InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Winterbanden, zin en onzin

Winterbanden, zin en onzin

Over winterbanden is al veel geschreven. Wat is het precies, wat kunnen ze nou echt, hebben ze een juridische status, hoe zinvol zijn ze in een land als Nederland, en wat zijn de nadelen van winterbanden? En, over winterbanden wordt een hoop onzin verteld. Zodra het gaat sneeuwen laait de discussie op: wel of geen winterbanden. We kennen zo langzamerhand de opsomming van de voordelen: betere grip, kortere remweg, en een betere bestuurbaarheid. Geen nadelen?

Wat is het verschil met zomerbanden

Winterbanden verschillen maar in 2 opzichten van zomerbanden, de rubbersamenstelling en de lamellen in het profiel. Dat laatste is zichtbaar, vier of vijf insnijdingen per nok. Dit maakt een band beweeglijk, waardoor sneeuw uit het profiel wordt gewerkt en het rubber goed in het sneeuwdek grijpt.
Het profiel hoeft niet perse grof te zijn, dat kan zelfs nadelig zijn. Als sneeuw in het grove profiel van een bevroren, keiharde band wordt geperst, gaat de band zich als een gladde walsrol gedragen. Wel is de minimum profieldiepte iets groter, 4 mm i.p.v. 2 mm voor zomerbanden.
De rubbersamenstelling is anders dan van zomerbanden door toevoeging van scillica, het rubber is zachter, blijft soepeler bij lagere temperaturen (vanaf minus 7 graden). Ook dit moet, samen met de lamellen, ervoor zorgen dat de sneeuw uit het profiel wordt gewerkt. Wel slijten de banden sneller op warm asfalt in de zomer.

Opschrift zegt niets

Opschriften als MS, M+S, Snowtyre, Mud and Snow, All seasons, All Weather zeggen niets, dat staat ook op zomerbanden. Wettelijk is hier niets over geregeld, ook in het buitenland niet. Of je te maken hebt met technisch een echte winterband kan je zien aan het logo: een berg met een sneeuwvlok erin(zie foto). 100% garantie heb je niet, maar een logo in combinatie met lamellen maakt de kans wel heel klein dat je met een prul te maken hebt.

Winterbanden en Nederland

De winter van 2009/2010 zal als een uitzondering de boeken in gaan. De meeste winters zijn in Nederland nagenoeg sneeuwvrij. Voor wie de mogelijkheid heeft om bij sneeuw de auto te laten staanis de investering in winterbanden niet zinvol. Wie die vrijheid niet heeft, kan winterbanden overwegen. Winterbanden zijn vaak te huur, voor b.v. korte vakanties naar skigebieden waar winteruitrusting verplicht is. In dat geval kan het slim zijn om ook het reservewiel voor een winterband te vervangen.

Winterbanden in het buitenland

Nergens, behalve in Finlanden sind kort ook in Duitsland, zijn winterbanden in Europa verplicht. Ook in Oostenrijk niet, ook al denken velen van wel. Bij winterse omstandigheden moet in Oostenrijk de auto een “Winterrüstung” hebben. Dat wil zoveel zeggen: bij sneeuw moeten de sneeuwkettingen erom; die zijn nl. wel verplicht. Alleen bij winterbanden (met logo dus) hoeft dat niet, totdat je het bord “Kettenpflicht” tegenkomt, dan moeten de kettingen toch om, winterbanden of niet. Als je op je zomerbandjes (en zonder kettingen) een ongeval veroorzaakt, ligt de bewijslast automatisch bij jou. Ook kan de verzekering vervelend gaan doen. Jij hebt je immers niet aan de regels van het land gehouden. Bovendien kan de politie forse bekeuringen uitdelen.

Onzin en nadelen

Winterbanden doen niets op ijs, ijzel en bevroren sneeuw, en aquaplaining voorkomen ze al helemaal niet. De kortere remweg is maar heel betrekkelijk, dat hangt sterk af van de snelheid, gewicht van de auto en de bruuskheid waarmee wordt geremd. Bovendien zorgt een werkende ABS altijd voor een langere remweg. Het is leuk als jij met je winterbanden vlot stilstaat, maar als degene achter je op zomerbanden rijdt (en glijdt), heb je er nog niets aan. Sommigen monteren uit zuinigheid 2 winterbanden (alleen om de voorwielen) en 2 zomerbanden. Dit is niet alleen verboden, maar ook levensgevaarlijk. De achterkant kan bij een noodstop makkelijk uitbreken.

Valse veiligheid

Goedkope winterbanden bestaan niet. Kijk op de sites van de ANWB, ADAC of OAMTC om een indruk te krijgen van wat goede, en nog belangrijker, wat slechte banden zijn. Winterbanden geven ook een vals gevoel van veiligheid. Je hebt al gauw de neiging om lekker gas te geven waar anderen stapvoets gaan. Die veiligheidswinst wordt dan omgezet in snelheidsrisico. Alle regels voor rijden bij slecht weer, zoals afstand houden, op de motor afremmen, langzaam rijden, geen bruuske stuurbewegingen, blijven ook bij winterbanden van kracht. Winterbanden maken de kans dat jij een ongeval veroorzaakt wat kleiner. Meer moet je van winterbanden niet verwachten.
© 2010 - 2019 Huna, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Winterbanden, wat het zijn en wanneer je ze gebruiktVeel mensen wisselen als de winterse weersomstandigheden aantreden, hun zomerbanden om voor winterbanden. Wat zijn winte…
De kosten van winterbandenWat kosten winterbanden? Wat zijn de voordelen, en wat is voordeliger: kopen of huren? Dat winterbanden de veiligheid in…
Winterbanden: prijzen en de winterbandentestWinterbanden: prijzen en de winterbandentestWinterbanden: prijzen, kosten, bestellen, test, anwb, veiligheid. Winterbanden zijn bedoeld om tijdens winterse omstandi…
Winterbanden voor de fietsWinterbanden voor de fietsWinterbanden voor de fiets worden steeds populairder. Voor auto’s zijn er al lange tijd winterbanden te koop. Winterband…
Bronnen en referenties
  • ANWB ADAC OAMTC

Reageer op het artikel "Winterbanden, zin en onzin"

Reacties

Koekert, 08-01-2017 14:27 #4
Best triest om het volgende met droge ogen te schrijven alsof de waarheid zou zijn:
"Winterbanden doen niets op ijs, ijzel en bevroren sneeuw", en dan bij Bronnen en referenties de ANWB, ADAC en OAMTC te noemen…

Letterlijke quote van de ANWB website:
"Winterbanden zijn essentieel om veilig te kunnen rijden bij gladheid door sneeuw of ijzel."

Verder wordt bij alle serieuze instanties getest op grip op ijs en zijn de resultaten niet altijd gelijk. https://www.adac.de/infotestrat/tests/reifen/winterreifen/2016_winterreifen_185_65_r15.aspx

Probeer eens een rijtraining op de "witte baan" en vergelijk winterbanden daar met zomerbanden. Dan zul je daarna de conclusie moeten trekken dat dit stuk in je "artikel" quatsch is.

Paul S., 22-03-2013 22:16 #3
Bij sneeuw en natte ondergrond is het verschil enorm ook op ijs kom je wat beter weg MAAR dit betekend niet dat je niet voorzichtig moet zijn want het is niet zaligmakend maar wel de kosten waard. ps ga voor een goed merk en geen budged bandje

B. van Mee, 17-01-2013 22:02 #2
Sinds kort rijd ik met een andere auto met all seasons banden eronder. Dit na 4 winters met winterbanden te hebben gereden. Mijn ervaring is dat met sneeuw het verschil enorm groot is in het voordeel van de winterbanden. De wegvastheid bij het sturen door bochten en de grip op de weg bij winterbanden komt de veiligheid enorm ten goede. Ik vind winterbanden zijn geld echt waard!

Singalees (infoteur), 28-11-2010 21:19 #1
Volgens mij zijn de winterbanden nu toch echt wel verplicht in Duitsland. Erg lullig als je ze niet onder hebt en dan een dikke bekeuring krijgt. Reactie infoteur, 12-12-2010
Bedankt voor je reactie. Je hebt gelijk, sinds kort zijn winterbanden in Duitsland verplicht. Het artikel zal ik aanpassen.

Groeten

Hubert Engels

Infoteur: Huna
Laatste update: 12-12-2010
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 4
Schrijf mee!