. Welke tips kunnen nog zoal nuttig zijn om autodiefstal tegen te gaan?

Tips tegen autodiefstal

Als het gaat om de inbraak en diefstal van je wagen geldt min of meer hetzelfde advies als bij woninginbraak: "voorkomen is beter dan genezen". Autodiefstal helemaal uitsluiten kan je niet, maar je kan de kans erop wel een heel stuk verkleinen als je tenminste op enkele dingen let. De bedoeling is om - net zoals bij woningbeveiliging - inbraak zoveel mogelijk af te raden en het zo moeilijk mogelijk te maken voor dieven om hun slechte bedoelingen waar te maken.

Veilig parkeren

Als je je wagen parkeert, zorg er dan voor dat je hem op een verlichte plek plaatst. Hoe beter de plek verlicht is, hoe veiliger. Dieven zullen dan minder geneigd zijn om in de kijker te lopen. Als het mogelijk is, parkeer je je wagen best in een afgesloten ruimte, zoals een garage. Ook het parkeren in een oprijlaan is altijd beter dan het parkeren langs de straat.

Boorddocumenten

Als je voor een redelijk lange tijd je wagen parkeert, let er dan op dat je steeds je boorddocumenten meeneemt. Dieven zijn er ook vaak op uit om documenten als inschrijvingsbewijzen en attesten te stelen uit je wagen. Boorddocumenten zijn dus wel degelijk gegeerd bij inbrekers van wagens.

Autosleutels

Zorg ervoor dat je steeds je autosleutels van het stuur haalt, ook als je je wagen "veilig" in je huis parkeert. Je sleutels in de wagen achterlaten maakt het gemakkelijker voor dieven om meteen met je wagen weg te rijden als ze in je huis zijn ingebroken. Het gebeurt vaak dat er in een huis wordt ingebroken enkel en alleen om een bepaalde wagen te stelen. Dieven hebben die wagen dan een tijdje in de gaten gehouden en slaan toe na in de garage te zijn ingebroken.

Motor

Voorts is het belangrijk om je sleutels van het stuur te halen op momenten dat je net even je wagen achterlaat. Stel je gaat even iets halen in huis dat je vergeten bent en je laat de motor van je wagen gewoon verder draaien: dat is net tijd genoeg voor dieven om er met je wagen vandoor te gaan. Dus: hoe kort het ook duurt dat je je wagen achterlaat, neem altijd je autosleutels mee.

Reservesleutels

Zorg er ook voor dat je geen reservesleutels achterlaat op een zogenaamde "geheime plaats". Elke plek in je wagen waar je een sleutel hebt verborgen kan door een dief ontdekt worden, ook die plekjes waarvan je denkt dat jij alleen ze kent. Een geroutineerde autodief zal snel weten op welke plekken reservesleutels verborgen kunnen liggen.

Wagen afsluiten

Als je je wagen parkeert, let er dan op dat alle openingen goed zijn afgesloten. Het gaat hierbij niet alleen om het portier, maar ook om het schuifdak en de ramen. Vooral in warme zomerperiodes kan het aantrekkelijk zijn om de ruiten open te laten terwijl je even weg bent. Dit is een gedroomde opening voor een dief: op die manier zal de inbraak in je wagen vergemakkelijkt worden. Vergeet ook niet de kofferbak goed af te sluiten.

Wielen tegen de stoeprand

Als je parkeert, let er dan op om de wielen van de wagen in de richting van de stoeprand te plaatsen. Zo kan je het snel wegrijden van de wagen bemoeilijken. Potentiële dieven zullen hierop letten en op die manier kan een poging tot inbraak ontraden worden.

Beveiligingsbeugel en stuurslot

Zorg er steeds voor dat je het stuurslot van de wagen activeert. Hierdoor wordt het wegrijden van de wagen ernstig bemoeilijkt. Het stuurslot kan je bij de meeste wagens vrij makkelijk activeren door het stuur na het uitschakelen van de motor in één beweging naar de linker- of de rechterzijde te draaien. Daarnaast kan het ook aangewezen om je stuur extra te beveiligen met een beveiligingsbeugel.

Deuren en ramen sluiten

Als je aan een lage snelheid door een drukke stadsbuurt rijdt, sluit dan preventief de deuren en ramen van je wagen. Dit om zogenaamde carjackings te vermijden. Op die manier worden dieven en overvallers gehinderd in hun pogingen om jou te overvallen en de wagen te stelen. Ook bij het stilstaan aan verkeerslichten is het goed om hieraan te denken: vooral dan bevind je je in een kwetsbare positie.

Waardevolle voorwerpen

Waardevolle voorwerpen achterlaten is helemaal uit den boze. Deze regel lijkt heel evident maar veel mensen durven deze basisregel al eens verwaarlozen. Een auto is tegelijkertijd ook een beetje een huiskamer of kantoor voor mensen die veel op de baan zijn en ze laten dan ook eens onbewust waardevolle electronische spullen achter.

Auto-alarm installeren

Een goede preventieve actie is om een auto-alarm te laten installeren. Als het systeem een poging tot inbraak of diefstal waarneemt, dan zal er een alarm afgaan waardoor de dieven hun pogingen allicht zullen staken.

Autoverzekering tegen diefstal

Bespreek met je verzekeraar de mogelijkheden en voorwaarden van een goede verzekering tegen diefstal. De verzekeringspremie zal afhankelijk zijn van het type wagen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zelf beveiligingsmaatregelen treffen tegen autodiefstalZelf beveiligingsmaatregelen treffen tegen autodiefstalOok autodieven gaan met de tijd mee. Voor de nieuwste beveiligingsmethodes en mogelijkheden vergaren zij informatie, ken…
Diefstal: mijn auto is gestolenDiefstal: mijn auto is gestolenUw auto is gestolen, wat kunt na deze diefstal het beste doen? U kunt in 2019 aangifte doen bij de politie van uw gestol…
Autodiefstal: kun je autodiefstal voorkomen?Autodiefstal: kun je autodiefstal voorkomen?Autodiefstal, je hoort het steeds vaker. Maar kun je dan niets doen tegen autodiefstal? Het antwoord daarop is JA, allee…
Autodiefstal voorkomen met simpele maatregelenAutodiefstal voorkomen met simpele maatregelenVooral relatief nieuwe auto’s zijn in trek bij autodiefstal. Autodieven hebben het met name gemunt op auto’s van het mer…
Autosleutels kwijt? Dat kan kostbaar zijnAutosleutels kwijt? Dat kan kostbaar zijnAnders dan vroeger zijn autosleutels kleine vernuftige technologische apparaatjes. Wanneer je 25 jaar geleden je sleutel…

Reageer op het artikel "Autodiefstal: tips tegen diefstal en inbraak van je wagen"

Reactie

Harriet07 (infoteur), 26-07-2012 18:01 #1
Er is in mijn auto ingebroken, Maar de dieven hebben alleen de dure zaklamp en de reserve sleutel meegenomen, De auto papieren lagen onaangraakt gewoon in de achterklep! Moet ik me zorgen maken over die reserve sleutel? Ik krijg pas over 15 dagen een nieuwe met een nieuwe code, Tot die tijd heb ik nog een electrische autosleutel.Kunnen ze die gewone reserve sleutel gebruiken om de auto alsnog te stelen, Het is een nieuwe auto

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 21-12-2015
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Autotips
Reacties: 1
Schrijf mee!